Gå til innhold
Arkivverket

[#61033] Ennå en husmann i Krødsherad, Buskerud-Svend Pedersen Monseplassen


Gjest Torbjørn Steen-Karlsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Torbjørn Steen-Karlsen

Da sender jeg ut ennå en husmann som jeg ikke vet noe om i den perioden kirkebøkene for Krødsherad er borte.Svend Pedersen Monseplassen/Svendsplassen under Redalen, født 1730-33 pluss/minus. Begravet 19. august 1804, 74 år gammel. Hvor kan denne personen være fra.Han ble gift første gang med Mari Mogensdatter, døpt 15. mai 1731 i Krødsherad og skifte på Monseplassen 22. november 1785 til 14. mars 1786.Hun var datter til Mogens(Mons) Kristoffersen og Kari Bottolvsdatter Monseplassen/ført i Veikåkereie. De ble trolovet 31. mai og gift 10. oktober 1723 i Norderhov (Lunder anneks?). Kari var fra Ørteshovd/Flaskerud i Sokndalen.Svend og Mari har barna: Eiliv, Anne, Åse og Kari.Den eneste jeg har funnet i kirkeboka er Svend Pedersen, døpt 15 (6?). juni 1732 som sønn til Peder Svendsen og Åse Torsteinsdatter Ertesprang i Eggedal, men det er ikke han, for han finner vi igjen i Kopseng eie i Eggedal, gift to ganger og flere barn der.Mvh. Torbjørn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.