Gå til innhold
Arkivverket

[#60913] Brødbol i Hedmark, kjenner noen til det ?


Gjest Anne Lene Hagen
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne Lene Hagen

Jeg leter etter en Carl Andersson Ørn/Ørnhufvud som ble født 31/1-1833 i Eda i Värmland, Sverige. I 1853 melder han flytting til noe som heter Brødbol i Hedmark. Han kom da flyttende fra Helgeboda i Eda og var ugift.Jeg har funnet plassen Brødbøl i Vinger, og lurer på om det kan være rett.Jeg lurer på hva som skjedde med han her i landet. Giftet han seg og fikk barn ?Noen med lokalkunnskap som kan kjenne navnet fra Hedmark ? Om det ikke er vinger hvor kan det i såfall være ?Hilsen Anne Lene Hagen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Hei igjen!Hilsen fra Bengsfors til deg i dag. Fant en Carl Anderson her på Elverum i 1856 : LenkeMuligens din etterlyste?Skal se om jeg finner flere opplysninger.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Vel ikke helt enkelt å finne rett mann. Her er en mulig ny kandidat i 1865 og ikke 1856 som jeg skrev i forrige innlegg i farten: LenkeVet du hvilket yrke den mannen hadde?Finner han ikke i Vinger 1865?Men han kan jo likevel vært på Brøbøl i Vinger en periode.Skal kikke litt i innflytterlistene .Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Hei GunnDu er på pletten og i Sverige ? Alltid hjelpsom, takk for det.Jeg håpet at han brukte Ørn navnet, Andersson er jo så vanlig, så da kommer jo usikkerheten.Dette var en søskenflokk på i alt 4 stykker, hvorav en døde som liten gutt. De tre andre reiste alle sammen til Norge.Jeg kan jo ta med de to andre også de er også født i Eda. Jordan f 22/1-1848 reiste til Norge i 1869 den 27/9. Han kom til Ullensaker og giftet seg der, han har jeg en del om.Så var det en søster Maria Lisa f 22/7-1843. Hun skal ha reist til Norge 18/11-69, men jeg vet ikke hvor i Norge hun reiste til.Når det gjelder Carl, så stod det til Brødrerud, Hedmark.Regner med at dere er på en ferietur i sommerhuset nå Gunn. Ønsker dere alle en riktig god sommer. Hilsen fra meg i Moss.Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Ang yrke Gunn. Er ikke sikker. Han var dräng i Sverige da han dro.Faren Anders Andersson Ørn/Ørnhufvud var Spiksmed. Broren Jordan som kom til Ullensaker, drev vel med jorden på plassen han bodde på.Men hva Carl hadde som yrke vet jeg ikke.Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Ja, vi er her i Bengtsfors i 14 dager nå.Finner også en rekke gårder som kalles Brødbøl i Vinger i 1865 og 1900.Eneste svenske av opprinnelse jeg finner her er denne mannen i 1900, men ingen Carl? LenkeSkal fortsette å lete litt. Fantastik arbeid du gjør med å finne svenske opprinnelser.Ha en fin sommmer .Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Takk for det Gunn. Ja det har blitt periodevis stor trafikk på svenskedebatten. Både du og jeg synes jo at det er moro å kunne hjelpe hverandre.Akkurat nå hadde jeg svensker i egne rekker, som jeg tenkte å se om jeg kan gjenfinne i Norge.Mulig jeg ikke svarer mer i dag. I dag skal vi på allsang på Grensen i Halden, og drar nå ut på dagen en gang. Det blir moro, og nå slår det jo til med godvær igjen, så da blir det vel bra da ?Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her i Vinger er det svært mange svenske som arbeider på gårder med Brøbøl i navnet:LenkeKan jo tenkes at Carl Anderson har hatt arbeid her ?Har ikke funnet noe om Ørn navnet , dessverre.Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

En navnebror finner jeg her ved Fossum verk i 1875, kan det være en mulig kandidat?LenkeI så fall gift . Alder og fødested passer , men det blir nok bare et skudd i blinde. Fant ingen som passet under innflyttere i Vinger. Men han kan jo være registrert et annet sted.Kan han være tilknyttet jernvekene, så flyttet disse arbeidere ofte, ser det ut til?Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sverre Søgaard

I innlegg 4 står det Brødrerud og ikke Brødbol. Dersom det er riktig, er han vel flyttet geografisk fra Vinger til Brandval. det er/var nabokommuner. Rygh bruker skrivemåten Brøderud.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sverre Søgaard

Det var virksomhet på Tjura i Grue som krevde smeder. Det kom en del svensker dit, så Grue kan også være et søkeområde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Fant 4 Brødrerud-gårder her i Brandval, men ingen Carl Anderson her i 1865, dessverre. LenkeOm gårdsnavnet Var Brødrerud, så kan han likevel ha vært i arbeid i dette området.Litt vanskelig dette, men håper innflytterlister kan hjelpe.Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Sollien

Smeddreng Carl Andersson Ørn innflyttet til Brødbøl i Vinger (Vinger kirkebok 1855-1861) 5/9 1856. Født 21/3 1833. Fra Eda prgj. Hensik at tjene her. Attest fra com. Schrøder av 5/9 1855. Flyttet tilbake med attest av 29/1 1858 til Kohlsæter ved Arvika. (Nr. 45. side 485 i kirkeboka)Det var spikerbruk ved Brødbølfossen i Vinger. Mvh. Finn Sollien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Hei igjenEn flott kveld på Fredriksten er over med masse folk og godvær.Takk til Gunn og Sverre for forsøk og ideer. Nei, dette her er ikke helt enkelt. Carl Andersson fra Sverige er jo absolutt ikke noe uvanlig navn heller, desverre.Men uff tenk at jeg har skrevet feil, det beklager jeg Sverre. I innlegg 1 har jeg skrevet at han flyttet til Brødbol og i innlegg 4 har jeg skrevet Brødrerud. Det er infoen i innlegg 1 som er korrekt, noe må ha stokket seg for meg her.Her er infoen som kom frem på emibas: Post 749829Andersson Örn, Carl Dräng (ogift man)f. 21/3 1833 i Eda, Värmlands län (Värmland)Utvandrad 1853 från Helgebodafors, Eda, Värmlands län (Värmland) till Brödböl, Hedmark fylke, NorgeKälla: Husförhörslängd, s. 385Emibas emigrationsakt: Eda S 1853 004Onormerade namnformer:Destinationsort: Bröbol Destinationsland: NorgeSom dere ser så brukte han navnet Andersson Ôrn ved flyttingen, og jeg håpet at han tok med seg Örn navnet over til Norge, for da ville det vært mye lettere å finne han.Jeg aner ikke noe om han i Norge, vet ikke hvor lenge han levde eller noen ting.Hans bror Jordan kom jo som jeg skrev til Ullensaker (Hovin), og jeg har ikke kunnet sett at han brukte Ørn i Norge. Etterhvert tok han navnet Hagen, men det tror jeg var fra plassen han bodde på.Jordan ble gift i Hovin 1/5-1870, og fikk barn der mellom 1870 og 1883. Jeg kan ikke finne noen av Jordans 2 søsken hverken som hans forlover eller faddere til hans barn, desverre.I 1857 bor han her [url="http://www.digitalarkivet.no/cgi-win/WebCens.exe?slag=visbase&sidenr=2&filnamn=f70235&gardpostnr=801&personpostnr=5241&merk=5241#ovre>Lenke og i 1900

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Her la du inn et innlegg mens jeg selv satt og skrev Finn, tusen takk for det. Jeg håpet at nettopp du kunne ha noe eller gjenkjenne noe. Din lokalkunnskap er jo enorm.Så da er det tilbake til Sverige jeg skal for å forsøke å finne han. Da forstår jeg hvorfor jeg har slitt sånn med å finne han i Norge.Da skal jeg nok se om det er mulig å finne mer om han. Igjen tusen takk Finn.Hilsen Anne lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Flott at du har fått hjelp av Finn til dette. Hyggelig at du hadde det fint i Halden.Lykke til med din vidreleting i Sverige.Tenker nok du finner det du trenger der, så flink som du er med dine svenske kilder.Ha fortsatt god sommer. Vi rakk en vakker båttur på Lelongen i dag i godværet.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.