Gå til innhold
Arkivverket

[#61024] Halvor Torgersen f 1773 på Kråbøl i Vestre Gausdal


Gjest Karl Sveen
 Del

Recommended Posts

Gjest Karl Sveen

Halvor Torgersen f 1773 på Kråbøl. Antar han er husmannssønn, men det vet jeg ikke sikkert. Han ble gift 28 apr 1803 i Gausdal med Gunhild Eriksdatter Kjos. Han skulle ha en bror som het Erik. Hvem var hans foreldre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torodd Kinn

Her er Halvor i 1801: LenkePå Kråbøl bur òg Steener Torgersen og Gunnild Torgersd., som er sysken, og enkja Kari Olsdtr., som er mor deira. Det er ikkje utruleg om dette er syskena og mora til Halvor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torodd Kinn

Her er vigselen til ein Torger og Kari Olsdotter i 1764 (øvst til venstre): Permanent sidelenke: LenkeKan nokon tyde farsnamnet hans og stadnamna?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torodd Kinn

Eg har leitt etter dåpen til Halvor i åra 1772-75 utan å finne noko. Men det er ei kronologisk liste der det er lett å oversjå ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karl Sveen

Du verden, dette er bra. Kan farsnavnet være Amundsen? Dette blir vel aller helst en gjettekonkurranse, men det er vel flere som har disse som forfedre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Bøhmer

Stener Olufsen Kråbøl og Ragnhild Torgersdatter Bjerkhage hadde minst 4 barn. Ett av disse var Torger Stenersen Øvstehage født før 1745. Kan noen si hvor det ble av han?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Kari U.Vilhelmsen

Jeg syntes iallefall den første bokstaven Torgers etternavn er en S,så jeg gjetter også på Stenersen. Bostedsnavnet blir værre,ingen som er stødige i tyding som kan lese det som står i lenke 3? Har prøvd å finne Halvor Torgersen sitt dødsfall for å se om årstall i ft 1801 stemmer,men har ikke hatt hell med meg ennå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Kari U.Vilhelmsen

Har også prøvd å finne dåpen til Halvor sine søsken(hvis de var det da) Stener og Gunhild,men finner heller ingen av dem døpt i Gausdal,kanskje denne familien bodde et annet sted i en periode?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Kari U.Vilhelmsen

Da kan det virke som dette er sønnen til Stener Olufsen og Ragnhild Torgersdtr, som da gifter seg med en Kari Olsdtr, men hvor ble barna født ? Er det bare jeg som er dårlig til å lete kanskje, det er vel også flere barn mellom Stener ca 1763, Halvor ca 1773 og Gunhild ca 1778?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Bøhmer

Jeg synes nok det ville være fint om det var flere som kunne lese brudgommens navn som Torger Stenersen Øfstehage før saken er avgjort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Sandbu

Hans Kraabøl skriver i sine slektsopptegnelser på side 135 under Øfstehage at Stener Oleifsen som var gift med Ragnil Torgersdtr. Bjerkhage, kjøpte Øfstehage av en kone Anne som dermed ble hans føderådskone.'Stener avlede med sin Kone 4 Sønner og 2 Døtre: Ole, Torger, Gunder, Amund, Daardi og Sigrid.Torger Stenersen giftede sig med Kari Olsdtr. Aanrud(?), fik Øfstehage i brug, og avlede 2 Døtre; Gunil og Ragnil. Torger brugte da Øfstehage i nogle Aar og solgte da samme til Amund Mortensen Gabhol.....'Fra vielsen i 1764 leser jeg Torger Stenersen Øfstehage og Kari Olsd. Forsetbakken.Hvis vi kan feste lit til Hans Kraabøl, så hadde dette parfolket ingen sønn Halvor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Bøhmer

Interessant innspill fra Aud. Like vel tror jeg at den gode Kråbøl bare beskrev det som skjedde mens paret var selveiere. Hvor ble det så av familien? Paret har flere slektsforbindelser til Kråbølgarda, så det er ikke umulig at de kom dit? Hvorfor de gav opp Øfstehage kan man bare filosofere over. Pengemangel? Helseproblemer etc.Av navnene går det tydelig fram at dette er 'vestringer'. Men det blir nå helt nødvendig å finne noen døpte barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Kari U.Vilhelmsen

Hm, men det finnes jo bare en Gunhild Torgersdtr i ft 1801 og hun bor under Kraabøl hos sin mor Kari Olsdtr og sin bror Stener Torgersen.(lenke 2) Ragnhild Torgersdtr er tjenestepike under Forset hun har jeg også klart å finne dpt i Gausdali 1780, far Torger Stenersen Øfstehage. På Erik Halvorsen som da flytter til Ringsaker,sønn av Halvor Torgersen,står det i ft 1875 som fødested Forset i S.Gausdal. Rart dette, virker jo som dette kan være en søskenflokk, eller er det en annen familie med nesten like navn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Kari U.Vilhelmsen

Og Stener finnes døpt på s64,ser ut til at det ståt Øfstehage der også,det var nå jeg skulle laget lenke! Men da kan vi nok ikke stole på Hans Kraabøl når det gjelder Torgers barn.Da var det å finne flere da, det burde jo også vært en Ole?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Kari U.Vilhelmsen

Ole i 1767 s 80,men så har vi en Torger Simensen Kraabøl, som får en Karn i 1769 s 91. Best å ikke blande disse også. Hvis jeg nå tyder rett da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Kari U.Vilhelmsen

Nå har jeg rotet meg gjennom kirkeboka å funnet følgende barn av Torger Stenersen:Stener i 65,Ole i 67,Anne i 71,Gunhild i 73,Amund i 76 og Ragnhild i 81 Alle f i Øvrehagen.Skulle vel kanskje vært noen mellom Ole og Anne men jeg fant ingen.I tillegg fikk en Torger Simensen barn på Kraabøl ;Karn i 69,Amund i 71,Amund i 73 og Amund i 76.Finner ingen Halvor døpt i Gausdal med Torger til far fra 1764-1781.Ved vielsen til Halvor og Gunnild Erichsdtr 28/4 1803 er Simen Kraabøl og Amund Simensen Kraabøl eie cautionister.Så Halvor ser ut til å komme fra et annet sted,jeg får sette meg som mål å finne dødsfallet hans,samt se om han fikk flere barn enn Erik og Torger. Har du funnet noen flere Karl?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Bøhmer

Denne Torger Simensen er f på Austli og bl a far til 6 barn, herav skipskapein Hans Kraabøl, forfatter av 'Slegter i Gusdalen'. Også kalt 'Kråbølboka'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Kari U.Vilhelmsen

Samtidig med at Halvor Torgersen får sine barn er det en Torger Halvorsen Kraabøl gm Rønnoug Simensdtr som får bl.a. Birgithe i 1810. Torger Halvorsen er fadder for et av barna til Halvor. Hvem var nå denne Torger?Har foreløpig funnet ut at Halvor og Gunhild fikk følgende barn;Torger i 1803,Svend i 1806,Erich i 1808,Martin i 1812 og Amund i 1815.De første f på Nordre Kråbøl eie de to siste på Bratlands eie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Bøhmer

Jeg vil tro det er samme Halvor som fikk Rønnaug Halvorsdatter Kråbøl i 1828, gift med Kristian Nicolai Fredriksen Böhmer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Bøhmer

Beklager innlegg 22 ble feil. Det var Torger Halvorsen Kråbøl som fikk datter i 1828. Jeg har ikke sjekket opp hans kone. Ei heller hans foreldre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Kari U.Vilhelmsen

Det stemte at det var Halvor Torgersen Kråbøl som fikk en Rønnoug i 1828,hun var uægte født, mor Marte Gundersdtr Gubhoel begges første leiemål.Blant fadderne er en Bergit Torgersdtr Kråbøl. Men dette kan ikke være min Halvor Torgersen,da hadde det stått gift mann/enkemann. Så da er vel dette sønnen til den forannevnte Torger Halvorsen Kraabøl ? Blir bare surr dette her !! Mange med navn Torger på Kraabøl! Skal se om jeg finner denne Torger Halvorsen som ble gift etter 1801 i tellinga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Bøhmer

Huff. Det ble for lite blodsukker. Nå er middagen fortært og slitet med et streikende foringsanlegg i kalkunhuset er over.Else Kari til (21):Dette er nok Torger Halvorsen Moshus g m Rønnaug Simensdatter Kråbøl. De ble gift ca 1804. Hvor det ble av dette folket er ukjent, men de skulle ha forlatt Gausdal. Moshus er en gård i Øyer. Da vil jeg tro disse fikk datteren Birgitte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.