Gå til innhold
Arkivverket

[#61032] Lars Christian Jacobsen, Bergen, født i Nærøy. Hotellvert. Hvor ble han av


Gjest Morten Østevik
 Del

Recommended Posts

Gjest Morten Østevik

Han var født i Nærøy 14.mai 1872. Lars Christian skal ha vært hotellvert ved Voss. Fra folketellinga i 1900 [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/WebCens.exe?slag=visbase&sidenr=11&filnamn=f01301&gardpostnr=319&personpostnr=1641#nedre>Lenke var han hotellvert i Bergen. Trolig gift med Julie (født i Namsos). Valmine og Otto Strømbeck er vel Julies 2 barn fra et tidligere ekteskap.Lars Christian emigrerte 8.mai 1911

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Morten Østevik

Julie døde da som enke. Ektemannen var farvemester ? Hvilken kirke tilhørte de ?Har ikke søkt etter giftemål for Lars og Julie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Morten Østevik

Julie døde da som enke. Ektemannen var farvemester ? Hvilken kirke tilhørte de ?Har ikke søkt etter giftemål for Lars og Julie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristinn Hegna

Det var litt pussig, syntes jeg også, men forklaringen er at det var Julies første mann som var farvermester. Det står ved dåpen til Otto i Bruvik 1891: Lenke (tredje ovenfra).K

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristinn Hegna

Hei,Jeg rotet litt rundt i listene på Ellis Island, og jeg tror jeg fant Lars Christian inn i USA i 1911.Han kom med SS Mauretania fra Liverpool (13 mai 1911) til New York (19 mai 1911), og er registrert som Chr Jacobsen, 39 år, Hotel keeper. Last permanent residence oppgis til USA, Chicago, og hans nærmeste slektning i USA oppgis til Samuel Jacobson, adresse 881 Humbold St., Chicago. Han har vært i New York, USA tidligere, sier han, for 9 år siden eller i 9 år, det klarer jeg ikke å skjønne ut fra papirene. Han er 5ft, 11 inch, hvit hudfarge, blondt hår, blå øyne og god helse.Nå skal jeg prøve å legge inn bilder av skipsmanifestet nedenfor, men hvis det ikke går har jeg ihvertfall gitt de opplysningene som står i manifestet ovenfor. Videre opplysninger må du nok få fra noen som abbonerer på ancestry.com og som har tilgang til folketellingene der.Lykke til videre! Kristinn

bilete5243.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Morten Østevik

Lars hadde en bror, Samuel f. 1876, også utflyttet til Bergen ca 1903. Har vel emigrert noen år tidligereTakk igjen ;-))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Morten Østevik

Samuel har vært sjømann. (forrige bilde) Overstrøket 'fireman' fyrbøter? Den kommentaren med flere tall og en dato - hva menes her?Lars Christian var kanskje også sjømann en tid? En Christ Jacobsen var innom og yrket var 'sailor'. Dette var 4de mai 1903

bilete5249.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Morten Østevik

Lars Christian Jacobsen fikk 9-4-1898 et uekte barn, Peter Julius Sørå, med Grete Olufsdatter fra Flatanger, bosatt i Sørå, Nærøy. Lars hadde Amerika som bosted .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
  • 2 år senere...
 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.