Gå til innhold
Arkivverket

[#60885] VOSS. Ingeborg Knudsdtr. f 1806 Istad. Foreldre?


Gjest Per Sørdal
 Del

Recommended Posts

Gjest Per Sørdal

Hei. Min tippoldemor Ingeborg Knudsdtr f 1806 Istad. g 07.10.1833 m Anders Knudsen f 1811 Myrkdalen. De reiste til Lofoten i 1844. Jeg har funnet hennes far Knud Endresen, men det er alt jeg vet om henne. Var intresert om noen viste navnet på moren og gården på Istad hun kom fra? Hilsen Per

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torodd Kinn

Ved vigselen i 1833 står det at Ingeborg er 22 år: Permanent sidelenke: LenkeDvs. at ho skulle vere fødd 1811-12. Kvifor meiner du ho er fødd i 1806?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Ser at Torodd og jeg har funnet samme vielsen:Hordaland fylke, Voss, Ministerialbok nr. A 12 (1823-1837), Ekteviede 1833, side 306, nr. 61: [url="http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070524640405.jpg>Lenke. Både brud og brudgom ser ut til å være 22 år gamle, og det skulle vel gi fødselsåret 1811/12 på bruden også…?Her er vel utflyttingen til Anders og Ingeborg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Men så ser jeg på samme siden at det er ei Brithe Knudsdatter Istad som ble gift i Vinje anneks i Voss med Ole Colbeinsen Rødne. Brudgommen var 30 år og bruden var – etter hva jeg kan se – 27 år gammel – se nr. 57: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Dette paret hadde en sønn, Anders, døpt 3.2.1833. Brithe var født på Grove står det vel her: [url="http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070524640207.jpg>LenkeJeg lurte på om Brithe muligens kunne være en søster av Ingeborg…Ingeborg og Anders hadde i allefall to barn som ble døpt på Voss: Ranveig, 7.11.1833 (nr. 261) Lenke og Knut, døpt 2.8.1835 (nr. 185)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Sørdal

Hei Torodd og Grethe. Torodd , lenken din var for konfirmerte. Alderen til ingeborg har jeg etter utflyttingen til Lofoten. Se lenken til Grethe. Hei Grethe. Kirkeboken som du har funnet ser mere trolig ut. Jeg har disse opplysningene om Ingeborg. Far. Knud Endresen f ? Istad. Barn. Brita f 1805. Ingeborg f 1811(1806)? Endre f 1812. Det er nok den Brita(Brithe) som du har du har funnet, det stemmer godt med min Brita og alder. Det var synd at ikke foreldrene navn stod i boken. Sanne er du god til å finne folk. Hilsen Per

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Jeg tror ikke verken Brithe eller Ingeborg er født på Voss jeg. Jeg finner ei Brithe døpt i Fana 1805 med foreldre Knud Endresen og mor Orlog Vikingsdatter: [url="http://www.familysearch.org/Eng/Search/igi/individual_record.asp?recid=500220404214&lds=1&region=12&regionfriendly=Norway&juris1=Norw9Hord&juris2=Hord&juris3=&juris4=&regionfriendly=&juris1friendly=Hordaland>Lenke (Bergen)&juris2friendly=&juris3friendly=&juris4friendly=, ei Ingeborg døpt i 1808: Lenke (Bergen)&juris2friendly=&juris3friendly=&juris4friendly=, og en bror Lars døpt i Voss 1816 med samme foreldre? (øverst til høyre):

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Hei Lars Ove!Da har vi vært innom samme ekteparet uavhengig av hverandre, men jeg har bare konsentrert meg om Voss. Knut Endresen og Orlog Vikingsdatter hadde også en sønn Endre til dåpen i Voss i 1812. Jeg fant Endre (via FS) i går kveld etter å ha prøvd flere alterativer for å få fram søskenflokken. Her er dåpen 22.3.1812 - se til venstre, nest nederst: Lenke.GretheGrethe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Her er vielsen i Fana i 1795 – Knut Endresen var enkemann ser det ut som: [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=5&filnamn=FANAVIG&gardpostnr=1370&merk=1370#ovre>Lenke. Men i 1801 står han registrert som gift for første gang… Lenke. Knut og Orlog hadde to barn døpt før 1800: Kari, 1795 Lenke og Anders, 1798

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Sørdal

Hei. Lars, Grethe og Torodd. Tusen takk for meget god hjelp. Dette hadde jeg grublet over i mange år,(over 30 år) hvor min tippoldemor Ingeborg egentlig kom fra. Jeg skal nå se over dette. Er sikker på at dere er på rett vei. Kansje det er noen menninger av meg som leser dette. På Voss, Vinje og Myrkdal har jeg kontakt med 5 menninger, etter Anders Knutsen Igjen tusen takk. Hilsen Per

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Sørdal

Hei Britt. Takk for innlegget. Man skal ikke se bort fra at ditt innlegg. Det var meget intresant, og jeg holder nå på med å få brikkene på plass. Kansje det er flere på Voss som vet noe? Hilsen Per

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Britt D. Hjeltnes

Skjønner ikke hva som har skjedd med linkene jeg la inn , men Orlogs dåp er den samme som jeg fant, prøver å legge inn Knut på nytt. Knut er i alle fall født på Rongen i Evanger Herad. Foreldre var Endre Johannesson f.1734 og Ingebjørg Olsdtr. Bjørgo f. 1735. De har ti barn , to st.døpt Ola, to st. Knut, to st. Gudveig, to st. Johannes, den ene døde 1 år gammel, to st. Anna.Knut f.1761 [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=16&filnamn=dp12351752&gardpostnr=1615&personpostnr=4233&merk=4233#ovre>LenkeKnut f. 1765

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kenneth Bratland

1790-1797Endre Johannessen Rongen f. 1734 på Voss d. 1817 på Voss. Gift 1758 på Voss med Ingeborg Olsdatter Bjørgo f. 1735 på Voss d. 1803 på Voss. Endre var søn til Johannes Navesen og kona Ranveig Endresdatter Rongen på Voss. Ingeborg var datter til Ole Knutsen og kona Anna Knutsdatter Bjørgo på Voss. Endre fikk bygsel på dette bruket i 1790 av Johan Daae. I samme bygsel er det opplyst at Hans Johannessen hadde hatt bruket før. I 1801 bodde de som husmannsfolk på Rongen på Voss.Barn:a. Ole f. 1758 på Rongen på Voss d. 1821 gift 1788 i Kvam med Anna Nilsdatter Botnen f. 1748 d. 1825. Bosted: Rongen på Vossb. Knut f. 1761 på Rongen på Voss d. uten livsarvinger før 1858c. Gudve f. 1762 på Rongen på Voss d. som litend. Knut f. 1765 på Rongen på Voss d. 1832 gift 1797 med Brita Olsdatter Bogetveit f. 1770. Bosted: Sauråse. Gudve f. 1769 på Rongen på Voss d. 1858 gift 1810 med enkemann Nils Bessesen Breisteinf. Johannes f. 1771 på Rongen på Voss d. 1772 på Rongen på Vossg. Anna f. 1773 på Rongen på Voss d. som litenh. Anna f. 1775 på Rongen på Voss gift 1. gang 1797 på Voss med enkemann Lars Larsen Lid….gift 2. gang 1810 på Voss med Knut Knutsen Bolstad…i. Johannes f. 1776 på Rongen på Voss d. 1812 gift 1804 med Malene Magnusdatter Bosted: Bergenj. Ole f. 1781 på Rongen på Voss d. uten livsarvinger før 1858Her er fra mitt uferdige manus fra gården Espelid i Åsane (Hamre/Hammer prestegjeld). Som dere vil se her kan ikke Knut Endresen være identisk med den dere søker.Mvh.Kenneth Bratland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Sørdal

Hei Kenneth Takk for innlegget. Ser at du kommer frem til det samme som Britt(16) og Grethe (9) (10) Til slutt sier du at Knut Endresen kan ikke være identisk med den dere søker? Man kan vel slå fast at foreldrene til Ingeborg Knudsdtr heter Knud Endresen og Orlog(Orlaug) Vikingsdtr? Alt jeg har fått hittil er meget intresant. Per

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore  Bjølgerud

Hvis du går inn på 7321 i Digitalarkivet, vil du finne en diskusjon som går på dette emnet. Hilsen Tore, gift med en fjern slektning av deg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Sørdal

Hei Tore Jeg har lest 7321 (6)Ser at min tippoldemor Ingeborg, som dro til Bunesfjord er nevnt. Derfra til i dag har jeg alle navn grei. Er nysjerig på min fjerne slekning som du er gift med. Her er min mail: pd-soerd@online.no Hilsen Per

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.