Gå til innhold
Arkivverket

[#61031] Søker opplysninger om Severine Ehrensfryd Scolt (Schytt) død 1722 i Fredrikstad


Gjest Kari Thingvold
 Del

Recommended Posts

Gjest Kari Thingvold

Hun var gift med løitnant Anders Kraft (1690-1735) og mor til filosofen Jens Kraft, født 1720 i Fredrikstad. Jeg er interessert i opplysninger om hennes foreldre og hennes første ektemann

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Thingvold

Takk Solveig! Jeg har sett navnet Jens Svane nevnt, men websiden gir ingen opplysninger om han. Skulle gjerne hatt litt mer opplysninger som bosted, yrke o. l.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten Schanche

iflg. Ovenstad var Jens Svane f. i Norge. - Sersjant ved brigader Hausmanns - senere oberst Cicignons - gev.inf.regt. i 1702.- Kapt.des armes der 4-6-1704. - Sek.lnt. ved samme regt. 1-5-1706. - Pr.lnt. 13-7-1711. - Død 8-2-1719. - Gift med Severine Ehrenfrijd Scott (eller Schytte), død 1722, begr.18-8- samme år i Fr.stad. - Som enke fikk hun 17-7-1719 anvist 24 rdl. årl. pens. - Hun blev i mai 1720 gift 2. gang med pr.lnt. Anders Kraft av samme regt. og hadde allerede 9-10 s.å. sønnen Jens til dåp i Fr.stad kirke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Thingvold

Takk for opplysningene. Sek. Int. og Pr. Int. er vel forkortelse for sekundær/premier Intendant?Nå håper jeg noen vet noe om Severine. Jeg trenger opplysningene i forbindelse med en artikkel som skal skrives om filosofen Jens Kraft. Jens var professer ved Sorø Akademi. Jeg har samlet masse opplysninger om han og hans familiære forhold i Danmark, men jeg har ikke noe om moren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.