Gå til innhold
Arkivverket

[#61041] Kolbjørn TrulsenTorstensrud i Krødssherad-ennå en gåte


Gjest Torbjørn Steen-Karlsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Torbjørn Steen-Karlsen

Kolbjørn Trulsen, født ca. 1701. Blir gift 1740 med Gullaug Andersdatter Fyrand. Han dør 1786 og hun dør 1780.De har en sønn Truls, døpt 2. juli 1741 i Krødsherad. Faddere: Gjertrud Olsdatter Råen, Ingeborg Olsdatter Skinnes eie, Live Arnesdatter Skinnes, Bjørn Aslesen Glesne, Tor Aslesen Slevigen. Død 31. mars og begravet 11. april 1816 fra Skinnes eie, 78 år gammel.Hvor i verden kan denne Kolbjørn komme fra. Det er mange Kolbjørn Trulsen og Truls Kolbjørnsen i Krødsherad, men ingen passer inn her.Mvh. Torbjørn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole E. Yttri

Jeg kan ikke gi deg noe sikkert svar på spørsmålet, men synes uansett at du bør lese igjennom noen artikler fra Soknedalen som står i Hringariki nr 1 fra 2007. Artiklene vil ikke nødvendigvis gi deg noe fasitsvar, men trolig noe å jobbe videre med som en mulighet.Med vennlig hilsenOle E. Yttri

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Håkon Havik

Kan heller ikke gi deg noe svar, men har ofte opplevd at løsningen på nøtter fra Krødsherad er å finne i Flå (uten at jeg har noen grunn til å tro at det også gjelder i dette tilfellet).Fadderen Tor Aslesen Slevika (senere Hamremoen) er forresten min olderfars oldefar. Bjørn Aslesen er broren hans.Hvis f.eks. Kolbjørn Trulsen var et ukjent eller uekte barn av Truls Eriksen Slevika, ville Tor og Bjørn Aslesen være hans fettere (faren deres var Asle Trulsen Slevika). Men dette er bare ville gjetninger fra min side.Hilsen Håkon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torbjørn Steen-Karlsen

Til Ole. Ja, dette var spennende. Her er det mange med samme navn. Så her er det noe å jobbe videre med, men hvis noen andre der ute vet noe mere om dette tar jeg gjerne imot mere info.Mvh. Torbjørn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tormod Thoresen

Hei. Har ikke noe nytt i saken , bare at De er registrert under Torstensrud i 1765. Jeg er rimelig sikker på at Colbjørn er husmann. Dette fordi at han ikke er nevnt i 1764 , da bruker og skattebetaler da er Gulbrand Plamesen og hans Qvinde.Lykke til videre!Tormod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.