Gå til innhold
Arkivverket

[#60991] Hjelp til finne gatenummer i Drammen


Gjest Kathe Tove Røed
 Del

Recommended Posts

Gjest Kathe Tove Røed

Hei. En av mine tipper bor i 1865-tellingen i Bjergfjerdingen i Drammen. Gardsnr.refereres som 476. Er det noen som kan finne ut av hvilke nummer dette er i Bergstien idag? Mvh Kathe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kathe Tove Røed

Takk skal du ha Gunn! Jeg har tidligere fått bekreftet at Bjergfjerdingen har skiftet navn til Bergstien, men dette med nummeret er ikke lett som du sier. I min enfold trodde jeg at nummeret var 476, men fant jo fort ut at så ikke kunne være tilfelle. Rent bortsett fra det - det var en utrolig koselig gate. De gamle husene er pietetsfullt tatt vare på. Og om det er bygget nytt er det i den gamle stilen. Men det skulle være fint om det gikk an å finne det aktuelle nummeret. Vi får se om det finnes noen innfødte på nettet. Mvh Kathe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid K. Natvig

hei, dette står om Bjergene (Bjergfjerdingen) i Drammen Byleksikon (rev. utgave 2004, Per Otto Borgen): 'Den gamle almannaveien fra Lier til Liersund som fulgte den nåværende Bergstiens trasè fra Konggaten bak nåværende Bragernes kirkegård og kirke forbi Amtmann Blomsgate og videre til øverste del av Schwenkegaten ved Rakkerhuken, deretter trasèen for nåværende Arups gate til Møllergaten (i dag Erik Børresens allè) ved Schwenkeolla. Hele denne gaten ble i 1866 gitt navnet Bergstien (s.d.). I 1830-årene grodde det her opp en fattigbebyggelse på ca. 40 hus av utpreget slumkarakter, alle sterkt overbefolket. Slumpreget må sies å ha endret seg noe med årene'.Så langt historikken. Jeg kjenner området godt, men tør ikke prøve meg på å gjette hvor nr. 476 ligger i bildet....Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Hei igjen! Ved søk på gatenummer 476 i Drammen i 1865 tellingen finner jeg ikke Bergfjerdingen, pussig nok.Ved søk på gatenavn Bergfjerdingen kommer det opp 3 alternativ med andre nummer enn ditt oppgitte.Kan du si navn på dine tippoldeforeldre som bodde her , så er det kan hende lettere å følge hvilket hus som familien har bodd , selv om gaten skiftet navn. Det ser jeg av 1900-tellingen.Kan hende det finnes gamle bykart fra 1865 i kommunearkiv?Om du henvender deg til kommunekontoret, kan det være noen der kan gi deg råd om hvilket hus det dreier seg om , hvis det er bevart fortsatt.Hva med branntakster? Det finnes sikkert i noen arkiv over gamle eiendommer?Lykke til i alle fall. Jeg er dessverre ikke kjent i den bydelen, selv om jeg faktisk er født i Drammen, og bodde der i deler av min barndom.Mvh. Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid K. Natvig

Gårsnummer 476 blir 'Bjærgfjæringen' i 1865, så vidt jeg skjønner, Gunn. Etter den store bybrannen på Bragernes i 1866 ble en rekke gater/gatenavn endret, inkl.'vår' gate. Tipset ditt vedr. historielaget, er nok veldig godt,Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kathe Tove Røed

Da prøver jeg historielaget. Navnet på 'Tippen' er skrevet som Tommas Christian Syvertsen (om noen skulle vite noe om den familien) Takk for hjelpen! Mvh Kathe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Ja, da fant jeg navnet i 1865 i Bjærgfjæringen 476, i alle fall.( etter Astrids råd) LenkeHåper du får hjelp til dette i historielaget.Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest Kathe Tove Røed

Det kan være flere som prøver å finne fram i geografien. Bjærgfjærdingen 476b er nå blitt til Schwenckesgate 35. Historielaget og deres allierte er velddig lette å be om hjelp - all honnør!! Mvh Kathe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.