Gå til innhold
Arkivverket

[#61001] Kjenner du damen på bildet?Ca hva tid bildet er tatt?


Gjest Hege Kvale
 Del

Recommended Posts

Gjest Hege Kvale

HeisannDette bildet under er min oldermor til venstre men vet ikke hvem damen til høyre er.Kan se ut til at det er oldermor sitt barn men er usikker hvordan de gjorde det med foto den gangen om fadder/gudmor holdt barnet. Har kikket på oldermors barn og denne damen navn dukker ikke opp som fadder til noen av barna. Tror at damen er den samme som piken på bildet i denne lenken her tema 41480 Lenke kvale&nr=15&antinnlegg=10&startnr=&antall=&spraak=#ankerEn annen ting jeg lurte på ut i fra tema 41480: ser at de har gifteringene på venstre hånd,hva tid gikk man over til høyre hånd?(trodde det var noenlunde standard i norge) Hadde bildet i tema 41480 i Stavanger Aftenblad i fjor men fikk ingen respons på dette så jeg prøver meg igjen i håp om det er kommet noen nye til her:)Med hilsen Hege

bilete5228.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid K. Natvig

hei, frisyrer, kjoler og sko tatt i betraktning, tror jeg bildet er tatt rundt 1940-45. Ligner iallefall veldig på bilder jeg har av min mor og hennes venninner fra den tida,vennlig hilsen Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hege Kvale

Hei AstridTakk for innspill :)hvis dette barnet er født rundt denne tiden 'sliter' jeg med å finne ut hvem moren er her men,men jakten forsetterHege

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gine Olsen

Hei!For meg ser det ut som det kan være tre generasjoner - en veldig typisk fotografioppstilling når det for første gang var tre generasjoner i en familie, spesielt hvis alle var av samme kjønn. Den eldste, damen til venstre, har frisyre og kjole som hører til trettiårene, mens den yngre damen til høyre har førtitallsfrisyre og de brede skuldrene på kjolen som hører spesielt til de første årene av 1940-årene. At den eldste damen ikke er oppdatert i frisyren kunne tyde på at hun er på bildet er i førti- eller kanskje til og med begynnelsen av femtiårene (når var din oldemor født? Denne damen vil jeg tro er født mel 1890 og allersenest 1910). Den unge damen ser ut til å være i begynnelsen av 20-årene, altså født rundt 1918-1925. Hun har riktig alder til å være relativt nygift og nybakt mor jf de bildene jeg har sett av bruder rundt krigens tid.Så om du kan få det til å passe på noen måte så vil jeg gjette på at bildet er tatt rundt eller litt før krigens slutt og at det viser en mormor, mor og datter, evt. sønn.Du kjenner ikke igjen dåpskjolen?Mvh. Gine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hege Kvale

Hei GineTakk for svar :) Min oldermor er født i 1895 og hun hadde 2 døtre.Vet for sikker at det ikke er min mormor men datter 2 er født 1926.Som du ser fra mitt første innlegg lenken jeg har lagt til tema 41480 så har jeg 'alltid' trodd at denne damen er piken helt til venstre.Det menes at bildet er tatt rundt 1920.Bildet i tema 41480 er et mysterium for meg for jeg kjenner ikke igjen noen av disse.Når det gjelder dåpskjolen kjenner jeg ikke til den heller desverre. For å summere:Det kan altså se ut til at denne damen er søster til min mormor?Hadde et lite håp at det ikke var det :) da jeg synes at hun er lik piken på bildet i tema 41480. Takker så mye for innteresse og din tid:)Med Hilsen Hege

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Thingvold

Når jeg sammenligner de to bildene (dette og det i 41480) ser det ut for meg at damen til høyre er piken helt til venstre (41480), og damen til venstre er piken helt til høyre (41480). Legg merke til lange neser, smil og spesielt tannstilling (fortenner - damen til høyre). Bildet kan også være tatt i perioden 1930-35.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hege Kvale

Hei KariTakker for forslag :) jeg mener også at damen til høyre er piken til venstre i tema 41480.Du kom med et forslag at min oldermor er eldste pike i tema 41480 men jeg har familie bilde av oldermors søsken som jeg legger inn her hvis noen kan finne likheter er det flott.Oldermor er piken i venstre hjørne.Faren er ikke med på dette bildet fordi at foreldrene var skilt.Bildet skal være tatt ca 1925Får se om vi finner ut av noe her spennende :)Hege

bilete5237.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Thingvold

Hun som sitter i midten er svært lik damen til venstre på dåpsbildet. Hårfestet, pannen, nesen kinnbenene og haken stemmer. Hun til høyre ser ut ti å ha for stor hake. Jeg synes ikke øynene stemmer. En test er å printe ut på gjennomsiktig/gjennomskinnelig papir et utsnitt med like store ansikt og legge ansiktene oppå hverandre. Samme person har perfekt match på øyne nese og munn. De to søstrene som sitter ved siden av hverandre har svært lik munn og nese, men øynene, haken og anskitsfasongen er forskjelligJeg ser nå at piken til høyre ikke stemmer med damen til venstre på dåpsbildet fordi pannen og hårfestet ikke er likt. Hårfestet til hun på dåpsbildet går nedover i pannen i en liten spiss.Kan damene på dåpsbildet være kusiner?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hege Kvale

Hei Igjen Du nevnte kusiner.Bruker ikke ordet kusine selv så jeg må spør deg om du mener at de er søskenbarn? :)Hege

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid K. Natvig

hei, kusine er det samme som søskenbarn, ja (fetter på mannssiden). Er ellers ganske enig med innlegg 8, selv om søstrene er VELDIG like.... Spennende med sånne bilder - håper du finner ut av det,hilsen Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hege Kvale

HeisannSpennende og frustrerende :)Ok skal vi se:min tipp oldermor som er på bildet helt til høyre:henne med søsken er født fra 1861-1875 i Møre og Romsdal.På tippolderfars sin side født fra:1866-1881 i Hordaland så har litt å gjøre her da ser det ut til for jeg har ikke registrert partner til noen av disse søskene deres.Takk for deres tidHege

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Thingvold

Den andre familien fikk først 2 jenter, så 2 guttter og så ei jente. Om din oldemor eller tipoldmor eller tipoldefar hadde søsken med en tilsvarende barneflokk så kan du identifisere den andre familien. Neste oppgave er så å finne en dåp som passer hvor mor og evt et søskenbarn er fadder.Om du legger ut de opplysningene du har med navn og årstall får du sikker hjelp her til å søke.Bare for å ha sagt det: Om det er din oldmor som sitter helt til høyre, så vil jeg tro at det er hennes søster som er damen til høyre på dåpsbildet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hege Kvale

Hei KariTakk for forslag :)Bildet i tema (7) sitter min oldermor helt til venstre og tipoldmor til høyre så det er enda en generasjon bakover og da tror jeg ikke at damen til høyre på dåpsbilde er søster.Min tippoldermor er født 1867.Og oldermor 1895.Jeg har gått igjennom alle dåpene til barna til oldermor og den eneste som egenlig skiller seg ut med at det ikke er ren familie som er fadder er denne tema 60944 Lenke kvale&nr=2&antinnlegg=3&startnr=&antall=&spraak=#anker Kåre johan men etter som jeg har forstått er dette et mans navn? Har vært inne på om de på familie bildet kunne være av min oldefar med familie for de var 2 gutter og tre jenter men her er min older far eldst.Legger ved dette bildet av olderfar og søsken olderfar er til venstre her.Har trodd jeg har sett noen likheter på jentene ivertfall her men stemmer fremdeles ikke med alder.Hege :)

bilete5239.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.