Gå til innhold
Arkivverket

[#61008] Flyttende familie Norge (Tønsberg) - New York, hvor ble det av dem?


Gjest Per B. Lilje
 Del

Recommended Posts

Gjest Per B. Lilje

Sjømannen Hans Olaus Carlsen var født i Tønsberg 1859, gift med Jakobine Lovise Jakobsdatter, f. 1864 på Nøtterøy. De flyttet en rekke ganger fram og tilbake mellom Norge og USA, til slutt døde Hans Olaus i Tønsberg i 1923. Jeg lurer på hvor hans kone og døtre ble av?De fikk datteren Karen Bertha i Tønsberg i 1885, Jenny Louise i Brooklyn i 1889, Hanna Olinda i Sem i Vestfold i 1890, Anna på Nøtterøy i 1893, Kate Lilly i Tønsberg i 1895, Edel Bergljot i Tønsberg i 1899 og minst en datter til, Mabel Adelaide, etter 1904.Jeg har funnet medlemmer av denne familien en rekke ganger blant emigranter fra Norge eller ankomne med skip til Ellis Island. I 1888 reiste Hans Olaus fra Oslo til New York, yrke da sjømann, det samme i 1895. I 1894 reiste hele familien unntatt de to eldste døtrene sammen fra Oslo til New York. I 1907 reiste Hans Olaus fra Oslo til New York via Glasgow. Ved utreise fra Oslo står det bopel Amerika, yrke sjømann; ved ankomst New York står det yrke barkeeper, amerikansk statsborger, bopæl 85 Carroll Street, Brooklyn. Den 25. september ankommer Hans Olaus New York med Bergensfjord fra Oslo sammen med datter Mabel Adelaide. Han har da amerikansk pass utstedt av ambassaden i Oslo 28. august 1918 og bosted er 508 Clinton Street, Brooklyn.I folketellingen i 1900 er Jakobine Lovise og døtrene i Tønsberg, mens Hans Olaus er lekterskipper på Cuba. I 1913 reiste datteren Anna på besøk alene til Norge og reiste tilbake sammen med sin kusine Selma (f. 1889) som da emigrerte til USA. Jeg har lett etter familien i amerikanske folketellinger, men jeg har ikke funnet dem hverken i 1910- eller 1920-folketellingen. Eneste spor jeg har funnet er altså at Hans Olaus døde i Norge i 1923 (død 31. juli 1923 på Fyldpå, Slagen sogn, begravet 4. august 1923 Tønsberg gamle kirkegård), men hvor ble det av kona Jakobine Lovise og døtrene Karen Bertha, Jenny Louise, Hanna Olinda, Anna, Kate Lilly, Edel Bergljot og Mabel Adelaide???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

New York Passenger Lists, 1820-1957Name: Jacobine Carlsen Arrival Date: 4 Oct 1888 Estimated Birth Year: abt 1864 Age: 24 Gender: Female Port of Departure: Antwerp, Belgium Destination: New York Place of Origin: Sweden Ethnicity/Race­/Nationality: Swedish Ship Name: Rhynland Search Ship Database: View the Rhynland in the 'Passenger Ships and Images' database Port of Arrival: New York Line: 46 Microfilm Serial: M237 Microfilm Roll: M237_525 List Number: 1360 Port Arrival State: New York Port Arrival Country: United StatesEr nok din Jacobine selv om det står at hun er svensk. Hun har med seg Karen på 3 år.- hanne line -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

New York Passenger Lists, 1820-1957Name: Jacobine Carlsen Arrival Date: 19 Oct 1904 Estimated Birth Year: abt 1864 Age: 40 Gender: Female Port of Departure: Christiania Ethnicity/Race­/Nationality: Scandinavian Ship Name: Hellig Olav Port of Arrival: New York, New York Line: 16 Microfilm Serial: T715 Microfilm Roll: T715_505 Page Number: 10Hans, Jacobine, Hanna 13, Anna 11, Kate 9, Edel 5, Mabel 1 reiser til USA. Siste bopel var Tønsberg.- hanne line -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per B. Lilje

Takk! Jeg ser nå at Mabel også reiser ut fra Oslo med Hellig Olav i 1904, det hadde jeg oversett! Den 20. juni 1902 reiste Hans Olaus sammen med de to eldste døtrene Karen og Jenny fra Oslo til New York også. Han var da amerikansk statsborger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.