Gå til innhold
Arkivverket

[#61029] Andreas Petter Busch (Busk) d. 2.2.1847 i Moss 61 år - hvem var han


Gjest Aase Dahling
 Del

Recommended Posts

Gjest Aase Dahling

Jeg søker etter opphavet til Andreas Petter Busch f. ca. 1786-87. Han er gift 29.7.1815 med Andrea Magdalena (Fredrikke) Rasmusdatter Hovid (Haavid) fra Hobøl. Han meldte flytting fra Hobøl til Moss mai 1816. De får minst 9 barn (funnet til nå). Er det noen som kjenner til denne Busch-grenen? takknemlig for svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Gjest Anne Lene Hagen

Hei AaseHar du funnet noe? Jeg finner denne familien i Mandtal Moss by 1841-1844 på adressen Kirkegaden 171/262:Andreas Peter Busk, 54 år, underfogedAndrea Magdele Fredriche 43 år.Richard Christian 20 årNicolai Petter 17 1/2Wilhelm 13 år f.28/11-1829 MossElse Christine 23 årJacobea Nicoline5 5/6 årEmilie Sophie 4 år f 9/10-1837 MossAlle barna heter Busk til etternavn.I en annen bok/hefte: Familier i Moss 1829-1844 hadde paret i tillegg sønnen:Carl Gustav 15/2-1832Kanskje han døde, etter som han ikke er med i mandtallet noen år etter ?Hilsen Anne Lene Hagen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase Dahling

Hei Anne Lene. Takk for disse navnene. Emilie Sophie hadde jeg ikke funnet tidligere. Finnes det tidligere manntall i Moss? Det jeg lurer fælt på er hvor underfodgden Andreas Petter Busch kommer fra og hans foreldre. Er det noen som vet noe der? Aase

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Hei AaseJeg har i allefall bare dette mandtallet, er ikke så sikker på at det er flere, dvs ikke lett tilgjengelig i allefall.A.P Busk/Busch er nevnt 3 ganger i samme mandtallet (litt flytting, 3 adresser) og det er flere busk/busch nevnt i mandtalllet. Jeg kan scanne disse sidene og sende deg, så kan du se om du klarer å sy sammen noe. Er det interessant for deg, så send meg en mail: alenehagen@hotmail.comHilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Pettersen-Dahl

Kan nevne følgende barn av Andreas og Andrea:Wilhelmine Fredrikke; født 20/11 1818 og døpt 28/2 1819 i Moss. (Andreas er da kontorbetjent, uvisst hvor.)Richard Christian; født 31/10 1821 og døpt 6/1 1822 i Moss. (Andreas er nå bytjener.)Nicolai Petter; født 2/4 1824 og døpt 11/6 1824 i Moss. (Andreas er nå igjen kontorbetjent.)Else Christine; født 11/9 1827 og døpt 11/11 1827 i Moss. (Andreas er nå både bytjener og kontorbetjent.)Alle disse opplysningene er fra kirkebok 5 for Moss. Har ikke funnet noen Andreas Busch i tidligere kirkebøker.Den eneste Andreas Busch jeg finner i 1801-tellingen er i Bergen. LenkeTerje Pettersen-Dahl

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

I sølvekskretser i Kongsberg finnes mange med liknende etternavn.I skifteregisteret finner vi varianter som Buch, Busk, Buk .Kan hende en del stammer fra Danmark?LenkeMvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

På Fam.s. er det tydelig flere teorier om hvem han var sønn av.Her er en født i nærområdet: LenkeEn annen , Anders Petter Olavson Busch f. 4 april 1788, Kristianopel, Blekinge Sokn, foreldre Olaus Busch og Greta Sophia Hjort.En trede mener han er født i Hobøl.De to føstnevnte er det kan hende verd å undersøke nærmere. Navn og alder passer bra på begge.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her er opplysninger under svenske innvandrere om en Wilhelm Bursch som oppholdt seg i Norge i en 7-års periode, enkemann med et barn: Lenke Wilhelm Busch GlemmenDet er muligens grunnen til at jeg ikke finner familien i 1801-tellingen?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.