Gå til innhold
Arkivverket

[#61062] Ft 1801,utelatte etternavn på barn


Gjest Else Kari U.Vilhelmsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Else Kari U.Vilhelmsen

Legger merke til at det i Gausdal og Fron,Oppland fylke,ikke er ført etternavn på barn i folketelling for 1801,dette blir jo veldig dumt ved søk,særlig på landsdekkende søk. Er det noen som vet om flere kommuner hvor barn kun er ført med fornavn?Bare sånn at jeg har det i bakhodet ved senere søk. Mvh Else Kari

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alvin Andreassen

Det er vel et forhold du vil finne i de fleste kommuner. Barna er oppført etter sine foreldre, så barnas etternavn skulle således være unødvendig å ta med. Ved barna er det som regel tilføyd 'Ders børne'. I andre tilfelle står det som regel at barndet var fra hans eller hennes tidligere ekteskap. Ved de gifte står det jo også hvilket ekteskap de nå er i. Foketellinga av 1801 ble jo tatt opp for den tids bruk (men ble ikke brukt!)og ikke for vår datatid. Det skulle være interessant å høre hvordan de som registrerer, og kan det, behandler en slik sak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Kari U.Vilhelmsen

Når det gjelder Hedmark og Oppland er det faktisk i de aller fleste kommunene tatt med etternavn på barn. Derfor ble jeg overrasket da jeg kom over dette i disse to kommunene,men du mener altså at det er vanlig flere steder?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Kari U.Vilhelmsen

Mandal og Sygne ser også ut til å ha utelatt barns 'etternavn'. Men det virker som de fleste kommunene har det med. Av mine 34 tipp-tipp-oldeforeldre kommer alle så nær som 1 fra Hedemarken! Så selv om jeg har lett i 1801 tellinga i over tyve år har jeg aldri trengt å lete i 'fjerne strøk' :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.