Gå til innhold
Arkivverket

[#60947] Finnseter på Senja


Gjest Bodil Aakvik Grønli
 Del

Recommended Posts

Gjest Bodil Aakvik Grønli

Mormor, Julianne Aronsen f.1880, var født på Finnseter på Senja. Foreldra var Karoline og Johan Martin Aronsen. Johan omkom på havet i 1886, og Karoline tok borna med seg og flytta til Finnmark. Neste veke reiser eg til Senja på ein liten ferie. Eg vil sjå plassane der slekta kom frå. No lurer eg på om nokon veit om folk frå denne slekta. Finnes garden Finnseter eller er der bare troll?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hilde Wedde

Jeg har Berg og Torsken bygdebok hjemme. Kan sjekke hva det står om familien der, men får ikke gjort det før i kveld.Finnseter eksisterer fortsatt, men det er riktig at det også er der Senjatrollet står plassert :-)Hilde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bodil Aakvik Grønli

Tusen takk. Eg har også bygdebøkene, så bakover i slekta har eg ei viss peiling. Denne gongen er eg interessert i evt.nolevande etterslekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alvin Andreassen

Skal du til Finnsæter i Berg på Senja i sommer, bør du prøve å sette deg litt inn i historien til Nikkelverket i Havn på forhånd. Nikkelverkets spesielle historie er en del av Bergs historie. I Havn ca. 3 km utenfor Finnsæter finner du et helt spesielt bevertnings- og overnattingssted. Ca. 1/2 km lenger ut finner du restene av nikkelverket. Der var det en gang et stort industristed med arbeidere fra hele Norden, og 1/3-del av Bergs befolkning bodde på stedet. Men plassen var liten, så folk bodde bare få meter fra sitt arbeidssted. Stedet fikk elektrisk strøm som et av de første i Norge. Kirken var hentet fra Gildeskål??, den står nå på Helgøya i Nord-Troms. På Finnsæter hadde de sin gravplass da det ikke var jord i Havn. Da verket ble lagt ned, fikk Berg store sosiale problem med den aldrende befolkninger, så Stortinget måtte komme med en ekstrabevilgning. Verket var nok i gang da dine forfedre bodde på Finnsæter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.