Gå til innhold
Arkivverket

[#60966] USA: Edwin Hawley og Oline Maria Olson , Fødested og slekt i Norge


Gjest John Tore Kvernmo
 Del

Recommended Posts

Gjest John Tore Kvernmo

Fra ei dame i Huron SD har jeg fått spøsmål om hjelp til opplysninger om hennes oldeforeldres fødested og slekt i Norge. I en E-mail har jeg fått følgende opplysninger:EDWIN HAWLEY. Born: November 30,1848. Place: Krodshered Norway (Krødsherad). -Came to the US on Dec.28,1870. -Goodhue County MN on Jan.12, 1871. -Married Oline Maria Olson in 1874. -Came to SD and filed a homestead in 1878. -Farmed in Scandinavia Township until 1910. -Moved to Toronto SD. Died: March 7, 1930. Buried: Wood Lake Cemetery Toronto SDOLINE MARIA OLSON Born: Feb. 14, 1855. Place: Bergewandt Norway (?) -Came to the US in 1869 with her parents. Died: Sept. 27, 1937 Buried: Wood Lake Cemetery Toronto SD-They had 6 children:Christian B Emil Peter Malvin Olaf Fred Leonard Henry Adolph Alma Josephine --------Jeg kom sjøl tilbake fra en ferietur i USA i går, og har litt døgnvill forsøkt å finne ekteparets opprinnelse uten å lykkes. Damen i Huron, Margaret, reiser til Skandinavia i slutten av måneden på en 14 dagers rundtur som starter i Stockholm. 7 dager er avsatt til Norge. Familien er generelt opptatt av sine norske aner, og jeg tror hun vil forsøke å oppsøke evt.fødested/slekt hvis vi finner ut av dette.Noen som kan hjelpe oss her?Med hilsen John Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørg Hukkelberg

Den einaste som er døpt i Krødsherad 30 nov 1848 er nr 62 her. Blant fadrane er nemnt namnet Høgeli, likeeins den som har meldt inn barnet har dette namnet. Får assosiasjonar til Hawley Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=1094&idx_id=1094&uid=ny&idx_side=-92>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torodd Kinn

Oline kom frå 'Bergewandt'. Eg har søkt i O. Rygh på gardar som heiter B...rg...v..., og det beste treffet er Bergvatn i Hurdal i Akershus.På Bergvatn finn eg Christian Ols. med dottera Oline, 12 år: LenkeDersom familien reiste samla, fekk sikkert alle same etternamn, og då ventar vi Olson.Eg skal prøve kyrkjeboka og sjå om jenta heitte Oline Marie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torodd Kinn

Det var verre å finne Edwin. Edvin var ikkje så vanleg, så eg tippar han heitte Even, Eivind e.l.Her er ein kandidat som passar m.o.t. namn, alder og fødestad i FT1865: LenkeMen eg har ikkje funne denne Even i kyrkjebøkene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torodd Kinn

Her er dåpen til ovannemnde, nr. 12: Permanent sidelenke: LenkeDette kan jo vere eit villspor, men det er det beste eg har funne så langt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest John Tore Kvernmo

Hjertelig takk for flott arbeid, Bjørg og Torodd!Jeg trodde Oline skulle bli vanskeligst, men hun er avklart på plass! Skal bli moro å gi beskjed om dette. Det ser ut som om garden er uten veiforbindelse, men her er det noe konkret!Det synes verre å få Edwin på plass, men jeg synes Bjørg fikk raskt på plass en god kandidat. Carl Høgelie tar ansvar for at det uekte barnet blir døpt. Oppgitt fødselsdato og fødested stemmer, dessuten synes Hawley å være en enkel og grei forandring av navnet Høgelie. Er dette riktig, ligger kanskje bekreftelsen rund Carl Høgelie. Siden han beholde navnet, ble han kanskje oppfostret hos Carl?Elen/Ellen Ellensen Høgelie har jeg ikke funnet i emigrantlister enda. Kanskje det er mulig å finne ut hva Edwin Hawley kalte seg da han kom til Amerika? Vi kjenner innreisedatoen, men jeg mestrer ikke disse kildene.Kanskje det finnes bygdebøker som dekker dette området og kan gi nødvendige bekreftelser?Mvh John Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torodd Kinn

Uff, så flautt! Eg trudde Elen var ei jente ... Burde jo ha skjønt at det var ein gut når farsnamnet var Ellensen. Det er vel Ellend, men stavemåten Elen var ny for meg.Nei, her har Bjørg heilt sikkert funne den rette. Datoen stemmer, og Elen Høgeli kan utmerka godt verte Edwin Hawley. Eg trur ikkje vi skal tvile på at det er rett person.Men eg fann jo Oline, då! :-))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Halvorsen

Bjørg sin gode kandidat ble konfirmert i Krødsherad 1863, Erland Erlandsen f. 30/11 48 (nr 11) og foreldre ble oppgitt med tilnærmet samme navn som v/dåp Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Granum

Konf. i Krødsherad i 1863: Erland Erlandsen, født 30/11-48, fødested Snersrud??, (Høgeli er et bruk under Snersrud) foreldre Erland Erlandsen og Berit Olsdtr. LenkeDet ser ut som dette er den Ellen/Elen som er døpt 17.12.48.Mvh Else Granum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest John Tore Kvernmo

Tusen takk til dere alle for flott innssats. Det er nok de riktige som er funnet!Torodd har ingen grunn til å være flau. -Du fant ikke bare Oline, men også Edwins fars nye familie! -Nå mangler vel bare opplysninnger om Edwins mor, Berit Olsdatter Slaata. -Uten alder og sikkert etternavn er hun ikke lett.Margaret har fått opplysningene fra slektninger som ved hjelp av en Sam Hatlestad samlet dem for noen år siden. Hun virker mest interessert i stedene oldeforeldrene levde og om mulige slektninger, mens familien tenker familietre.Jeg sender en email til henne og spør om de har opplysninger om ankomsthavn, samtidig som jeg jobber sammen opplysningene som er samlet om hennes oldeforeldre.Mvh John Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.