Gå til innhold
Arkivverket

[#61015] M/T-M/S 'KORSVOLD' forlis 1919


Gjest Rolf Eide Hansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Rolf Eide Hansen

Kan noen tipse meg om hvor jeg skal lete etter opplysninger om 'KORSVOLD' s forlis i februar 1919 og dets mannskap. mvh ROLF

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helmin Kvennodd

Hei. dette fant ieg på www.skipet.no, 10) Tre-M/kutter KORSFJORD I (MQLH) Bygd av Olai Hetlelid, Lervik 32 brt, 10 nrt 58.3 x 15.3 x 6.6 2T Avance petroleumsmotor 1917: 12.05.: Levert som KORSFJORD I for A/S M/Kt. Korsfjord I (Halfdan Hamre), Bergen 1919: 20.02.: Grunnstøtte og sank ved Græsøerne fyr på reise fiskefeltet – Ålesund i storm og snøtykke. 2 mann som hadde stått i riggen ble berget dagen etter av torpedobåten BRAND. 7 mann omkom.mvh helmin fra brevik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rolf Eide Hansen

Hei Helmin fra Brevik Takk for svar. I utsnittet fra skipet.no står det KORSFJORD I. Jeg skrev KORSVOLD hvor navnet sto sto bak på et gammelt bilde fra et dødsbo. Jeg har spurt familien om navnet på båten, men er nu usikre. Alt stemmer ellers som beskrevet. To av de omkomne var brødre. I begravelsesprotokollen står det at de omkom i forlis med KORSVOLD. KORSFJORD I er vel riktigst. mvh ROLF

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.