Gå til innhold
Arkivverket

[#60894] Brakestad/Ekse - etterkommere fra Vossekanten


Gjest Lill Juelsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Lill Juelsen

Hei, kan noen hjelpe meg med Brita Jonsdtr Ekse og Nave og Helge Brakestads etterkommere(Brita ble gift to ganger)? Jeg har tilsammen 7 barn - og navn på sønnen Jons barn igjen....Takknemlig for hjelp.Sommerhilsen Lill Juelsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Var det kanskje sønnen til Nave, - Johannes Navesen som Brita Joensdatter Exe inngikk sitt første ekteskap med (19.april 1813). [url="http://www.digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=9&filnamn=vossVigd&gardpostnr=4545&merk=4545#ovre>LenkeOg det var kanskje Helje (Helge) Olsen Brakestad som ble hennes andre ektemann med ekteskapsinngåelse 16.juni 1822. (Nr.19:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Britha døde, 85 år gammel, i 1871. [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=9&filnamn=gr12351855&gardpostnr=2044&personpostnr=2045&merk=2045#ovre>Lenke Her er hun på Brakestad (Bragstad)som 80-åring ved FT1865: LenkeSiden gårdbrukeren på Bragstad i 1865 heter Lars Johannesen og er født omkring 1820, kan det være fristende å tro at Lars kan være en sønn som ikke er listet opp i innlegg 3, men det er foreløpig ikke noe holdepunkt fra kirkebøkene i Voss som kan bekrefte dette.Kanskje dette er en sønn fra annet ekteskap:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

-Et litt artig funn her:Ole Helgesen Bragestad (som er sønn i andre ekteskap), ble begravet i 1854 (29 år gammel). Han hadde da vært gårdbruker og bonde i nabobygda. Lenke .Iflg.FS inngikk han ekteskap med Magli Jacobsdatter 31.mai 1852. Ole og Magli fikk i alle fall ett barn, Helge Olsen, som ble døpt 30.jan.1853 (også iflg.FS)(Spekulasjonen i siste avsnitt i forrige innlegg kan derfor legges til side.)IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Britt D. Hjeltnes

Henter fra Evangerboka b.1 Brakestad,s. 565 :I 1827 ble det halde skifte etter Nave Johannesson og bruket vart for takst 150spd. utlagt broren jon Johannesson. Same året gav Jon med verjer mora Brita Jonsdtr. og stykfaren kår, men det skulle ikkje svarast så lenge Ole Larsson og kona Magdeli levde. (Ole var stefar til Nave, Magdeli mor).Jon Johannesson f.1820 g.m. Sigrid Nilsdtr. Brekke f. 1816. Barn : Helge f.1841, Brita f. 1842, Karen f. 1844, Johannes f. 1846, Nils f. 1847, Ingeborg f. i USA, Jonathan f. i USA, Samuel f.i USA.I 1849 selde Jon Johannesson bruket til Lars Johannesson Nåmdal, Modalen, for 350 spd. og utvandret til Amerika.Mvh. Britt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Britt D. Hjeltnes

Glømte å ta med : Ole Helgeson f. 1825 g. m. Magli Dale frå Sogn , Utv. til Amerika.Brita Jonsdtr.s barnMed Johannes Naveson f.1792 :Nave f. 1813 d.1826, Gjertrud f.1816, d.som barn, Jon f. 1819, d.som barn, Jon f. 1820, brukar her.Med Helge Olson Brakestad f.1789,d.1853:Johannes f.1823, d.1830, Ole f.1825,g.m.Magli Dale. Utvandret til Amerika, Ingeborg f. 1829, d.1846 straks etter konfirmasjonen.Brita døde 1871. Det ser ikke ut til at noen av barna hennes ble igjen i gamlelandet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Britt D. Hjeltnes

Men det ser også ut til at Evangerboka har feil når det gjelder Ole Helgeson. Han er ikke nevnt blandt utflyttede i kirkeboka for Voss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

-Flott at Britt (med Evangerboka) følger med !!Når det gjelder Ole Helgesen (f.1825), og hans utflytting til Dale i Vik (over fylkes-grensen, - nordover), så er det kanskje ikke så underlig at utflyttingen fra Voss ikke kom med i utflytterlistene. Han hadde vært gift der i kun to snaue år før han døde, og min erfaring er at navnene på utflytterlistene ofte ble ført lang tid etter at utflyttingen fant sted. Men i dette tilfellet døde Ole før presten rakk å føre dette.Men det er noe merkelig med denne innførselen i kirkeboka. Nr. 18 (og 19) her [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=6984&idx_id=6984&uid=ny&idx_side=-81>LenkeHvem er Pigen Anna Jacobsdatter(22) som ser ut til å komme fra samme sted som den Ole? – Hvorfor skal også hun jordfestes i Eksingedalen i daværende Voss prestegjeld på samme dato som Ole

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Jeg tror jeg ser løsningen på mysteriet jeg berørte i siste innlegg.Anna Jacobsdatter (fra Dale) som ble jordfestet sammen med Ole Helgesen i 1855 i Eksingedalen, var Oles svigerinne (Maglis søster). Selv om dette søskenparet ser ut til å komme fra Dale i Sogn, så er de begge døpt i Voss prestegjeld med Jacob Andersen og Britha Knutsdatter som foreldre. Britha Knudsdatter kom fra Brakestad (NB!!) og Jacob Andersen fra nabogarden Skjervheim (Ekteskapsinngåelsen i 1822, nr.63 Lenke ).Med andre ord så var den geografiske avstanden mellom Magli fra ”Sogn” og Ole fra Eksingdalen svært så kort! – Selv om de i sitt korte samliv befant seg et stykke ”hjemmefra”.IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lill Juelsen

Hei! Hjertelig takk for disse innspillene. Litt mer 'kjøtt på benet' er alltid velkomment! En nyhet for meg hva angår etterkommere er Helge Olsen,sønn av Magli og Ole. Står det noe i bygdebok (hvilken?) om ham og etterslekt, mon tro?Mvh Lill

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Det er vel tvilsomt om de fikk mer enn det ene barnet den tiden de var gift (innlegg 5). Så vidt jeg forstår det som ble referert fra Evangerboka, - så utvandret Magli til Amerika, - og da er det vel meget sannsynelig at hun hadde med seg sønnen (Helge). Det kan godt tenkes det kan være mulig å finne eventuell etterslekt over there.Jeg har lite greie på Amerikasøk, men på FS fant jeg ei MAGLI DALE på en Census fra 1880. Denne Magli er da 53 år, og følgelig født ca.1827. Hun er married med en OLE DALE. (NB: Men ”vår” Ole skulle jo være død!). Hun er bosatt i Vernon, Dodge i MinnesotaDet som gjør denne opplysningen pirrende, - er at i Dodge, Minnesota inngår en Helge Olson ekteskap 30.mai 1876 med Ida Johnson. (Og ”vår” Helge er jo i gifteklar alder!).Kompetansen min er ikke god nok til å gå videre med dette, men her har du i det minste en spekulasjon.NB: Det antydes at du har noen navn på John Bragstad (og Sigrid Brekke) sine etterkommere i USA. Jeg gjorde et etternavnsøk på BRAGSTAD på FS, og det rullet opp en stor mengde navn. - Noen med anetavler til Ekse og Brakestad.-Så Brita Ekse har plenty av etterkommere!IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.