Gå til innhold
Arkivverket

[#61042] Jøran Svendsdatter-gift til Bottolvsgarden i Krødsherad


Gjest Torbjørn Steen-Karlsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Torbjørn Steen-Karlsen

Ellev Østensen. Fra Bottolvsgarden. Skifte 1765. Spillemannen Ellev Østensen hadde tatt seg til å bruke ei stue på Redalens grunn. Narve og Gunnar Redalen stevnet ham til tings i 1747 fordi han hadde brukt deres febeite til dyra sine i noen år uten lov. Han hadde ikke rett til stue eller beite, og måtte flytte derfra.De slo seg ned i Haslerud eie.Gift 28. desember 1737 i Krødsherad med Jøran Svensdatter.Barn: 1. Kristen Ellevsen, døpt 29. september 1737. 2. Siri (Sigrid) Ellevsdatter, døpt 13. januar 1741 fra Redalseie. Faddere: Marit Østensdatter Ringnes, Åse Olsdatter Runn, Lars Guttormsen Runn, Even Povelsen Glesne, Anders Andersen Ørpen. 3. Anders Ellevsen, født 1745. 4. Ola Ellevsen, født 1745.Vet noen hvor Jøran kan komme fra???Mvh. Torbjørn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Marie Abelgård

Ditt spørsmål er utdyping av din artikkel i Ringariki omkring 'Ørteshuggu'? Barna i ditt spørsmål her her jo navn som går igjen i Tunga familien. OK Opsahl har skrevet om Tunga-slekten, men jeg har den ikke og vet ikke hvor langt den går bakover.( Tungafamilien har i all fall en slektsgren fra Mjelhovd)Den eneste Svend jeg vet om i Soknedalen er Svend Iversen på Aure i Strømsoddbygda. Han er 28 år i folketellingen 1865 og født i Norderhov. Jeg har lånt bort Mørchs Krødsherad og i den fra 1914 står det lite om Haslerud.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torbjørn Steen-Karlsen

Nei, dette har ikke noe med Ørteshuggu å gjøre. Jeg kjenner ikke til Tunga familien, og vet ikke hva denne artikkelen inneholder. Jeg regner med at du mener Tunga under Sorteberg i Krødsherad, og der finner man jo ikke noe.Mvh. Torbjørn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Marie Abelgård

Nei, jeg mener Tonga i Strømsoddbygda ( Østro 1- side 605), Gunhild Olsdatter f.1835 død 1875 gift 1877 med Gudbrand Eilevsen Mjelhovd, Krødsherad, budde i Øvre Tonga og hadde 8 barn.Østro ( side 464 i nr 1) har en Svein Olssen f.ca 1615,kone ukjent, han holdt i 1662 til på Trommal stemna for gjeld, men ikke noe om hans etterkommere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Marie Abelgård

Nei, jeg mener Tonga i Strømsoddbygda ( Østro 1- side 605), Gunhild Olsdatter f.1835 død 1875 gift 1877 med Gudbrand Eilevsen Mjelhovd, Krødsherad, budde i Øvre Tonga og hadde 8 barn.Østro ( side 464 i nr 1) har en Svein Olssen f.ca 1615,kone ukjent, han holdt i 1662 til på Trommal stemna for gjeld, men ikke noe om hans etterkommere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Marie Abelgård

Nei, jeg mener Tonga i Strømsoddbygda ( Østro 1- side 605), Gunhild Olsdatter f.1835 død 1875 gift 1877 med Gudbrand Eilevsen Mjelhovd, Krødsherad, budde i Øvre Tonga og hadde 8 barn.Østro ( side 464 i nr 1) har en Svein Olssen f.ca 1615,kone ukjent, han holdt i 1662 til på Trommal stemna for gjeld, men ikke noe om hans etterkommere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Marie Abelgård

I Krødsherad V side 946 gies Mons Svendsen født i Gudbrandsdalen rett til å rydde plass i Bråten under Haugerud i 1708. Mons er siste gang nevnt i 1727

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torbjørn Steen-Karlsen

Hei Else Marie og takk for innspill. Ja, denne Mons Svendsen har jeg vært borti før. Jeg trodde han var en forfar, men det visste seg at det var to med samme fornavn i sammen plassen. Den plassen han ender opp på var Monseplassen eller Svendsplassen under Redalen. Han ble gift med ei tjenestejente fra Redalen, Brynhild Reidulvsdatter. Ingen barn registrert.Mvh. Torbjørn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.