Gå til innhold
Arkivverket

[#60954] Heraldikk


Gjest Arnstein Rønning
 Del

Recommended Posts

Gjest Arnstein Rønning

Jeg har tidligere skrevet om heraldikk. Den tråden er blitt veldig 'tung', og jeg åpner derfor en ny. Den gamle ligger her: [url="http://da2.uib.no/cgi-win/WebDebatt.exe?slag=listinnlegg&debatt=brukar&temanr=51889&sok=arnstein>Lenke rønning&nr=23&antinnlegg=304&startnr=&antall=&spraak=#ankerJeg har fått inn noe nytt, som jeg med tid og stunder skal legge inn på heraldikk-sida her:

bilete5185.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

På dette over står det PI FF. Det betyr vel Peder Iversøn - Farfar. Det er mulig at fjærene på hjelmen har vært blå (eller gull?).Her er det samme våpen fra de tre gravplatene i Hedrum kirke, i rekkefølge Iver/Peder/Ulvild.

bilete5186.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

...og her Galle/Galde fra Hedrum kirke. I rekkefølge Iver/Peder/Ulvild.Legg merke til at dette over, fra Tanum, har ei stjerne over hvert horn. Det jeg legger inn fra Hedrum har ei stjerne MELLOM hornene når det gjelder Peder og Ulvild, mens på det til faren Iver, ser det ut til at stjerna er fjernet. Vi ser bare en rund fordypning der den skulle ha vært.

bilete5200.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

..og dette Galde fra ei bok som ble skrevet på gården Fresje på 1500-tallet (til høyre på tegningen - som jeg har gjort etter et bilde som stod i Østlandsposten).

bilete5201.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christian Arentz

Fint at du har kommet inn i Tanum kirke!Ref. innlegg 120 i forrige debatt:'Iver Jenssøn Baden skal ha vært sønn av fogden på København slott 1512, lensherre Ramløse og Hørsholm, lensherre Ellinge ca. 1501 Jens Lauritssøn Baden til Odstrup på Sjælland.Jeg har lest et sted at altertavlen i Tanum kirke (Brunlanes) viser hans våpen. Har du sett dette?'Kan du si noe nå Arnstein, om hvorvidt også Ivers våpen fantes i Tanum kirke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Nei, jeg fant ikke Ivers våpen, men det ser ut til å være full enighet om hvordan dette har sett ut, jfr gravplatene i Hedrum krk.Da kan jeg vel også legge inn Peders farmor, som var av slekten Graa eller Beske. Dette er fra Tanum.

bilete5202.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

..og her fra gravplatene i Hedrum i rekkefølge Iver-Peder-Ulvild.Her ser vi at den fra Tanum (over) samsvarer med det på gravplata til Peder. Kan det være snakk om to forskjellige aner her? Jfr at det ellers også er store variasjoner mellom gravplata til Peder og søsteren Ulvild.

bilete5203.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Nå har jeg lagt inn BREIDE fra Tanum kirke [url=" Breide - Tanum kirke .EMMIKSEN 1 fra Tanum Lenke .EMMIKSEN 2 fra Tanum Lenke .HOLK / HOLCK fra Tanum kirke Lenke .GIEDDE, Ove på lysestake i Tjølling kirke Lenke .GIEDDE, Ove på altertavle Tjølling kirke Lenke .URNE, Dorthea på lysestake Tjølling kirke Lenke .URNE, Dorthea på altertavle Tjølling kirke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Jan Engedahl har sendt meg et bilde fra inngangspartiet til Tollbugt 20 i Oslo. Her er det vel forskjellige byvåpen. Nr 2 fra venstre Trondheim, nr 3 Oslo, nr 4 riksløven, nr 5 Bergen og nr 7 Hammerfest. Hva med nr 1 og nr 6?Jeg skal legge det inn på heraldikksida.

bilete5252.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Arnstein Rønning

Har fått en del nytt fra Arne Kvitrud. Det dreier seg om SAS i Stavanger, og omfatter Severin Godsen, Laurits Smith, Peder Georg Prael, Jacob de Rytter, Gabriel Skanke Kielland, C.M. Zetlitz, Svend Olsen Seglem, Ole Andreas Løwold, Peder Klow, Morten Angel og Otto Busch. De er lagt inn.Selv har jeg bl.a. fotografert i Stiklestad kirke - Grabow vedlagt.

bilete5341.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øystein Djuv-Stiansen

Jeg kan tydeligvis ikke telle... Nr 7 er Tromsø - Hammerfest har som kjent en isbjørn i sitt byvåpen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Ja, jeg så fort at dette ble galt (da jeg tok en Mack-øl med samme merke). Men så gikk det i glemmeboka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Dette er fra Austrått - NILSEN. For meg ser det ut til å være en stokk med to avhugne grener som snur nedover. Over 'stokken' to halve liljer og under en halv lilje som peker nedover.Hvem tilhører dette?

bilete5362.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.