Gå til innhold
Arkivverket

[#61014] Foreldre til Mari Hansdtr. Lunde ?


Gjest Aksel Einar Mathiesen
 Del

Recommended Posts

Gjest Darin Flansburg

Hi Einar,I think I have a person who could be your Mari....Here in the 1801 census is a Mari Hansdatter age 20. That would make her about 31 when she married Hans Larsen. We need to find all of the Mari Hansdatters born in 1780. There is also another Mari Hansdatter on the same farm. She is 26.... Who were the sponsors for the other children who were baptised?Lenke Darin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aksel Einar Mathiesen

Takk til deg Darin.Jeg har tidligere studert disse folka på gården Lunde i Fåvang. Problemet er at jeg foreløpig ikke har klart å finne dem døpt. Det står at Hans Olsen er far til kona på gården; Anne Hansdtr. Videre har jeg tenkt muligheten for at Mari Hansdtr.20 år, tjener, at hun kunne være søster til Anne, men som sagt finner jeg ingen av dem døpt.Men muligheten er der. Så om noen kunne finne løsningen på dette, da vil kanskje saken være løst.Det er også en mulighet for at den rette Mari kan være hun som blei døpt 05.01.1794 med Hans Johannesen Kaurstadrønningen som far. Det er henne som jeg har i mine parirer til nå. Men her er det en stor tvil. Hun vil i så tilfelle være kun noe over 16 år ved fødsel av Anne. Lenke Her er også noe merkelig. Ragnild Hansdtr. 12 år finnes ikke hverken som døpt eller konfirmert.Mvh. Einar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aksel Einar Mathiesen

Mulig at lykken her var med meg. Som konfirmerte i Ringebu 1804 finner jeg: Mari Hansdtr. Nystuen(?) Vil en skriftskyndig med sikkerhet tyde den innføringen, nr 11 på h.s. [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9264&idx_id=9264&uid=ny&idx_side=-257>LenkeOm dette er rett, så er det også hold i at Mari Hansdtr. døpt 18.10.1789 med Hans Johannesen Kaurstadrønningen som far er den rette. Jeg har nemlig forutsatt at når det blir døpt ei ny Mari (søster) 05.01.1794, så måtte den første Mari være død. Jeg har riktignok ikke funnet henne registrert som død. (nr. 8719)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aksel Einar Mathiesen

Jeg prøver med ny lenke:Lenke Om heller ikke den går inn, så er hun å finne på digitaliserte kirkebøker over Oppland / Ringebu som født i 1789.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aksel Einar Mathiesen

Er det en som vil tyde den siste innføringen på h.s. ???LenkeOm dette er 'min' Mari, så vil jeg kunne få med hvem som er faddere.Mvh. Einar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aksel Einar Mathiesen

Beklager, innl.6 er feil lenke, selv om det også kunne være en mulig aktuell Mari. Derfor vil jeg gjerne få den tydet som jeg ba om.Her kommer vel den mest aktuelle Mari. Lenke Det er tredje innf. på v.s.Vil en være vennlig å tyde dette???Mvh. Einar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg prøver en tyding her: Uægte Barn , moderen Sønøf Gulbrandsdatter Lunde , barn Mari. Avlet med Johan Iversen, Svanstad?Faddere: Joan? Ødegarden, Hans Lunde ....? Lunde Mari Lundebø..... Mari Lunde ?Vet ikke om det er til noe hjelp?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Ja, da skrev vi nesten samtidig her,Får prøve en ny tyding av dåpen i neste lenke:18 0ct0ber. Uægte barn og hjemmedøpt, Moren Mari Larsdatter Lunde datter Mari , aflet med Hans Johans. Konnstad?Faddere: Joen Øvregaarden Rønningen Chresten ? Faan...? Beret Longset, Else Lunde , .. Longset.Ikke helt lett å tyde disse faddernavnene.Vi får se om noen eksperter kan tyde resten?Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Siste navn på damen fra Longset er Anne, fadder nr. 2 er ikke lett å se. Lurer på gårdsnavnet. Får kikke i folketellingene for å se om det finnes noen gårder som kan passe der?Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg fant denne Mari Hansdatter døpt i Ringebu i 1780.Vet ikke om det kan tenkes å være den damen som er 20 år o tjener på Lunde i 1801?LenkeGunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Nok en Mari Hansdatter ble døpt i 1780, denne har mor Anne Olsdatter. Kan hun passe bedre?LenkeSiden du stusser på alderved de andre Mari Hansdøtre som er funnet?Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her er vielse til Mari Hansdatter og Hans Larsen. Synd det ikke står alder på brudeparet her. LenkeDa står det vel ikke heller i kirkebøkene.Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aksel Einar Mathiesen

Takk til deg Gunn.Det ligger mye usikkerhet i bl.a. innl. nr 4.Ditt innl. nr 12 kan være av innteresse på grunn av både alder og at morens navn er Anne. Hvor garden Mytting ligger vet jeg ikke. Navnetradisjon tilsier at når ei jente blir født u.ekts. så blir hun oppkalt etter sin mormor. Mari fødte jo ei jente u.ekts. i 1810 som fikk navnet Anne. Som nevnt i innl. nr.1 så var da alle fadderne fra Fåvang.Jeg skal besøke en slektsforsker i Fåvang nå på lørdag, men det kunne jo være greit å vite mest mulig på forhånd.Mvh. Einar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her er vielsen fra kirkeboka, uten aldersangivelse og fedres navn. Gårdsnavn kan bare være opplyst fra der hvor folkene arbeidet på den tiden.LenkeDet vser seg at paret giftet seg året etter at dattere Anne ble født. Skulle tro at Anne ble oppkalt etter Maris mor?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her har du Myttinggården i 1801 i Ringebu: LenkeHåper du får hjelp i Fåvang. Spennende. Lykke til!Har vært en god del i Fåvang og på Ringebufjellet da svoger har hytte der.Mvh. Gunn ( for tiden i Sverige)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Darin Flansburg

Einar,Do you have a list of all of the children of Hans Larsen and Mari Hansdatter? It would be nice to see all the children's names. As you probably know the children were names usually after the grandparents.Could Mari Hansdatter be from another area? When did she die? In some death records it lists the birth farm.Darin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aksel Einar Mathiesen

Takk igjen til deg Gunn.Jeg har full oversikt over Peders og Annes ekteskap. De fikk 7 barn.Til deg Darin.Med den innteresse du viser kan det virke som om vi kaskje er i slekt. Den yngste i søskenflokken; Marit er min oldemor. Til helgen skal jeg besøke to av mine firemenninger i Ringebu og Fåvang. Disse har også sine oldemødre fra samme søskenflokk.Om du sender meg din E-mail adr. så kan jeg gi deg litt mer opplysninger om du ønsker. Bekreft da gjerne om jeg her har truffet en slektning. Min E-mail adr. er: aemathie@online.noHjertelig hilsen Einar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aksel Einar Mathiesen

I innl. nr.19 skal det stå: De fikk 8 barn. Her er de alle:1.-Mari f. 8 des. 1831. 2.-Sigrid f. 12 jan. 1834. 3.-Anne f.29 sept. 1836. 4.-Paul f. 18 aug. 1839. 5.-Engebret f. 2 jul. 1842. 6.- Hans f. 1 jan. 1847. 7.-Marit f. 4 okt. 1849. 8.- Oline f. 9 okt. 1853.Av disse utv. til USA sammen med fam. Paul, Hans, og Oline. Min oldemor Marit`s fam. utvandret også (til Canada), men hun døde i Sør Fron rett før de dro. Hun var g.m. Jacob Hansen Reret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aksel Einar Mathiesen

Nå håper jeg på hjelp / vurdering fra ekspertisen !!!I innl. nr.1 der sår jeg tvil om Mari Hansdtr. Lunde dpt. 5 mai 1994 [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=0520daap>Lenke, om hun kan være den rette mor til Anne. Begrunnelsen var hennes lave alder (vel 16 år) og at alle fadderne var fra Fåvang.Det har vært nærliggende å satse på at det kunne være en av de Mari Hansd. som vi finner nettopp på gården Lunde i Fåvang ved FT.1801 Lenke. Til nå har jeg ikke klart å finne noe mer om disse i kirkebøkene.Her er vielsen til Annes foreldre: LenkeMen- så finner jeg idag at ei enke Mari Hansdtr. Lunde gifter seg på nytt i 1840: Lenke. NB. Her er hennes alder 43 år.Videre på FT-1865 finner jeg den samme Mari Hansdtr. 71 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aksel Einar Mathiesen

Vil en tyde nr. 1 på v.s. Hans K... Mari (dpt. 5.1.1794): Permanent sidelenke: LenkeDet er avgjørende viktig for meg å få tydet navnene på også fadderne.Mvh. Einar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else B. Rustad

Med noe forbehold mht gårdsnavnene:Hans Johans. Høystadlykken og Qv. Mari Larsd. B: Mari. Fad. Halvor Rønningen, Erland Høystad, Anne Korestad, Kari Høystad, Else Mælum.Mvh Else B.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.