Gå til innhold
Arkivverket

[#60981] Orm Knudsen, f. Nes, Brunlanes, Vestfold, ca 1620


Gjest Sissel Johnsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Sissel Johnsen

Er det noen som har vært borti denne karen som jeg finner på FS:IGI Individual Record FamilySearch™ International Genealogical Index v5.0 Norway Search Results | Download-------------------------------------------------------------------------------- Orm Knudsen Pedigree Male -------------------------------------------------------------------------------- Event(s): Birth: About 1618 Nes, Brunlanes, Vestfold, Norway Christening: Death: Burial: -------------------------------------------------------------------------------- Parents: Father: Knut Ormsen Family -------------------------------------------------------------------------------- Messages: Record submitted by a member of the LDS Church. The record often shows the name of the individual and his or her relationship to a descendant, shown as the heir, family representative, or relative. The original records are not indexed, and you may have to look at the film frame-by-frame to find the information you want. A family group record for this couple may be in the Family Group Record Collection; Archive Section. (See the Family History Library Catalog for the film number.) These records are alphabetical by name of the father or husband. -------------------------------------------------------------------------------- Source Information: Film Number: 538149 Page Number: 71 Reference number: 787340Er takknemlig for svar av alle slag.Sissel Johnsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Hei Sissel!Finner denne karen i skrifteregisteret for Larvik... Ikke sikkert det er samme mannen, men han heter i allefall det samme LenkeGrethe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sissel Johnsen

Tusen takk. De andre skiftene hadde jeg nok vært borti før,men denne var helt ny for meg. Den stemmer vel med det Grethe Flood kom med i innlegg 4Sissel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Jeg har notert meg at Orm Knutsen i Larvik, som i 1666-manntallet oppgis å være 49 år og således født ca. 1617, på 1670-tallet eide 1 hud i Nes i Kjose. Av et krav om odelsløsning av Nes fra 1670-tallet går det fram at Orm var sønn av Knut på Nes i Kjose, som 22. februar 1655 hadde pantsatt 9 skinn i Nes. Orms kone het Karen Jensdatter, men det er usikkert om hun var mor til hans barn (hun kan være et senere gifte), ettersom jeg kun kjenner henne fra et dokument datert 25. oktober 1679. - Alle disse dokumentene finnes på Statsarkivet Kongsberg, Larvik grevskap A II 42 1, eske 2.Knut på Nes i Kjose er nevnt i alle fall så tidlig som i 1615, da han eide 1 hud i Nes samt 1/2 bismerpund smør i Eftedal i Hedrum.I 1666-manntallet er Orm Knutsen nevnt med sønnene Hans (10) og Knut (6). Denne Knut Ormsen er nok helt sikkert den samme som det er vist til i tidligere innlegg; nevnt (uten alder) blant de gemene arbeiderne ved Fritsø Verk i 1701-manntallet og død ca. 1718 (14 år før skiftet etter kona Margrete).Det kan virke som denne slekta gikk ut med Knut Ormsens sønn Karl - han ser ut til å ha vært det eneste barnet til Knut (i alle fall i ekteskapet med Margrete) som vokste opp, og i 1732 visste man jo tydeligvis ikke om han var i live eller ikke.At Knut ikke hadde andre etterkommere, er trolig årsaken til at halvbroren Jens Justasen (Gustavsen, Göstasson) og dennes barn nevnes i skiftet etter Margrete. Om ikke Karl Knutsen var i live, var det Jens' barn som hadde krav på halve boet etter Margrete (fordi det ikke var holdt skifte etter Knut).Jens Justasen, rimeligvis av svensk opphav, var 50 år i 1701-manntallet og altså født ca. 1651. Ettersom han var halvbror til Knut Ormsen og hadde et annet patronym, må de to ha hatt felles mor. Det er vel da nærliggende å tro at den Karen Jensdatter som er nevnt som Orm Knutsens kone i 1679, virkelig var mor til Knut Ormsen, og at han hun tidligere hadde vært gift med den ukjente Justa (Gustav, Gösta).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.