Gå til innhold
Arkivverket

[#60889] Konfirmasjonsbilde Røyken Kirke


Gjest Kari Anne Støyl
 Del

Recommended Posts

Gjest Kari Anne Støyl

Hei. Etter rydding av dødsboet etter min mors onkel kom jeg over flere navnløse bilder. Jeg lurte på om noen kjenner noen på vedlagte bilde. Jeg mener at mannen på bilde er presten Anton Fjellbu som var prest i Røyken kirke fra 1921. Jeg mener også å kjenne igjen dama som sitter som nr. 2 fra høyre, andre rad forfra. Dette kan være min mors avdøde tante, Olga Kristine Bakken f.1909. Det betyr at bildet er tatt i 1923-1924.Hilsen Kari Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Anne Støyl

Tenker du på konfirmasjonsbilder? Jeg har to til som ble funnet på samme sted, men jeg veit ikke hvor gamle de er. Jeg kan legge de inn her i morgen hvis det er av interesse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mette Fausko

Hei Kari Anne;-) Dette var fine bilder, svigemor er fra Røyken, jeg skal vise henne bildene , kanskje hun kjenner noen. Det tar nok noen dager, for nå skal jeg på Finnskogdagene å finne ut mer om min slekt,gleder meg. Mvh.Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellen Marie Iversen

Hei.På det midterste bilde tror jeg at jeg kjenner igjen min farfar, Reidar Iversen. Han står øverst til venstre. Han er utrolig lik. Jeg har sendt bildet til min tante for å høre om hun er enig. Han er født i 1905.Ellen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Anne Støyl

Hei Ellen.Hvis Reidar Iversen f.3.07.1905 er din farfar, så er du i slekt med mannen min. Morfar til Reidar (Martin Hansen Haugene) var min manns tipp-tippoldefar. Jeg venter spent på å få høre om du har rett med hensyn til bildet.Hilsen Kari Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Ellen Marie Iversen

Hei Kari Anne.Beklager at jeg ikke har svart deg før, men jeg har vært på ferie.Tanta mi var helt enig at det var veldig likt Farfar og tror også det er han, vi er nesten helt sikre.Det er den Reidar som er født 03.07.1905 og er sønn av Anton Iversen og Josefine Martinsdatter Iversen, så da er jeg i slekt med mannen din.Ellen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Anne Støyl

Hei Ellen Marie.Kjempefint! Takk for hjelpen! Jeg må innrømme at jeg er litt nysgjerrig på hvem du er. Er du datter av Bjørn eller Jørn Reidar?Jeg har et bilde til liggende som jeg synes ligner på onkelen din - Arild. Kanskje det også er av farfaren din? Det er et postkort skrevet til min oldefar Anton Bakken, fra en Alfred Hansen i 1914. Se på person nr. 3 fra venstre.Hilsen Kari Anne

bilete5321.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellen Marie Iversen

Hei.Sønnene til Reidar er Bjørn Reidar og Arild. Bjørn er eldst og faren min.Kjenner du onkel Arild, siden du vet hvordan han ser ut ? Jo, det kan ligne litt på Farfar, men det er nok ikke han for i 1914 var han 9 år.Ellen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Anne Støyl

Hei.Nei, da kan det jo ikke ha vært han. Kanskje en eldre bror?Hadde han bare 2 sønner? Jeg har fått oppgitt Bjørn, Arild og Jørn Reidar. Ja, jeg veit hvem Arild er. Jeg er oppvokst på Gjerdal og Vibece er bare ett år yngre enn meg.Hilsen Kari Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellen Marie Iversen

Hei.Ja, han hadde bare de to guttene. Bjørn het jo Reidar til mellomnavn så det har nok sneket seg med en Jørn.Jeg har vært mye på Gjerdal i oppveksten så der er jeg kjent og jeg har kontakt både med Monica og Vibece. En annen ting jeg lurer på som kanskje du vet noe om er at Anton og Josefine hadde en sønn som het Martin i 1900-tellinga. Han var født i 1885. Vet du hvor det ble av han ? Døde han ung ? Jeg har aldri hørt noe om Martin og ble litt overraska da jeg så han i tellinga.Ellen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Anne Støyl

Hei.Martin Iversen f.12.03.1886,dpt.09.05.1886,konfirmert 30.09.1900 og gift 07.05.1910 med Signe Marie Tollefsen f. 1884 i Moss. Jeg har ikke mer på de. Veit ikke om de fikk barn eller ble boende i Røyken.Kari Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anette Skogseth Clausen

Til Kari Anne Støyl,Vi mottar feilmelding på e-postadressen din. Vær så vennlig og send en e-post til digitalarkivet@arkivverket.no med den korrekte e-postadressen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellen Marie Iversen

Hei.Tusen takk for den informasjonen. Jeg ble litt nysgjerrig på hvor Martin ble av og hvorfor jeg aldri har hørt noe om han. Jeg får lete litt og se hva jeg finner etterhvert.Så lurer jeg på en ting til: du har vel ikke noe bilde av Anton og Josefine ? Jeg har aldri sett noe bilde av dem og det hadde vært gøy og se hvordan de så ut.Ellen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Anne Støyl

Hei.Beklager, men jeg tror ikke det. Jeg har en haug med gamle bilder fra Hyggen, men de er uten navn.Hilste forresten på Vibece på fjordfestivalen på lørdag.Hilsen Kari Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest Liv og Jan O. Davidsen

Kjære Kari Anne StøylVi har med interesse studert dine 2 konfirmasjonsbilder, men vi har problemer med gjenkjennelser.Vi tror med stor sikkerhet, at det er Presten Olaf Andreas Holm som er avbildet sammen med sine konfirmanter. O. A. Holm var prest i Røyken i perioden 1904 til 1921 jfr. bygdeboken 'Røyken Bygd - før og nu', sidene 302 og 306Liv og Jan O. er født i 1935 og 1934, så det er vår foreldregenerasjon som ble konfirmert i denne tidsperioden.Er det slik at du har flere bilder, eller annet av historisk interresse, så hadde det fint om medlemmene i Røyken Historielag ble kjent med dette.Det burde være noen i Historielaget som finner kjente ?Når det gjelder bilder fra Hyggen, så har Liv noen av sine aner der, blant andre Gabriel Jensen, også er kjent som 'Dæhlapresten', og han er lett kjennelig på grunn av sin store høyde.Fine hilsner fra Liv og Jan O.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Anne Støyl

Hei.Jeg ser at det første av konfirmasjonsbildene mine har blitt borte, så jeg legger det ut på nytt nå. Jeg har også kommet fram til at presten på to av bildene må være Olaf Andreas Holm, mens på vedlagte bildet så trur jeg at det er Anton Fjellbu.Jeg har bl.a. arvet et gammelt album med mange fine bilder, men dessverre uten noen navn. Jeg har hørt om ”Dæhlapresten”, men jeg trur ikke jeg har noen bilder av han. De fleste bildene fra det gamle albumet er portretter og da er det ikke så lett å se høyden. Jeg har tenkt på å ta kontakt med historielaget , men jeg har ikke kommet så langt enda.Hilsen Kari Anne

bilete5806.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Liv og Jan O. Davidsen

Hei Kari Anne StøylBygdemagasinet for Røyken Historielag tar nok gjerne i mot en hendvendelse fra deg om disse bildene.På del av Historielagets hjemmeside som følger her, finner du også E-post adressen til redaktøren Bjørn Fossnes: ' Bygdemagasinet Bygdemagasinet gis ut av Røyken Historielag. Det kommer ut to ganger i året, vanligvis i mai og november. Bladet er ment å være et informasjonsforum for våre medlemmer, men også et sted der medlemmene kan skrive sine innlegg og komme med synspunkter om lagets drift.BM kom ut første gangen i mai 1985. Siden den gang har det i alt kommet ut 50 nummer. Etter som vi har fått mer moderne hjelpemidler enn det Ole Sønju rådde over i de først årene, har bladet øket i volum og format. De første 40 nummer er også bundet inn i permer på 10 i hver bok.Vi etterlyser stadig bidrag fra våre medlemmer, og en skal være oppmerksom på at vi gjengir artikler slik vi mottar disse, uten å sjekke kilder etc. Kommentarer og kritikk mottar vi derfor med takk. Bladet vil således fremstå som et uformelt forum, og formidler stoff som til dels ikke er gjennomarbeidet, slik en finner det i våre årbøker.Artikkelregister Redaktør for Bygdemagasinet er:Bjørn Fossnes Utsikten 18 3911 Porsgrunn 35 55 89 09 922 58 512 b-foss@online.noRøyken Historielag '

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Ellen Marie Iversen

Hei.Jeg fant et bilde fra Røyken jeg også. Jeg vet ikke om det er konfirmasjonsbilde eller ikke, noen av de ser litt unge ut og det er bare gutter. Det er hvertfall samme mannen (presten)som på et par av de andre bildene.Ellen

bilete8959.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Sigdestad

Konfirmantbiletet i (5) og (22) er same kullet, teke same dag! Legg merke til takpannene som ligg i hulter til bulter...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.