Gå til innhold
Arkivverket

[#61027] Angells pensionat


Gjest Birgit Eyser
 Del

Recommended Posts

Gjest Birgit Eyser

Denne forespørselen har jeg inne hos DIS slektsforum for Trondheim, så langt uten hell. I og med at jeg ikke kunne legge inn selve fotografiet der, prøver jeg her også;Jeg har ett fotografi fra Angells Pensionat tatt ca 1910 og lurer på hvilken adresse pensjonatet hadde. Har forsøkt å lete i adresseboken for Trondheim rundt år 1900, men har ikke funnet det. Kan noen hjelpe?Mvh Birgit

bilete5232.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg lurer på om jeg har funnet et spor her i denne slektshistorien fra Trondheim. Søkte på Angells Pensjonat Trondheim 1910.Her fant jeg da nevnt en Oline Mathea Selsbek i Kongensg. 5b i 1900 tellingen. Gl.Fattighus og Thomas Angels Stuer. http://winnem.com/siec/nselsbak.htmDu får kikke litt på den spesielle historien for å se om dette kan ha noe med pensjontet du etterlyser å gjøre.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg lurer på om jeg har funnet et spor her i denne slektshistorien fra Trondheim. Søkte på Angells Pensjonat Trondheim 1910.Her fant jeg da nevnt en Oline Mathea Selsbek i Kongensg. 5b i 1900 tellingen. Gl.Fattighus og Thomas Angels Stuer.Du får kikke litt på den spesielle historien for å se om dette kan ha noe med pensjontet du etterlyser å gjøre.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Harald Haakerud

Hei.Kan det hete 'angells hus' ?I 1910 finner jeg noe som heter det og det står 'klosteret' i anforsølsestegn etter. Bispegd 2-4.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her er da det nevnte hus Kongensg. 5b som også nevnes som Tomas Angels Stuer?Samme familie Selbak har drevet pensjonat i Trondheim, forteller teksten på nevnte side innlegg 2.Vet jo ikke om dette kan være et spor.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Lenken glemte jeg i farten og forrige innlegg kom også dobbelt: LenkeHåper dette viser Oline Mathea som bor i dette huset 1900.Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birgit Eyser

Takk for mange gode forslag:o)Jeg tror ikke pensjonatet hadde noe med Thomas Angell å gjøre. Jeg kan se det står Angells Pensjonat på skiltet på arken, og på veggen tror jeg det står L. E. Angell. Dette kommer desverre ikke frem på bildet i innlegget.Mvh Birgit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Harald Haakerud

Her er et utdrag fra trondheimsadressebok for 1910Angells Hus, Thomas '(Klostret), Bispegd. 2—4 Angells-Stuerne, Kongensgade 91 a Angellske Stiftelsers Kontor, Bispegaden 2—4 Angells Stiftelsers Sagbrug, ,Nidarø' Øen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg har prøvd et landsomfattende søk på Angell fornavn L og E. Fant et ektepar i Bodø der kona er Cafevertinne: 1900? LenkeKan det tenkes at dette paret åpner pensjonat i Trondheim.Legg merke til at det er trøndere i samme hus.Bare et forsøk på å finne en løsning på dette.Finner ingen med fornavn som kan passe i Trondhjem i 1900.Angell familien som drev pensjonatet bør jo være voksne i 1900.mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

I Trondheim i 1900 finner jeg ikke så mange med fornavn som begynner på L og etternavn Angell.Det var en familie her der både mor og datter her fornavn som begynner på L. og kan være i passe alder for å drive et pensjonat 10 år senere?LenkeEllers tror jeg det må være innflyttere om det skulle være rette navn og forbokstaver på eiere som du finner på veggen.Håper noen lokale slektshistorikere kan hjelpe deg med dette.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anna Nilsen

Har lett litt i de bøkene jeg har med bilder fra Trondheim i gamle dager, men har ikke funnet noe dessverre.Har også søkt i Trondheimsbilder.no på nettet i de områder jeg tror kan være aktuelle uten å finne noe.Mitt beste forslag er derfor at du tar kontakt med noen på dette nettstedet og mailer bildet til de. Kanskje noen der kan hjelpe.Huset er jo veldig spesielt, og gavlen på huset i bakgrunnen er også særpreget. Bak dette igjen synes jeg det ser ut som det kan være et kirkespir, noe som evt vil hjelpe. Gaten ser heller ikke ut til å være brolagt, selv om det ser ut til at den er ganske bred. Tenkte litt på Sandgaten og at det kan være spiret på Hospitalskirka i bakgrunnen, men får det ikke helt til å stemme.De som drev pensjonatet når bildet ble tatt behøver kanskje ikke ha hett Angell - kanskje de bare beholdt navnet etter en tidligere driver?Mvh Anna

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Gunnar Andre Myhre

Hei.Noe sier meg at dette bilde kan være tatt i St. Olavsgaten i Trondheim. Faktisk der Graakallbanen har endestasjonen idag. MULIG?Gunnar Andre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.