Gå til innhold
Arkivverket

[#60940] Hvem var Villum Larssen Eikeland på Gravdal i Strandebarm, Hordaland?


Gjest Arne. D. Tveit
 Del

Recommended Posts

Gjest Arne. D. Tveit

Villum Larssen Eikeland, f ca. 1799, var enkemann da han i 1834 ble gift med Herborg Larsdtr. Gravdal i Strandebarm. De fikk sønnen Lars, f. 1835, på Gravdal før familien flyttet til Valen i Fjelberg i 1838. Jeg kan ikke finne noen gard med navnet Eikeland i Strandebarm eller i nærheten. Jeg finner heller ikke Villum ført i kirkeboka som innflytter. Søk i folketellinga fra 1801 gir heller ingen svar på hvem han kan være. Trolig har han oppgitt for høy alder ved vielsen og var født etter 1801.Jeg har funnet vielsen, dåpen til sønnen og utflyttingen i kirkeboka.Er det noen som har kjenskap til denne personen?Mvh. Arne D. Tveit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torodd Kinn

På Family Search finn eg dette: Villum Larson HusaBirth: 1800 Husa, Kvinnherad, Hordaland, Norway Parents: Father: Lars Villumson Vetledale Mother: Guro IngebrigtsdotterEg finn ikkje att denne Villum i FT1801, men foreldra er her: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne. D. Tveit

Takk for hjelpen.Det er nok den rette Villumen dere fant. År 1800 har Lars Lille Dahle sønnen Villum til dåpen. Lars Villumsen Lilledale (Veltedale) ble gift med Guro Ingebriktsdtr. i 1798. De bosatte sg på Knappen under Husa. Villum oppholdt seg på Eikeland i 1832 da han ble gift med Eli Olsdtr. Fugleberg. Eli døde på Eikeland i april 1833. Selv om Villum ikke er ført som utflyttet i kirkeboka må det være den samme Villum Larssen Eikeland som blir gift i Strandebarm året etter. Han døde på Valen i Fjelberg prestegj. i 1841.Etter det jeg kan se, nevner ikke bygdeboka Kvinnherad 2, denne familien på Eikeland. Selv om de bare bodde der et års tid så burde de vært nevnt. Dette er bare et av mange eksempler på hvor unøyaktige Kvinnheradbøkene er.Mvh. Arne D. Tveit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.