Gå til innhold
Arkivverket

[#60887] Søk i folketellingen 1801


Gjest Anne Lise Hovdal
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne Lise Hovdal

Hvorfor er det ikke lengre mulig å søke med 'alle termer' ved folketellingen 1801? Det blir mer tungvint når man må bruke 'børjar på' osv. syns jeg. Jeg har også av og til problemer med å søke på alt annet enn fornavn, mens andre ganger går det greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan H. Trelsgård

Søkemulighetene er forklart på følgende måte:All søking skjer på ord. Søkjer du etter førenamn lik Liv vil du også få både Anne Liv og Liv Marit. I boks A ovanfor kan du velja kva felt du vil søka i. I boks C vel du kva du vil søka etter og i B korleis du vil søka. Vel du Alle ord får du opp ei liste med alle orda. NB! Dette valet får du berre dersom databasen er på under 1000 postar eller førre søk gav deg under 1000 treff. Avanserte søkeomgrep: ?: kva som helst bokstav, *: ingen, ein eller mange bokstavar, [a]: bokstaven kan vera der, [a,b]: ein av bokstavane må vera der. Du kan også bruka bindestrek. 1891-1900 vil finna alle år i denne perioden, d-f alle termar som børjar på d til og med f. Du kan også setja % frammom ein term. Då vil systemet setja inn høvelege hakar, samstundes som vokalar midt i blir tatt bort. børjar på %agt burde finna alle variantar av agate. Om du vil kan du setja opp søkekrav både for gard/hus/hending og for person. For å få frem 'alle termer' kan du dermed gjøre følgende: Velg f.eks Førenamn - børjar på vis - * * og ? vil ha samme virkning i eksempelet over. Du kan også benytte Førenamn - inneheld - * (eller ?)Jeg er forøvrig enig med deg i at det ofte var lettest å bruke 'alle termer' i søk så jeg savner også denne muligheten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Tusen takk for gode forslag angående å søke i folketellingen 1801. Jeg håper også at arkivverket kan svar på hvorfor det ikke er mulig å søke med 'alle termer' lengre. Det var derfor jeg la inn spørsmålet her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Olav Holvik

Ved omleggingen til nytt søkesystem i Digitalarkivet har 'alle termar' blitt erstattet med 'alle ord (vis)'. Funksjonen er stort sett den samme. Se ellers denne debattråden om Digitalarkivets nye søkesystem: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Tusen takk for dette svaret. Kom ikke på at jeg skulle se etter om dette tidligere hadde vært tatt opp på arkivforumet, men det burde jeg jo ha tenkt meg til. Jeg savner likevel det gamle søkesystemet, som for meg virker enklere akkurat nå iallefall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Sværen

Har noko skjedd med 'Kjønn' på FT 1801 i Bergen ?På Sokn: Rode 1 og Gard nr 58 finn ein:Petter og Lars, som er tollbetjenter er F, kvinner. Dei 2 konene, Ingeborg og Caroline er M, menn. Janniche Helena = M Gunille = M Carolina Ulrica = M Ellen = MAv 11 data er kun Hendrich Olaus, Morthen og Lars Martin. 8 stk er feil KJØNN !Er det virus ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.