Gå til innhold
Arkivverket

[#61039] Ekteparet Knut Kristoffersson Glad og Marie Bertelsdotter Mule, Vik i Sogn? Opph


Gjest Finn Oldervik
 Del

Recommended Posts

Gjest Finn Oldervik

Er det nokon som har kunnskap om opphavet til ekteparet Knut Kristofferson Glad (f. 16.mai 1595 på Vågå d. 1657 og kone Marie Bertelsdtr. Mule f. 1614 i Oslo d. 1665). Eg veit om 2 born, 1. Karen f. 1645 i Vik i Sogn (d. 1689) g.m. Gjert Gjertsson Mumme i Hemne og 2. Hans, vistnok handelsmann? i Trondheim.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid K. Natvig

Jeg har de samme opplysningene følgende sitat fra Norsk Slektshistorisk Tidsskrift nr. 3, Finne-Grønn i artikkelen 'Slegten Glad - Wulfsberg, Morgenstierne: fra Vaage-presten hr. Christopher Glad stammer foruden Glad´er og Mule´r slegten Wulfsberg, slegten Munthe (Morgenstierne), slegten Heiberg og alt hvad derfra igjen kommer i talrige andre kognatiske linjer, f.eks. Daae og Leganger. Biskop Ludvig Munthe i Bergen har vært regnet for en af landets store patriarker, maaske den største, men hr. Christopher Glad distancerer ham, ja slaar ham ganske af marken! Thi med BAADE Munthe´rne og Heiberg´erne til efterslegt vil ingen gjøre hr. Christopher rangen stridig som primus inter pares blandt landets patriarker'.Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per B. Lilje

Dette er sikkert omtrent det samme som Nermoen har. Dessverre er mine notater om Glad-slekten i databasen min med feilaktige kildehenvisninger da de ble blandet rundt ved overføring fra et slektsprogram til et annet. Men jeg tror det er fra noen artikler i NSHT, jeg har ikke noe fra originalkilder.Christopher Erikssøn Glad, f. ca. 1555. Sogneprest til Øyer ca. 1585-1592, sogneprest til Vågå 1592-1619. G. med Åste Tostensd. Morsing, Christopher døde ca. 1619 i Vågå. Åste var datter av Torsten Søfrenssøn Morsing og hans kone Anne Amundsdatter (Torsten var f. ca. 1520 i Nykøbing, Mors, sogneprest og prost til Ringebu 1557, til Gran på Hadeland 1584-1612, død på Gran i 1612, Anne Amundsdatter levde i 1620). Åste kjøpte juni 1624 gården Hvalby i Grans prgj. av Knud Eivindssøn Røien, bonde i Slidre. Åste døde 1630 i Vågå og ca. 1920 er skrevet 'Hennes pent uthuggede gravsten finnes i Vågå kirke, i medtatt tilstand. En kvinnelig figur forestillende Patentia med 4 evangelister i hjørnene og rundt stenen en innskrift'.Christopher og Åste hadde barna: Margrethe (g.m. sogneprest Tue Auchesen Bare i Vang i Valdres), Karen, Kirsten (død 1668), Knud (f. 17. mai 1595 i Vågå, student fra Oslo skole i 1618, sogneprest i Vik, død 28. oktober 1657 i Vik) og Anna (f. 1606, død 1631).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Takk til Arnfrid og Astrid for snarleg respons!Nermo har nok det meste han ja, og mykje av det eg finn om Glad på den lenka du viste til Arnfrid har eg visst sett før, truleg i ein artikkel i NST for lenge sidan. Om Mule derimot var det ein del nytt for meg i alle fall. Så spørs det i kor stor grad ein kan stola på dette når det manglar kjeldetilvisningar?Ut frå sitatet som Astrid kjem med, så ser det ut til at eg må dele desse forfedrane med det meste av befolkninga i Noreg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Finn 5: Jeg har et barnebarn som deler disse anene med deg. Jeg har ikke gjort så mye med denne anerekka, bare notert fra Per Nermo o.a., men hvilket ledd er det første som mangler kilde - så kan vi kanskje forsøke å nøste oss bakover?Den antatte anerekka er spennende - kanskje spesielt på Mule-sida!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Då eg har store dataproblem for tida, så vert eg lite aktiv ei tid framover. Men det er sikkert andre også som kan hjelpa til med å framskaffa dokumentasjon og kjelder. Er ganske sikker på at det er ein del å finna i NST, særleg om Glad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 måneder senere...
Gjest Finn Oldervik

Takk til Jan for bileta. Hadde oversett dette då eg ikkje lenger får nokon automatisk melding om innkomne svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per B. Lilje

Det var virkelig flott med bildene. Jeg har faktisk sett etter steinen på Vågå kirkegård, er den lett å finne? Hun var min 8 x tippoldemor...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
Gjest Jan Søstuen

Jeg fant ikke stenen når jeg var på Vågå kirkegård, men jeg skrev en email til kirkerådet der, og spurte om de kjente til hvor stenen var. Det gjorde de, og stilte vennlilg opp og tok bilder som de sendte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.