Gå til innhold
Arkivverket

[#60888] Peder Christian Johannesen født ca 1795 i Brønnøy


Gjest Anne Lise Hovdal
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg holder fortsatt på med slektsforsknin for andre, og har nå kommet til Peder Christian Johannesen født ca 1795 som jeg søker aner på. Ved giftermålet 21.09.1841 med Elen Christensdatter(døpt 22.2.1815) står hans far som Johannes Pedersen, og Peder Christian skulle da være født Troldvig og 46 år. Den eneste jeg finner som passer her er Peder Christian Johannesen døpt 28.06.1795 med far Johannes Povelsen i Troldvig. Hvis jeg følger opp Johannes Povelsen her så finner jeg at han den 10.10.1794 ble trolovet med Kirsten Pedersdatter og de ble gift 18.p.trinit.1794. Men:Ved folketellingen 1801 heter hans kone Kirsten Thorsdatter og er 34 år. Jeg har sjekket originalen på mikrofilm, og der står det også Kirsten Thorsdatter. Johannes Povelsen ble heller ikke gift pånytt igjen med noen Kirsten Thorsdatter i perioden 1794-påsken 1801 i Brønnøy iallefall(folketellingen ble jo holdt i februar).Kan jo si litt mer om Peder Christian: Han er oppgitt å være enkemann i 1841 da han ble gift med Elen Christensdatter, og det er da oppgitt at det var holdt skifte etter første kona. Barna som er nevnt ved skiftet etter han i 1859 ser ut til å kun være fra 2.ekteskapet, så han hadde kanskje ikke barn med første kona? Barn med Elen Christensdatter:1)Ole Pedersen født 04.07 og døpt 28.08.1842, og han ble konfirmert i Brønnøy 20.09.1857. Han var gift med Lousie Andrea Margrethe Hansdatter Lovund fra Lurøy(26.05.1845-15.05.1901). Han døde av kreft 08.08.1914, og ble gravlagt 17.08.1914. Ved folketellingen 1865 var han fisker i Kjølstø, og gårdbruker samme sted i 1875 og 1900. Det er disse jeg skal videre på.2)Adrianne Lovise Pedersdatter født 12.05 og døpt 02.06.1844. Ved folketellingen 1865 var hun i tjeneste i Kjølstø3)Kristine Julie Pedersdatter født 12.12.1846, og døpt 02.05.1847. Alle barna døpt i Brønnøy kirke. Ved folketellingen 1865 var hun hos moren i Kjølstø.Nå er mine spørsmål:1)Het far til Peder Christian Johannesen født ca 1795 Johannes Pedersen eller Johannes Povelsen(Paulsen)?2)Hvis Johannes Povelsen er riktig het mor til Peder Christian Kirsten Thorsdatter eller Kirsten Pedersdatter. Johannes Povelsen og Kirsten sønner med navn Thor og Peder i barneflokken sin, så ut fra dette så kan Kirsten Thorsdatter være like riktig som Kirsten Pedersdatter. Nå kalles hun jo Kirsten Pedersdatter 2 ganger(ved trolovelse og giftermål), mens Kirsten Thorsdatter står bare 1 gang(ved folketellingen 1801).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Margaret Miller

Peder Christian g. I 1827 enka Anne Pernille Jensdtr. f. 1775 d. 1841. De hadde ingen barn sammen. Bosted for Peder var Kjølsøya Brønnøy. Peder d. 1856 omkom i Lofoten, Elen giftet seg paa nytt og d. 1900 pa Kroka Vedal. De hadde et barn til: Johan Angell f. 1854 d. 1865. Peder f. 1795 sønn av gbr. Johannes Paulsen (1763-1801) og Kirsten Pedersdtr. (1767-d.?) Traelvika Brønnøy (ae together).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Tusen takk for det svaret Margaret. Da var det igjen feil med etternavn i folketellingen 1801, og Peder Christians far ved giftermålet i 1841 fikk feil far i kirkeboka(Johannes Pedersen). Da er det bare å prøve å finne Johannes og Kirsten som døpt i Brønnøy, og giftermålet mellom Peder Christian og første kona.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Margaret Miller

Bare se skifte 1803 etter Johanna Knutsdtr. Grøtheim Sømna og 1812 etter Else Jonsdtr. Saurvig Brø. for Johannes. For Kirsten, de overtok Traelvika etter hennes foreldre. Prøv ogsaa fadderne. Mille Nilsdtr., mor til Kirsten g. II Tor Nilsen, saa kan Thor Andreas ta hans navn derfra, og hennes halvsøster Johanna er trolig d. snart før Johanna f. 1797 ble født.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg finner jo skiftet etter Else Jonsdatter i 1812 i Sauren, men den Johannes Paulsen som er nevnt her har jo kun sønnene Thor og Ole. Hvorfor er ikke Peder Christian nevnt? Har han blitt uteglemt i skiftet? Skiftet du nevner i 1803 etter Johanna Knutsdatter Grøtreim har jeg ikke tilgang til nå, men håper at boka med skifter for Brønnøy er tilgjengelig på biblioteket før torsdag. Ellers får jeg ikke sett det før etter 04.08 da biblioteket åpner igjen etter ferien de skal fra 14.07 til 04.08.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Margaret Miller

Ole som sønn er feil, ogsaa er ikke Johanna nevnt, men hun kan vaere død. Ole skal vaere Peder. Skiftet etter Johanna er paa s. 20: Dines Knudsen bror, gift Vesteraalen; Povel Knudsen, bror er død; Knud Povelsen barn av Povel, Trolvigen; Margrethe Povesldtr. barn av Povel g.m. Stephen Povelsen Trolvigen; Johannes Povelsen, bror av Povel, død; Peder Johannesen, barn av Johannes, hjemme hos moderen Kiersten Pedersdtr.; Povel Johannesen, barn av Johannes, hjemme hos moderen Kiersten Pedersdtr.; Johanna Johannesdtr., barn av Johannes, hjemme hos moderen Kiersten Pedersdtr.; Ingeborg Knudsdtr. søster, død, var g.m. Knud Arentsen Schomo; Andrea Knudsdtr., barn av Ingeborg, tj. Jon Hansen Rodal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Kaalhus

Den informasjon jeg har er att Johannes Paulsen f 1763 ytre Skomo d 1801 var gift 1794 med Kirsten Pedersdatter (Thorsdatter i folktellingen etter stefaren) f 1767 Trolvig d etter 1801. Hun er barn av Peder Paulsen f 1706 d 1767 og Mille Nilsdatter f ca 1731 d 1805 Trolvig (finns der 1801). Johannes var sönn av Paul Knutsen f jan 1739 Stor Tergnes d 1773 ytre Skomo g 1763 med Johanna Jonsdatter f 1741 ytre Skomo d 1785. Hun var datter av Jon Christenson f 1691 Syltern d 1767 ytre Skomo og Margareta Johansdatter f ca 1709 Salhus d 1789 ytre Skomo. Paul (Povel) var sönn av Knut Paulsen f 1713 d? ytre Skomo og Berit Hermansdatter f 1714 d ? ytre Skomo. Informasjonen er delvis fra Digitalarkivet, men mest fra DIS og andre andrehåndskilder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Margaret Miller

Mille Nilsdtr. er trolig f. 1729 uekte dtr. av Nils Jørgensen og Maren Eriksdtr. Tilrem. Nils seinere gbr. Aunet Brø. Vi har en Mille Nilsdtr. til f. 1726 dtr. av Nils Alvsen og Anne Pedersdtr. Aunet. Mille (som trolig g.m. Peder) sin siste barn ble f. 1776 (med hennes andre mann). Den andre Mille ble gift og hadde ingen barn.Knut Paulsen f. ca. 1709 d. 1772, sønn av Paul Knutsen og Anne Haagensdtr. Sylteren. Berit Hermansdtr. f. trolig 1712 (kona introd.) d. 1776, dtr. av Herman Olsen og Marit Kristoffersdtr. Skomo indre.Ellers har jeg det samme som Rune innlegg 7.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Tusen takk for dette svaret også. Når det gjelder Mille Nilsdatter så vet jeg ikke helt om jeg forstår hva som menes. Den Mille Nilsdatter som jeg er ute etter var jo mor til Kirsten Pedersdatter og gift med Peder Paulsen. Ble denne Mille Nilsdatter født 1726? Er det denne Mille Nilsdatters foreldre som trolig var Nils Alvsen og Anne Pedersdatter Aunet? Eller var disse foreldrene til hun som ble født i 1729? Jeg syns jo forøvrig at Mille her blir svært gammel til å være mor i 1776(50 år), men mulig er det jo. Må få sjekket dette her med kirkebøkene, men jeg holder på i Vefsn også og neste uke går bort i andre aktiviteter(Landsfestival i Gammeldans).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Kaalhus

Hei igjen! For hva det er verdt så angir 1801-tellingen Mille (Milla) som 70 år hvilket jeg tok som ca 1731. I så fall er 1729 mer trolig enn 1726. Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Margaret Miller

Jeg mener at Mille Nilsdtr. som g. 1776 med enkem. Peder Paulsen ble trolig f. 1729, uekte dtr. av Nils Jorgensen og Maren Eriksdtr. Tilrem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.