Gå til innhold
Arkivverket
Gjest Geir Thorud

[#60899] Registrering av gardsnavn som etternavn eller bosted

Recommended Posts

Gjest Geir Thorud

Jeg har i det siste jobbet med å finne slekt på et hundretalls garder, noe alla det jeg antar at en bygdeboksforfatter gjør – uten at jeg skal påberope meg den tittelen. Heldigvis er de fleste kirkebokavskriftene jeg har brukt laget før Kyrre kom. Det har vært til stor hjelp at faddere, forlovere og andre personer er ført med ”gardsnavn” (f.eks Berg i 'Ole Olsen Berg') i bosted feltet, og ikke i etternavn slik reglene side 25 i Kyrre foreskriver. På denne måten har jeg enkelt kunne lage kronologiske lister over personene på hver gard, uansett hvilken rolle de har i en handling. Uten slike lister hadde arbeidet gått mye tregere.Etter å ha høstet denne erfaringen med ”storskala” bruk av avskrifter foreslår jeg at reglene i Kyrre endres slik at det blir tillatt å føre gardsnavn i bosted, avhengig av lokale forhold, i mange tilfelle til langt opp mot 1900 – for de alle roller.Prinsippet i Kyrre er at rubrikkens overskrift, dvs i dette tilfelle at det i overskriften står at rubrikken skal inneholde et navn, skal styre om man registrerer gardsnavn som etternavn eller bosted. I eldre tid, og i de fleste deler av landet, har dette prinsippet liten positiv verdi i praktisk bruk – det er heller en ulempe.Praktisk bruk må telle mer enn teoretiske prinsipper.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.