Gå til innhold
Arkivverket

[#60963] Bygdebok for Storelvdal


Gjest Anne Lise Hovdal
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne Lise Hovdal

I hvilke bind av bygdebøkene for Storelvdal finner jeg disse gårdene?1)Søndre Bakken(den yngste jeg skal ha noe på der er Ole Jonsen Søndre Bakken født 1753)2)Mykleby(den yngste jeg skal ha noe om der er Goro Olsdatter døpt 31.10.17513)Nystumoen(Koppang). Den yngste her er Goro Tollefsdatter født ca 17054)Gammelstu/Trønnes. Den yngste jeg skal ha noe om der er Ole Tollefsen eller Tellefsen gift med Ingeborg Olsdatter5)Søstu/Stai. Den yngste jeg skal ha noe om her er overforstående Ingeborg OlsdatterJeg har hatt emner hvor en kommer inn på disse oppe her på Digitalarkivet tidligere, og ble da henvist til bygdebok for Storelvdal. Det som skjedde var at jeg reiste hjem til mine foreldre i Trøndelag, og da jeg kom tilbake og skulle bestille bygdebøker fant jeg ikke temaet hvor jeg hadde fått svaret om bygdebok for Storelvdal. Dermed ble bygdebok for Åmot bestilt(begge bind), men jeg fikk bare bind 2 hvor det selvfølgelig ikke sto noe om de nevnte gårder. Dermed tok jeg det forgitt at bind 1 var det riktige. Det fikk jeg i dag, og der fant jeg jo heller ingen av de aktuelle gårdene. Selvfølgelig fant jeg temaet hvor det sto om bygdebok for Storelvdalen i dag, men tar det nå opp som eget emne og vil vite i hvilke bind det står om de nevnte gårder slik at det ikke blir flere feilbestillinger.Jeg håper jeg greier meg med ett bind denne gangen og at det nå ikke blir flere feilbestillinger gjennom biblioteket. Jeg får jo ikke bestilt noe før etter 04.08 nå da siden biblioteket her tar sommerferie, men velger å spørre allerede nå likevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Prøver å legge ut lenke til tidligere debatt hvor en kommer inn på det jeg spurte om i Rendalen som etterhvert blant annet kom over i Storelvdal: Lenke Lise Hovdal&nr=13&antinnlegg=41&startnr=&antall=&spraak=#anker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ola Klefsås

Fosvolds Bygdebok for Stor-Elvdal ble utgitt på midten av 1930-tallet. Den består av to bind, som i hovedsaken omhandler de større gårdene, og som selv på det feltet er ganske ufullstendige. På den andre sida er de ofte til god hjelp. I forhold til ditt spørsmål: Mykleby og Stai er omtalt i bind 2, Søndre Bakken (Koppang), Nystumoen (Koppang), Gammelstu Trønnes i bind 1.Nå pågår arbeidet med ny bygdebok, og bind 1, som vil omfatte bl.a. Mykleby, er planlagt ferdig til jul 1909.Mvh Ola

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Tusen takk for det svaret. Da blir begge bind av bygdebok for Storelvdal bestilt 04.08, eller de nærmeste dagene etter det. Det er nesten litt flaut å bestille 2 bind igjen, etter tabben med feilbestilte bygdebøker for Åmot.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.