Gå til innhold
Arkivverket

[#60922] Hvem var foreldre til Berte Eriksdatter, f. i Løten 1848?


Gjest Grete Botten
 Del

Recommended Posts

Gjest Grete Botten

I 1900 er Johan Anders Eggen registrert gift med Berte Eriksdatter, f 1848 i Løten. De bor da i Drammen, hvor han er urmaker. Deres første sønn Erik er født i Trondheim 17. nov 1877. Finner ikke vielsen, men har Johans foreldre. Jeg prøver nå å finne ut hvem var foreldre til Berte. Finner bare ei Berte Eriksdatter født i Løten i 1848. Hun er døpt 12. nov 1848, foreldrene Erik Olsen og Karen Larsdatter bodde da på et Englaugeie. Denne familien flyttet til Tingvold på Nord Møre i 1851 (attest 22.10). Er det mulig å finne ut om dette er den rette Berte? Og er det i så fall mulig å finne noe mer om hvor hennes foreldre kom fra i Løten? Grete Botten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Erik var nok ikke deres første sønn, de får en sønn Gunnar i juni 1775, nederst til høgre: Kildeinformasjon: Sør-Trøndelag fylke, Vår Frue i Trondheim, Klokkerbok nr. 602C10 (1872-1894), Fødte og døpte 1875, side 55. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16359&idx_id=16359&uid=ny&idx_side=-59>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Kanskje du kunne sjekke om Erik Olsen og Karen Larsdtr (gift 20/11-1833 i Løten) fikk en datter Kristine? Jeg kommer ikke inn på kirkebøkene i kveld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sverre Søgaard

Det er riktig Berte Eriksdr. Her er ekteskapet i Kristiansund Lenke. Familien kom til Tingvold 20/10 1851. En gang før 1865 flyttet de til Kristiansund. Berthe Erichs. er tjenestejente hos Ole Qvande i 1865. Jeg har ikke sett noe på Bertes foreldre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sverre Søgaard

Hun giftet seg i alle fall 23/8 1874 i Kristiansund. Lenken virket før jeg la innlegget på plass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Du må legge inn permanent sidelenke, ellers forsvinner den etter et par minutter.Her er det: Kildeinformasjon: Møre og Romsdal fylke, Kristiansund, Ministerialbok nr. 572A10 (1865-1876), Ekteviede 1874, side 51. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=6416&idx_id=6416&uid=ny&idx_side=-52>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Finner ingen Erik Olsen i 1805, men i 1806 finner jeg denne: Kildeinformasjon: Hedmark fylke, Løten, Ministerialbok nr. 4 (1801-1814), Fødte og døpte 1806, side 50-51. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9095&idx_id=9095&uid=ny&idx_side=-28>Lenke Permanent bildelenke: LenkeForeldre Ole Erichsen og Luci Jensdtr.Erik Olsen og Karen Larsdtr (som jeg sa over) gift 20/11-1833 i Løten: Kildeinformasjon: Hedmark fylke, Løten, Ministerialbok nr. 6 (1832-1849), Ekteviede 1833, side 392-393. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke: LenkeHan kommer fra Kurud så da er det rett Erik over.Far hans Ole Erichsen og far hennes Lars Nielsen. Han 27 år og hun 25.Da er det vel Karen vi finner som n° 29 her den 18 april 1808: Kildeinformasjon: Hedmark fylke, Løten, Ministerialbok nr. 4 (1801-1814), Fødte og døpte 1808, side 68-69. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sverre Søgaard

Disse personene finner du igjen i Løtenboka bind 3 s 277. Erik var 4. generasjon gardbruker på Kurud, men måtte gå gå fra garden i 1841.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grete Botten

Tusen takk for all hjelp. Jeg har Løtenbøkene så det skulle være lett å komme enda lenger bakover, for jeg finner mer der. Spennende å finne slekta til svigerbarn og se om de er av samme slekt som egne barn, selv om de er oppvokst helt forskjellige steder. Tar gjerne imot mer informasjon, hvis noen har mer. Hilsen Grete Botten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.