Gå til innhold
Arkivverket

[#60984] Stod, NT: Fra strandsidder til fattighuset (Wensel Mikkelsens familie)


Gjest Judith P. Abrahamsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Judith P. Abrahamsen

For snart tre år siden postet jeg mitt lille familiemysterium her: [url="http://da2.uib.no/cgi-win/WebDebatt.exe?slag=listinnlegg&debatt=brukar&temanr=34759>LenkeTakk til alle som bidro på den tråden. Jeg har funnet ut en del siden den gang, og tenkte å oppdatere dem som måtte være interessert, i tillegg til at det selvfølgelig har dukket opp et par nye spørsmål :-)Familiehistorien gikk ut på at min tipp-oldemor skal ha blitt gjort arveløs fordi hun giftet seg med feil fyr. Hennes far skulle visstnok ha vært en av storkarene på Egge.Jeg hadde allerede slått et par hull i historien, som nevnt i den gamle tråden. Nytt siden den gang: 1. Jeg har funnet Bjørn Sivertsens død i kirkeboka (nr. 18): Lenke(Er tittelen hans her «hmd.» = husmann?) Jeg var innom Statsarkivet, og det ser ikke ut som at det er skiftet etter Bjørn Sivertsen. Han var i alle fall ikke å finne i protokollen. 2. Jeg har også funnet Wensel Mikkelsens død i kirkeboka (nr. 5): Lenke(Er det «fattighuslem» det står foran navnet hans? Jeg går ut ifra at det er riktig person siden dette ikke er et vanlig navn.) 3. Jeg har funnet et par alternative dødsoppføringer på Ingeborg Mikkelsdatter (kona til Wensel). Enten (nr 21): Lenke(Hva står det foran navnet hennes?) Eller (nr. 15 under 1850): Lenke(Men hvis det er «Pige» det her står foran navnet, er det vel lite trolig at det er henne.) Tilbake til Wensel. Hvordan havnet han på fattighuset? Wensel-navnet er det navnet som min families «storkar-historie» er knyttet til. Da Wensels andre datter (jeg har bare funnet to) Ingeborg Martha Wenselsdatter ble døpt i 1818 ( Lenke ) er Wensel oppført som «Strandsidder paa Ladeplads, og af Bondest.»Hva betyr Strandsidder? Og hvor stor status hadde egentlig «bondestanden»? Da barnebarnet Sivert Martin Bjørnson ble døpt i 1843 ( Lenke ) er Wensel fadder, og står oppført som Husmann. Hvor stor er overgangen fra «Strandsidder og av bondestand» til husmann?Og hvordan kan han ha havnet på fattighuset noen år senere? Da jeg var på statsarkivet, nevnte mannen jeg snakket med at det gikk an å kontakte gjeldende kommune (via Interkommunalt arkiv – http://www.ika-trondelag.no ) for å høre om de har liggende arkiver fra fattigvesenet på den tiden. Kanskje jeg kunne finne flere detaljer der. Er det noen som har erfaringer med dette? Bjørn Sivertsens enke og Wensels eldste datter, Karen Malena, bor på fattighuset i 1865, sammen med sin yngste datter. Tre av de andre barna hennes har flyttet til Nord-Trøndelag (Fosnes og Nærøy). Min tipp-oldemor (Ingeborg Martha Bjørnsdatter) og ektemann, flyttet til Namdalen(utflyttet nr 17 og 18): Lenke(innflyttet nr 2 og 3):

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Judith P. Abrahamsen

Hm.Jeg fant en tredje Ingeborg Mikkelsen da jeg gikk igjennom kirkebøkene en gang til i dag: Lenke Hun er kanskje den mest sannsynlige til nå...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Judith P. Abrahamsen

Håper det er i orden at jeg vekker denne tråden til live igjen. Var og besøkte slekt denne uken og da fikk jeg flere detaljer til «familiemysteriet».Det var ikke min tipp-oldemors far som var «storkar», slik jeg hadde forstått det tidligere. På Egge gård skal det ha bodd et ektepar uten egne barn som tok min tipp-oldemor til seg som sin egen. De hadde også plukket ut en egnet ektemann. Men jenta giftet seg i stedet med min tipp-oldefar.Så spørsmålet blir da: Hvem eide Egge gård (var det én eller flere?) i tidsrommet 1809 (da Ingeborg Bjørnsdatter ble født) og 1834 (da hun giftet seg med Johannes Pedersen Inderøen)? Det er altså et barnløst ektepar vi ser etter.Er det noen som har den oversikten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Roger Lyngstad

I følge Taraldsens gårdshistorie for Kvam, Stod og Egge (1932) var det premierløytnant, senere rittmester Isak Rosenvinge f. 1767 som fikk skjøte på Egge gård 4.4.1801 for 8000 riksdaler. Han var g.m. Sara Rebekka Fornes. Sønnen, proprietær Eilert Olaus Rosenvinge f. 29.1.1803 fikk skjøte av faren Isak 31.5.1837. Eilert giftet seg 19.7.1838 med husmannsdatteren Rebekka Eliasdtr fra Utvik i Beitstad, 25 år gammel.Hun hadde vært husbestyrerinne på Egge. De fikk 6 barn. Deres sønn Isak f. 5.8.1838 overtok Egge i 1864.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.