Gå til innhold
Arkivverket

[#61058] Ingebrigt Larsen og Datteren Marie f. 1829 Lesja,


Gjest Steinar Olsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Steinar Olsen

heihar tidligere søkt etter barn av henne og Knut Knut Larsen Stavem som hun fikk en datter med i Harstad i Troms. Har ikke noe om foreldre til Knut (som bosatte seg i Sortland kommune)og hans foreldre heller ikke mor til Marie og besteforeldre til henneEr det noen som har noe om hennes aner?tar i mot alt. (Sortland og Harstadopplysninger har jeg fått før).Steinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heiden var ikke lett å tyde den der. tolker datoer til 4/9 og 18/10 men hva moren het og gården de bodde på het er vanselig å tolke siden jeg ikke er kjent med hva gårder i dette området heter.Steinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørg Hukkelberg

I FT 1801 er Nørstebø ein gard i Lesja. Døpt 18-10 i Lesja kirke. Tyder fødselsdato til 4-10. Meiner bestemt at namna er det som er skrive i forrige innlegg. Har meir problem med å tyde fadrane.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørg Hukkelberg

På Arkivnett Oppland finn eg Ingebrigt og Eldri gift 29-12-1801. Eldri frå Sørumsgård. Foreldre litt oppi åra, hvis dette er rett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Sandbu

Fra bygdebok for Lesja, bind 2, side 141 under Nørder-Stavem: 'Lars Pålsen, truleg frå Grøvdal, Hen i Romsdalen (ca. 1787-1861) g. 1812 m. Brit Knutsd. frå Nystugu, Stuguflotten (3-5), (1786-1831). Dei kjøpte garden i 1813. Han var soldat frå 1809.' Det nevnes fire barn: Pål f. 1813, Knut f. 1815, Brit f. 1821 og Ola f. ca. 1823. Om sønnen Knut står det: 'Knut (1815-66) g. 1845 m. Jensine Brynd, dei budde i Sigerfjorden i Sortland kommune. Knut omkom ved forlis på Lofoten.'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heiEr det mange bind i Lesja bygdebok? Står det noe om Ingebrigt der? La ikke merke til at det var notert hans kones navn og. Har vel tenkt på noe annet...tilhører de noen kjente slekter der eller..Steinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Sandbu

Bygdebok for Lesja består av 3 bind.Du finner Engebret (1782-1866) omtalt i bind 3, side 656 under Nordistugu Nørstebø. Han var født på gården av foreldrene Lars Engebretsen (1752-1836) fra Ommundgard (1-8) g. 1776 m. Åse Olsdtr. (1754-90) fra Oppistugu Sønstebø.Jeg vet ikke helt hva du definerer som kjente slekter? Sønstebø, Ommundgard og Sørungard som er nevnt i dette temaet, er alle store hovedbøl på Lesja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Sundseth

Eldri Syversdatter d.y. Sørungaard (1784-1850), mor til Mari, var datter til Siver Toresen Nørstegaard (6.2.1745-1804) , som kjøpte Sørungaard i 1777, og Marit Olsdatter Hågå (1752-1835). (Mari var søster til min tippoldefar, Syver Engebretsen (1817 - 1885). De var 10 søsken). Engebret og Eldri giftet seg 29.12.1801. Engebret Larsen Nørstebø (1782-1866) tok over Nordigard Nørstebø etter faren i 1800. Hans foreldre var Lars Engebretsen Ommundgard (1752 - 1836) og Åste Olsdatter Sønstebø (1754-1790). Slekta fra Amundgård er beskrevet i Årbok for Gudbrandsdalen 1961. Åste var fra Uppistuggu, Sønstebø. Uppistugu er nermeste nabo til Ommundgard, og ligg like nedfor riksvegen gjennom Lesja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heitakker for navn og beskrivelse av hvor gårdene ligger. legger merke til at Engebrekt tydeligvis er et mye brugt navn i denne slekten. Det er jo en del Engebregtsen som kom nordover til Troms fra dette området, men det får bli en annen diskusjon.lurter bare på en ting: i Tromsdelen er det en debatt om etterkommere/slektninger av den siste katolske biskopen Olav Engebregtsen. Har han innfluert å bruken av navnet i Oppland/Dovre/Lesja?Steinar Olsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 måneder senere...
Gjest Hilde Stavem

Knut Larsen Stavem f 15/8 1815 på Lesja hadde en far fra Romsdalen, Lars Povelsen Kylling, døpt 3. januar 1788. Foreldrene til Lars var Povel Larsen Brøste, f 1748, og Birgith Randmoesdatter Mjelva,f 1762. Du finner slekten listet opp flere generasjoner bakover i 'Raumadalsfolket', både for Povel og Birgith.Lenke. Raumadalsfolket er grundig, men ikke helt fullstendig, så Lars Povelsen Kylling (senere Stavem) er oppført med kun de to yngste barna. Pål (f 24/5-1813) og Knut (f 15/8-1815)Jeg følger i fotefarene på Knut Larsen Stavem og andre for tiden og lurer på når han fikk en jente i Harstad, og i hvilket kirkesogn. Har du funnet ut om han fikk flere barn i Harstad?Hilsen Hilde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hilde Stavem

OBS! Feil jente som mor fra LesjaHer er dåpspapirene til Bergithe Marie f 17/5 1847 på Trondenes. Hun er datter av Knut Larsen Stavem, f 15/8 1815 på Lesja og Marit Ingebretsdatter Storhaugen, f 9.januar 1809 på Lesja. Begge bor på handelsstedet Røkenæs (ved Harstad) når Bergithe Marie blir født[url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?show=64&uid=37853&urnread_imagesize=full&hode=nei&ls=1>LenkeLenkeHer er dåpen til Knut Larsen Stavem, f 15/8 1815 på Lesja.LenkeI tidligere innlegg har det vært foreslått Marie Ingebrigtsdatter f 1829 på Lesja som mor til Bergithe Marie f 17/5 1847 på Trondenes.Folketellingen 1865 har registrert Marit Ingebrigtsdatter, alder 56 år, fra Gudbrandsdalen på samme gard som datteren Bergitte Knudsdatter, 19 år, og hennes datter igjen, Emilie 2 år (f 30/9 1863). Alle bor i 1865 fremdeles i Trondenes.Det stemmer alså svært godt med Marit Ingebretsen Storhaugen fra Lesja som Bergithe Maries mor.Her er dåpen til Marit (f 9/1 1809). Hun er moren til Bergithe Marie. Foreldrene til Marit er Ingebret Storhaugen og Anne Syversdatter på Lesja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heidette betyr altså at her må det rettes i min egen database.Kan legge til at Bergitte Stavem ble gift og hadde 5 barn.Steinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heiet lite inn legg om pussigheter når man leter etter personerAngående Marit Ingebrigtsdtr så er det en til med det navnet som ble gift i Trondenes området med Jørgen Olsen Kongsrud de bodde i Gausvik. Hun oppgis å være f. ca 1827Kan det være henne som er nevnt tidligere?Steinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hilde Stavem

Ja, det var mange Mari/Marit Ingebretsdatter fra Lesja-traktene bosatt på Trondenes og i riktig alder! Disse tre kunne alle være mor til Bergithe Marie, f 17/5 1847:Mari Ingebrigtsdatter NØRSTEBØ, f 4/10 1829 på Lesja, gift 2/11 1854 på Trondenes med Halvor Halvorsen. De flytter over fra Trondenes til Kvæfjord før 1870(?)Marit Ingebrigtsdatter HOLEN (?), f 11/4 1824 på Dovre, konfirmert 16/9 1839 på Dovre og gift 17/11 1854 på Trondenes med Jørgen Olsen fra Vaage i Gudbrandsdalen. De bosetter seg på GAUSVIK i Trondenes.Marit Ingebretsdatter STORHOUGEN, f 9/1 1809 på Lesja, død 13/6 1890 i Kvæfjord. Konfirmert på Lesja 30/7 1825. Gift 6/1 1859 (tre dager før fylte 50 år) med Halvor Ingebrigtsen fra Overhalla.FT 1865, Trondenes, tyder på at det er Marit Ingebretsdatter STORHOUGEN f 9/1 1809 som er den rette; Bergithe Marie bor da på STORVATSBOTTEN med Marit Engebretsdatter og hennes mann Halvor Ingebrigtsen.Dåpsprotokoll fra Trondenes bekrefter antagelsen: Ved dåp av Bergithe Maries datter EMILIE, født 30/9 1863, døpt 18/11 1863, står i kommentarfeltet at HALVOR INGEBRIGTSEN er Bergithe Maries ”Stefader”. Dermed skulle det være nokså sikkert at Marit f 9/1 1809 er Bergithe Maries mor. (Marie Ingebrigtsdatter (fra Lesja, f 1829?) er en av fadderne.)[url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?show=13&uid=1851&urnread_imagesize=full&hode=nei&ls=1>LenkeI tillegg er Bergithe Maries første sønn, HALVOR MARTIN, oppkalt etter stefaren Halvor Ingebrigtsen og Bergithes storebror Martin Hansen. Både barnets onkel Martin og tante Karen er faddere til Halvor Martin, f 3/11 1873, ved dåpen 12/7 1874 på Trondenes:LenkeI FT 1875 har moren til Bergithe Marie, Marit Ingebretsdatter, fått kår hos sønnen Martin (Morten) Hansen, som har slått seg ned i Kvæfjord på TENVASAAS med kona Karen (Kari) Madsdatter og barna. Martin (Morten) Hansen er født på Lesja 18/11 1831, og kona Karen (Kari) Madsdatter er født 29/2 1844 på Næsset i Romsdal, men er konfirmert på Dovre (28/10 1860). De gifter seg 28/1 1868 på Trondenes. Hos dem i Kvæfjord bor Marit til sin død 13/6 1890, 81 år gammel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heihar sett litt nøyere på Folk og Slekt i Trondenes og der på nr. 6900 finner jeg Marit Ingebrigtsdtr f. ca 1811 og hun får barn med Knut og blir gift med Halvor Ingebrigtsen bosatt i Storvassbotn, på Kvæfjordeide. Det betyr at den du har kommet fram til her er den samme som de har kommet fram til er mor til Bergitte Stavem. Men det er jo litt rart med det med etternavnet til faren. To av de Maritene har jo samme etternavn på moren kan de være i slekt tro.Steinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Hilde Stavem

Hei Steinar,Fint at du har ”krysspeilet” at Marit Engebretsdatter STORHOUGEN er riktig mor til Bergithe Marie Knutsdatter Stavem, f 17/5 1847 på Trondenes (Harstad).Dersom du er en etterkommer etter Bergithe Marie, er vi i slekt. Far til Bergithe Marie, Knut Larsen Stavem, f 15/8 1815 på Lesja, var min tippoldefar, og Knuts eldste sønn, Coldevin Bernhoft, f 14/7 1849, i Sigerfjord, Sortland, var min oldefar.Det må ha vært tette bånd mellom Mari Engebretsdatter NØRSTEBØE og Marit Engebretsdatter STORHOUGEN; de var naboer både på Nørstebø i Lesja og siden i Troms - først på på Trondenes ved FT1865 [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f61914>Lenke , så i Kvæfjord ved FT1875 LenkeKanskje noen kan hjelpe med et oppslag i BYGDEBOK FOR LESJA og finne ut om Mari og Marit er i slekt på mors- eller farssiden?Mari Engebretsdatter NØRSTEBØE f 4/10 1829 sin bakgrunn er beskrevet tidligere (se pkt 9). Hun har antageligvis vokst opp på NORDIGARD NØRSTEBØE. Foreldre var Engebret Larsen NØRSTEBØE og Eldri Syversdatter d.y. SØRUNGAARD.Marit Engebretsdatter STORHOUGEN var f 9/1 1809 på Lesja, av foreldre Engebret Engebretsen STORHOUGEN, 36 år ved FT1801 og Anne Syversdatter FLITTIG, 28 år ved FT1801. Storhougen ser ut til å være oppført under gården SKARPHOEL i FT1801. Engebret var SOLDAT da han ble viet med Anne i 1798. Lenke Eldste bror til Marit Engebretsdatter, Engebret, ble døpt på Lesja 1/12 1798. LenkeDa Marit døpte sønnen Morten Hansen november 1831, skrev hun seg som Marit Engebretsdatter NØRSTEBØE. Lenke Morten Hansen bodde på NØRSTEBØE da han ble konfirmert i november 1846 Lenke og ved FT 1865 er han på NØRSTEBØ SØRISTUEN

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heiførst: jeg leter på vegne av en jeg kjenner som på hans morsiden har Marit som tip-tip oldemor. Han viste at han var i slekt med Stavemslekten i Sortland kommune. I motsetning til deg og din gren, er hans gren litt vanskelig å sette sammen.Fint å få bekreftet det som jeg hadde fra før. Den andre Marit har mye slekt etter seg hun og i Lødingen og i Harstad. jeg vet at slektsforeningen i Harstad er interesert i stoff og det du har er jo noe som berører mange i Harstad. Her er deres hjemmeside. http://www.slektiharstad.com/Ser jo ut til at du har god oversikt over de som er berørt her.Nå er det bare å få lagt det inn i min egen database, for å se om jeg har forstått alt rett.Steinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hilde Stavem

Mari og Marit Engebretsdatter NØRSTEBØ er søstre. Dermed har vi en ny mor til Bergithe Marie Knutsdattter Stavem...Noen gjorde oppslag for meg i bygdebok for Lesja i går, og det viser seg at Marit Storhougen døde i 1829, så hun er ikke aktuell som mor til Bergithe Marie likevel.Jeg har derfor gjort et dypdykk i kirkebøkene igjen og forhåpenligvis funnet ”den rettte” Marit som mor til Bergithe Marie Knutsdatter STAVEM og Martin Hansen NØRSTEBØ. Lesjingene og senere kvæfjordingene Mari og Marit er i slekt, slik du var inne på – ja, de er faktisk søstre! Det forklarer at de fulgte hverandre fra Nørstebø på Lesja til Trondenes og så til Kvæfjord. Bakgrunnen deres er beskrevet tidligere (innlegg nr 9)Da er alt ”tjukke slekta” på Trondenes og i Kvæfjord.Mor til Bergithe Marie og Martin: STORESØSTER Marit Engebretsdatter NØRSTEBØ, f 6/7 1810 [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?show=373&uid=5474&urnread_imagesize=full&hode=nei&ls=1>Lenke Konfirmert 1827 Lesja LenkeBergithe Marie Knutsdatter STAVEM f 17/5 1947 på Trondenes, datter av Marit, NIESE av Mari Lenke LILLESØSTER Mari Engebretsdatter NØRSTEBØ f 4/10 1829 LenkeMorten Hansen NØRSTEBØ f 18/11 1831 på Lesja, sønn av Marit og NEVØ av Mari Lenke Kona til Martin var Karen (Kari) Madsdatter, f 29/2 1844 i Nesset, Romsdalen Lenke Kari ble konfirmert på Dovre 28/10 1844

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heinå har du mistet meg. Desverre er linkene dine til feil URL. du må bruk en som kommer fram når du viser bildeinformasjon øverst på bildet, og bruke den permanente sidelenken. (den som ikke er blå) Det er sikker lettere å forstå med linkene i orden.Bruker man permanent sidelenke så kan man bla i kirkeboken.For å klargjøre dette litt. Alle ble gift i Trondenes.1. Marit Ingebrigtsdtr f. 1810, som fikk barn med Knut Larsen Stavem f. 15/8-1815 og ble gift 6/1-1859 med Halvor Ingebrigtsen [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9979&idx_id=9979&uid=ny&idx_side=-216>Lenke 2. Mari Ingebrigtsdtr g. 2/11-1854 m. Halvor Halvorsen f. 1817 Lenke 3. Marit Ingebrigtsdtr f. ca 1824(Lesja eller Dovre, Lesja) g. 17/11-1854 m. Jørgen Olsen Kongsrud f. 1827 på Lesja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hilde Stavem

Uten lenker ble det litt uklart. Beklager det.Et oppslag i bygdeboka viste at Marit Ingebretsdatter Storhaugen døde i 1829,så hun bortfaller. Hun har ikke utvandret fra Lesja til Trondenes.Jeg hadde dessverre oversett ved tidligere gjennomgang av kirkeboka for Lesja en annen Marit, nemlig nr 1 nedenfor.1. Marit Engebretsdatter Nørstebø, født 6/7 1810, Lesja. (Døpt 15/7) Foreldre: Engebret Larsen Nørstebø og Eldri Syversdatter. Marit ble gift med Halvor Ingebretsen fra Overhallen 6/1 1859. Hennes barn: Bergithe Marie Knutsdatter Stavem f 17/5 1847 Trondenes og Martin Hansen f 18/11 1831 Lesja. Martins kone: Karen(Kari) Madsdatter f 29/2 1844 Næsset i Romsdalen, konfirmert 28/10 1860 på Dovre.2. Mari Engebretsdatter Nørstebø ble født 4/10 1829 på Lesja. Samme foreldre som 1. Mari ble gift med Halvor Halvorsen på Trondenes 2/11 1854.3. Marit Engebretsdatter fra Dovre, gift 17/11 1854 med Jørgen Olsen. I vielsesprotokollen står det at Jørgen er fra Lesja, men FT1865 og FT1875 sier Vaage. Det ble født en Jørgen Olsen 11. august 1827 i Vaage (Vågå). Kan det være ham? Marit oppgir Dovre som fødested ved vielsen og ved FT 1865 og FT1875. Kan hun være Marit Engebretsdatter Holen som er født 11/4 1824 på Dovre, konfirmert 16/9 1839 samme sted? Om hun er i slekt med søstrene i nr 1 og 2, kan noen kanskje finne ut ved oppslag i bygdebøker for Dovre og Lesja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heifant Martin Hansen og Ole Ingebrigtsen Nørstebøs utflytting, fra Lesja [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8912&idx_id=8912&uid=ny&idx_side=-89>Lenkedet står riktignok Nordland men Ole kom først til Ervik i Harstad (Trondenes) og er ifølge nr. 6899 søster til Marit gift med Halvor Halvorsen. Hvor han ble av er ike oppgitt der. Kanskje han som er på Berg, Trondenes, i 1875

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hilde Stavem

Hei,Jeg vet ikke helt hva slags numre det vises til, er det kanskje numre i Trondenes Folk og Slekt.Fint å se utflyttingsdato fra Lesja til Trondenes for Ole Engebretsen Nørstebøe, født 20/2 1827, og nevøen Martin Hansen Nørstebøe f 18/11 1831. Tipper du har funnet den rette Ole ved FT 1875 på Berg. Det stemmer jo også godt at Ole ved FT 1865 er losjerende hos søsteren Mari Engebretsen (f Nørstebøe), gift med Halvor Halvorsen på Trondenes.Jeg har ikke funnet i kirkebøkene Knut Larsen Stavems, f 15/8 1815, eller Marit Engebretsdatter Nørstebøes,f 6/7 1810, utflytting fra Lesja eller innflytting til Trondenes.Lurer på om de kom direkte til Trondenes/Røkenes, når de kom dit, og om de evt var andre steder nordpå før de kom til Trondenes. Vet jo heller ikke om de dro nordover samtidig eller hver for seg. Finnes det f eks skattelister fra den tiden som kan kaste lys over det?Reiseruten var vel gjerne fra Lesja gjennom Romsdalen og i båt fra Åndalsnes eller deromkring?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heiTakker.Skal bestile Lesja bygdebok og sjekke der. Med hensyn til de nr. som står der er det fra Folk og slekt. Det er jo en del etterkommere som du vet på de her så de r jo greit for dem å vite hvor de finner opplysningene.listene over fra og tilflyttede er mangelvare i de fleste Nord-Norske sogn, det var vel for mange som flyttet imellom uten å si ifra.Steinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hilde Stavem

Ja, det kan også hende de flyttet litt frem og tilbake, eller dro på sesongarbeid og så ble værende et sted.Martin Hansen Nørstebøe f 18/11 1831, som du fant var flyttet ut fra Lesja 26/5 1849, ser ut til å være tilbake på Lesja igjen ved FT1865. På Nørstebø Søristuen er det da en Morten Hansen fra Lesja på 35 år. Men så var Morten (Martin) nok på Trondenes igjen da eldste sønnen hans, Hagbart Marenius, ble født 9/11 1867.I kirkeboka for Trondenes står det at en Halvor Ingebrigtsen, 41 år, flyttet ut til Overhallen 3/8 i 1843 eller 1845. Det kan kanskje være den samme som Halvor fra Overhalden som ved FT i 1865 var tilbake på Trondenes, gift med Marit Engebretsdatter Nørstebøe f 6/7 1810.Vedr bygdebok for Lesja: jeg kan sende deg en del scannet om folk på Stavem Nørdre, dersom du oppgir en epostadresse jeg kan sende til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.