Gå til innhold
Arkivverket

[#61012] Hvor stammer uttrykket 'sann mine ord' fra?


Gjest Rolf Jerpseth
 Del

Recommended Posts

Gjest Astrid K. Natvig

Vet ikke hvem uttrykket stammer fra, men det betyr noe sånt som: 'tro det jeg sier/jeg får rett'. Trolig er det andre her på nettet som vet mer,vennlig hilsen Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Betydningen er som Astrid sier. Brukt i en kontekst: Dette kommer aldri til å gå bra, sann mine ord.Verbet å sanne: innse/erkjenne sannheten av noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Olav Kleppen

Kanskje man bare skulle tilføye at dette uttrykket ikke utelukkende blir brukt i Norge.I Evert Taubes vise 'Här Är Den Sköna Sommaren' hører vi bonden som i sin besværlige tilværelse ikke er stand til å glede seg over sommeren:'-Djupt gick tjälen här i nord och sanna mina ord, Det är krig och politik som har fördärvat vår jord!'Når det gjelder opphavet til uttrykksmåten så har jeg ingen formening om det. Men jeg har alltid brukt det selv, og jeg husker også at mine besteforeldre brukte det.Kanskje det har en litterær eller bibelsk opprinnelse. Jeg har ofte hørt at denne type spørsmål har fått sin forklaring på 'Språkteigen' på NRK P2 kl. 09:30 hver søndag.Mvh. Bjørn Olav

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid K. Natvig

hei igjen, jeg leita på nettet i håp om å finne opprinnelsen til uttrykket (gode tips om både Bibelen og 'Språkteigen', Bjørn Olav), og fant følgende på hjemmesiden til NOREA.no, Guds ord som renset sølv/hovedtema i Salme 12, og her er gullkornet/sitatet, som stammer fra Rudolf Linderius:'Det tiltaler meg ikke At du tiltaler meg, For mye som du sier, Sier meg ikke mye, Og sann mine ord: Dine ord er ikke sanne'.Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rolf Jerpseth

Hei Astrid K. Jeg plukket fram salme 12 i håp om å finne uttrykket der, men nei. Lindenius bruker uttrykket slik det er vanlig. Jeg tror Astrid Ryen har svaret med verbet å sanne: du vil erkjenne at det er sant. Da behøver det ikke å være et bevinget ord, men en foreldet talemåte. Hilsen Rolf.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid K. Natvig

Du er nok inne på noe, Rolf. Jeg gjenga sitatet først og fremst fordi det var så godt sagt.....vennlig hilsen Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Hei Rolf.Jeg bruker selv av og til uttrykket sann mine ord (det er mulig det er foreldet ettersom jeg er av den absolutt eldre årgang), men mine foreldre brukte det ofte, særlig min mor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.