Gå til innhold
Arkivverket

[#60971] Ingebor Anna Kornelasdt. f. 1809 Bø, Nordland - hjelp til tyding av kirkebok


Gjest Cathrine Just
 Del

Recommended Posts

Gjest Cathrine Just

Min formor, Ingebor Anna Kornelasdatter, ble født i Bø, Nordland 26. mai 1809. Hennes ugifte foreldre var Maria/Maren Stephensdatter og Kornelas Andersen Malnes. Jeg trenger hjelp til å tyde det som står ved Ingebors dåp: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16723&idx_id=16723&uid=ny&idx_side=-299>Lenke Såvidt jeg forstår var dette deres 2 barn? Jeg klarer ikke å tyde det som står foran morens navn - 'besvangrede......' Innledningsvis står det muligens '..et uøgte børn, Grini Sandane Mand...'??? Jeg håper noen har kjennskap til hvem Ingebor Annas foreldre var.Ingeborg A. Corneliusdatter f. 1809 giftet seg med Hans Petter Johannesen Gjemstad i Bø den 13. november 1835 Lenke og ble enke før 1842. Den 3. januar 1842 fikk hun datteren, Anna Birgithe Olsdatter Ringstad, med gift mann Ole Bendixen Polden

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torodd Kinn

Eg prøver:Malnæs Løverdag for 3die Søndag eft. Trinitat. [og så noko som eg ikkje forstår, men neppe relevant for det som kjem etterpå]Døbt et uægte Barn, hvis Moder var den nu 2den Gang besvangrede Ægteqvinde Maren Stephensdatter og Faderen Kornelas Anderssen Malnæs, barnet var født Maj, og blev kaldet Ingeborg Anna [og deretter fadrane]Eg får det til å stå 'Ægteqvinde', og det skulle tyde på at ho var gift med ein annan mann enn Kornelas. Men kanskje andre har ei anna tolking av innførsla eller tydinga til dette ordet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cathrine Just

Takk skal du ha, Torodd! Ja, det kan se ut som om det står 'Ægteqvinde' der, og at hun var gift med en annen. Kan det være ektemannens navn som står innledningsvis?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.