Gå til innhold
Arkivverket

[#60890] Hjelp til tyding. Tune (Østfold) 1791. Hva har presten skrevet om dødsfallet?


Gjest Solveig Hanssen
 Del

Recommended Posts

Gjest Solveig Hanssen

Hei!Trenger atter en gang hjelp til tyding og håper noen klarer å hjelpe meg med denne!Kirsti Jonasdtr døde 26 april 1791 på Lande i Tune. Hun ble 18 år gml. Klarer noen å tyde hva presten har skrevet vedr dødsfallet? (S 232, Høyre kol, nederst) Permanent sidelenke: LenkeMvh Solveig Hanssen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ottar Solberg

Noen ord klarer jeg ikke tyde, men leser det ellers slik:'Da hun tilligemed en Dræng skulle .... over Elven fra Hafslund, en Aftenstund, blev E.... henreven af Strømen og ..... 2de unge .... styrtet ud over Sarps-Fossen.'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Hanssen

Hei!Jeg synes du klarte å tyde veldig mye! Nå vet jeg at hun døde i en tragisk ulykke.Tusen takk skal du ha for hjelpen!Mvh Solveig Hanssen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Sigdestad

Hei Solveig!Eit par fleire ord i puslespelet:'Da hun tilligemed en Dræng skulle sætte over Elven fra Hafslund, en Aftenstund, blev Eegen henreven af Strømmen og [...] 2de Unge [...] styrtet ud over Sarp Fossen.'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Hanssen

Hei!Så fint at du klarte de fleste av ordene som manglet! Hjertelig tusen takk for flott hjelp til å legge puselspillet.Jeg tolker dette slik at hun ble funnet omkommet. Er det en feil tolkning?Jeg har blitt litt nysjerrig nå på hvem gutten var. I samme KB og i samme tidsrom er det ikke meldt inn dødsfall for menn som sammenfaller med denne ulykken. Kanskje finner jeg han i en annen KB fra områder rundt Tune/Sarpsborg? Kanskje ble han ikke funnet?Beklager, det ble visst noen linjer litt på siden av hva jeg i utgangspunktet spurte om i dette tema.Mvh Solveig Hanssen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgrim Sørnes

Hvis han ikke ble funnet; kunne han da begraves? Det er noe jeg også har fundert over. Jeg så selv på en kirkegård i Oslo en gravstein over Arne Fahlstrøm, han ble så vidt jeg vet aldri funnet heller (gikk ned med RMS Titanic i 1912), så tydeligvis er praksis liberal på dette punktet. Jonas Lie skriver vel også om en prest som leste over 'en sjøstøvel og et gammelt oljehyre' i et tilfelle hvor den druknede aldri ble funnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.