Gå til innhold
Arkivverket

[#61052] Bergen Korskirken Sogn FT.1865; Karl Andreas Hoff, Smedsvenn


Gjest Gunnar Andre Myhre
 Del

Recommended Posts

Gjest Gunnar Andre Myhre

Er det noen som kjenner til eller kan hjelpe til å finne hans vidre lagnad. Karl ble født på Bakklandet i Trondheim den 02.04.1842, døpt 23.07.1842, Bakklandet kirke. Foreldre er kjente, men hvor dro han eller hva skjedde med han etter 1865. Har sjekket 1875 men kan ikke finne han. LenkeHilsen Gunnar Andre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Legger inn en lenke til Karl Andreas Hoff i 1865 her: LenkeHar du undersøkt emigrantlister ? Finner han ikke i Norge i 1875 og heller ikke i 1900-tellinger. Det er en eldre smed som heter Hoff på samme sted i 1865, er det en slektning tro?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Ser først nå at du selv har lenke til 1865-telling , unødvendig av meg å legge inn en ekstra, men kan hende det er lurt å få spørsmålet igjen tatt opp ?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Andre Myhre

Hei Gunn. Emigrant-listene for hele landet er sjekket, men ingen Carl / Karl Hoff passer med alder. Derfor heller jeg til at han må være død i Bergen mellom 1865-1875, sansynlig. Har også sjekket hos FS.Gunnar Andre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Ja, dette var en riktig nøtt!Har kikket på utflytter-lister for disse årene for Bergen, uten å finne noe der heller, til nå.Mange med navn Hoff finnes som du sikkert da har sett på flere emigrantlister, men ingen Carl/ Karl Hoff.Har også prøvd å lete gjennom dødsfall i Bergen, men kan ha oversett noe her.Heller ikke finner jeg han registrert under DIS gravminner. Selv om det der var mange Hoff registrert.Siden du kjenner navn på foreldre , så vet du vel også om han hadde søsken?Mulig det finnes spor der foreldre døde. Hva med skifter?Lykke til med letingen fortsatt.Mvh. Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her fant jeg dåpen til Carl Andreas Hoff i 1842 sønn av Johan Ingebrigtsen og hustru Anne .... LenkeKan det tenkes at Carl Andreas kan bruke Ingebrigtsen som navn og ikke bare Hoff?Greier ikke å tyde morens etternavn ved dåpsregistreringen, dessverre.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Ta en titt på denne familien i Trondheim i 1865. En Adolf Chr. Olsen er gift med en Christine Ols. Hoff,Sammen med dem bor ders sønn med navn Karl Andreas Ols.Også mor til Christine , Anne Gurine Hoff bor sammen med dem. Hun er enke på dette tidspunkt.Kan det være at Christine er en søster av Carl Andreas Hoff.Legg merke til yrket til denne familiefaren, smedsvend.( Smedyrkene gikk ofte igjen i familier . )Vet jo ikke om dette er rett familie til den du ettersøker, men det var mye navnlikhet her. Dessuten finner jeg ingen Johan Ingebrigtsen Hoff i 1865-tellingen.Lurer på om det ved dåpen står Gurine etter Anne som mors navn?Om denne Johan Ingebrigtsen Hoff er død før 1865, kan det finnes skifte etter han?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Ja, nå svarte jeg nesten samtidig med Anne her.Det er nok samme slektninger jeg fant i 1865-tellingen. At navn blir litt forvansket på FS. har jeg sett før.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her er da søster Christine Johansdatter Hoffs dåp 1833, Trondheim: LenkeDet er også registrert en datter Anne Bergithe Johansdatter Hoff 29 aug 1836 i Trondhjemog en sønn til Jonas Gurenius Johansen Hoff 26 des 1835. Her er navnet skrevet som Hoff. Kunne vært interessant å se om noen av disse emigrerte?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

I 1875 bor fortsatt mor til Carl Andreas Hoff hos svigersønn Anton Olsen og datter Kristine.Moren kalles bare Gurine Hoff, men fødselsår og familiens navn stemmer. Her er flere barn kommet til i familien.LenkeSkal lete litt mer etter Carl Andreas , men 1875-tellingen dekker dessverre ikke hele landet.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Ser at du Gunnar har svart en del på nettopp Anne Gurine og henns ektemann her på Dis slektsforum: LenkeDa er det vel den riktige familie du savner opplysninger om sønnen til?Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Kan så dette være far til Anne Gurine? Se hennes navn på FS. innlegg nr. 10 og fra Disforum lenke innlegg 12. LenkeDette har sikkert du Gunnar oversikten over fra før. Det var litt spennede å se om dette var de rette anene til Karl Andreas Hoff.Får prøve om jeg kan finne hans dødsfall i kirkebøker i Bergen?Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Andre Myhre

Hei Gunn og Anne. Her var mye riktig. Til 6;Mor til Karl, er Ane Gurine Colbanusdtr. Asklund, f. 08.10.1803 i Dom Sognet i Trondheim. Om Karl har brukt etternavnet Ingebriktsen har jeg ikke gått inn på, men det er isåfall den eneste etterkommer som har brukt. Til 7 og 8; Dette er riktig. Til 13; Dette er IKKE rette far. Har brukt månder og år på å finne ut av det. Far er født 1776 i Dom Sognet, men denn eneste plass jeg finner han igjen er dødsfallet 22.01.1855.Det er merkverdig for jeg har funnet alle barna, Johan Fredrik f.1805, Martha Christine, f.1807, HENRIK GUNERIUS f.1814,( min 2xtipp) alle døpt i Domkirken og Ingeborg Anna f.1823 døpt i Bakklandet. Men hvor de bodde er fremdeles en gåte.Så de bodde i Byen fram til ca. 1823 senere flyttet til Bakklandet. Finner igjen barna til Ingebrigt og Ane som utflyttere igjen til Vår Frue Sogn ,i 1839. Ingebrigt er ikke registrert i 1801. Forøvrig ble Ingebrigt og Ana gift 21.11.1804 i Domkirken. Når det gjelder Karl så sjekket jeg Korskirken mellom 1865-1875 døde i går uten resultat. Gunnar Andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her er vel da din ane Henrik Gunerius Ingebrigtsen Hoff?LenkeFars navn var ikke særlig opplysende her.GunnRiktignok finnes det en del Ingebrigter f. ca 1776 i nærområdet til Trondhjem i 1801, men hvilken av dem er en Hoff, kommer ikke fra det jeg kan se i farten.Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Andre Myhre

Hei Gunn. Far Ingebrigt finner vi i Domkirken mini 1770-1819, døpte, side 32, nr. 54. Kone Berit Marie(a) er ennå ikke identifisert i kirkebok døpt men, i Bakklandet 1841-1850 mini side 122, nr.29 døde den 14.sept. 1841. Ved et av barnas dåp skriver hun seg med etternavn SKIØLBERG.Gunnar Andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg har fortsatt lett etter Carl Andreas Hoff`s skjebne.Fant en gutt som var fostersønn i Tromsø i 1875: LenkeDenne gutten kalles for Ursin Hoff?Tankespinn, kan dette være en sønn av Carl Andreas Hoff .For meg ser det ut til at denne Carl Andreas vokser opp hos en morfar. Mor tror jeg at jeg har funnet med samme etternavn som fosterfar, og g. med en Ursin i 1865?Skal se om jeg kan finne den barndåpen. Kunnevære av interesse å finne hvordan Hoff-navnet kommer inn?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her er den mulige mor til Carl Andres Ursin Hoff f.ca 1871 i Tromsø: LenkeSom du ser har hun flere barn med en Ursin?, men om hun da har fått en sønn med en Hoff senere vites ikke?Skal fortsette å lete. Det er så merkelig at vi ikke kan finne smedsvenden død ? Han kan jo ha reist til et helt annet sted i landet og ha dødd der før 1875?Vi må nesten bruke fantasi også for å løse dette?Gunn. Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Tja, jeg ble like klok av denne Karl Andreas Hoff døpt i Tromsø i 1872, ægte barn av Ursin og damen som er nevnt i 1865 tellingen i Tromsø i forrige lenke. LenkeDåp nr. 30. Hvor Hoff-navnet kommer fra aner jeg ikke. Pussig nok er denne familie borte fra Tromsø i 1975. Gutten vokser tydligvis opp som fostersønn hos slekta , se 1875.Da var vel dette et blindspor igjen, men kunne vært en løsning?Sorry! Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.