Gå til innhold
Arkivverket

[#61064] Mons Monsen Stor-Røvatnet - hans barn


Gjest Geir Bjernes
 Del

Recommended Posts

Gjest Geir Bjernes

Mons Monsen, f. ca. 1665, d. 1759, bodde på Stor-Røvatnet i Rana. Han hadde flere barn, etter mine noteringer følgende: 1. Berit, f. ca. 1690, d. 1731. 2. Ingeborg, f. ca. 1692, d. 1777. 3. Susanna, f. ca. 1694, d. 1769. 4. Dordi, f. ca. 1694, d. ca. 1768. 5. Marit, f. ca. 1696, d. 1781. 6.Nils, f. ca. 1700, d. 1769. 7. Anders, f. ca. 1702, d. 1769. 8. Gjertrud, f. 1705, d. ca. 1770. 9. Rebekka, f. 1717, d. 1756. Fødselsårene på de eldste barna barna er følgelig angitt sånn omtrentlig da kirkeboken for Mo og Hemnes først begynner i 1704. Er det noen som har andre årstall på barna? Så ser vi at det er et stort sprang mellom nest siste og siste barn, ca. 12 år. Er det ikke notert noen barn av Mons Monsen i dette tidsrommet? Mvh Geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Det er skifte etter en Mogens Mogensen Storrøvatnet i 1760, og han har søsken som passer med dem du skriver om. Ser ikke at du skriver om noen Mogens som sønn av Mons Monsen den eldre. Mogens og Mons var jo samme navn på den tiden. Her er disse søsknene nevnt:1)Nils Mogensen som var i Storrøvatnet2)Anders Mogensen som var i Storrøvatnet3)Ingeborg Mogensdatter som var gift med Elias Andersen Yttern4)Dordi Mogensdatter som var gift med Christen Thomassen Fugelvig.5)Marithe Mogensdatter som var enke i Berg. Henne har jeg i slektsprogrammet fordi hun var gift med en av mine forfedre Anders Andersen Berg(han er min ane i sitt 1.ekteskap-Anders ble født ca 1659-65, og gravlagt 20.05.1736).Marit og Anders ble trolovet 27.09 og gift 01.11.1733. Har Marithe som gravlagt 01.01.17826)Susanna Mogensdatter gift med Hans Andersen Kinderkeis ved skiftet etter broren Mons i 17607)Giertrue Mogensdatter gift med Erik Olsen Langfield ved samme skifte8)Berethe Mogensdatter som var død, og hennes barn het Andersen til etternavn. Så hun må ha vært gift med en Anders(Erik og Benjamin Andersen).Det var det jeg fikk tid til å se etter, og de neste dagene er jeg bortreist(Landsfestival i gammeldans i Skjåk i Gudbrandsdal). Bussen går snart til nattoget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Bjernes

Skiftet etter Mons Monsen (Mogens Mogensen) fra 1760 har som du sier, Anne Lise, brødre, søstre og barn av disse som arvinger etter den avdøde. Dette forholdet har jeg ikke oppdaget før nå. Likevel sitter jeg igjen med en følelse om at noe må være galt med dette skiftet.I scannet kirkebok for Hemnes 1752-1788, s. 89, er oppført 'Dom 1 Adv. Jordsadt Mogens Mogenss Rødwatnet 94 aar'. Innen det motsatte lar seg bevise, mener jeg at skiftet i 1760 må være avholdt etter 'gamlingen' Mons Monsen, f. ca. 1665, d. 1759. At Mons her skulle ha hatt en sønn med samme navn som skal ha dødd omtrent samtidig med sin antatte far, har jeg ikke sett noe bevis på. Jeg tror at arvingene feilaktig er blitt nevnt som brødre og søstre av den avdøde, mens det rette trolig må være barn av ham. Selv om Mo prestegjeld gardshistorie i mange henseende ikke er til å lite på, nevnes ingen Mons Monsen som sønn av Mons Monsen, f. 1665, i denne boken.Mvh Geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Tverå

Vil bare støtte deg når det gjelder sine kommentarer til skiftet. Av og til er disse feil, men om feilen kan ha oppstått i 1760, eller under avskrift senere, er uklart.Jeg har registrert følgende søsken til Mons Monsen: Ole (til Einmoen i Nesna), Ingeborg (til Tomeide i Nesna) og Lars ca 1661-1718 (til Reinåmoen, Hemnes).Et sprang på 12 år mellom de to yngste barna er litt merkelig. Skulle tro han hadde giftet seg på nytt, men dette fremgår ikke av Mo prestegjeld gardshistorie.Mvh Geir T

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Robert Monsen

Originalskifte 1760 etter Mons (Mogens) Monsen (og som Svein Edvardsen har rett avskrift av) har feil anført MM's barn til å være bror (brødre) og søster (søstre) istedet for sønner og døtre! I alt 9 barn, 2 sønner og 7 døtre!Mons Monsen hadde derimot 2 brør og 4 søstre!Robert Monsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg fant jo også dødsfallet til Mons Monsen som døde 94 år gammel, og var vel inne på samme tanke som dere her at det kunne være faren det var snakk om her, men siden jeg skulle på festival rakk jeg ikke å sjekke gravlagte for 1758 og 1759. Ja det er jo merkelig hvis det ikke er født barn av Mons Monsen Røvatnet mellom 1705 og 1717, men det var jo mange barn som døde som små eller ble dødfødt på denne tiden. Hvis de ikke rakk å bli døpt før de døde, så kom de vel ikke med i kirkebøkene. Kanskje var det flere dødfødte barn eller barn som døde før de ble døpt mellom 1705 og 1717 i familien til Mons Monsen Røvatnet? Kanskje ble også noen døpt i naboprestegjeld(f.eks.Nesna?), men det har vel de som skrev bygdebok for Rana sjekket?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...
Gjest Anne Lise Hovdal

Tar opp dette gamle emnet igjen, og lurer på om noen har funnet ut hvem som var foreldre til Mons Monsen født ca 1665 i Nesna. Jeg finner ingen liten Mons eller Mogens i Nesna i manntallet 1663, men siden han het Mons Monsen må jo faren også hete Mons eller Mogens. Til det har jeg funnet to aktuelle kandidater, og her er link til den ene i Fulelstad i Nesna.LenkeDen andre kandidaten var strandsitter i Myklebostad. Både Myklebostad og Fugelstad var den gang ført under Websens fjerding. Det er i forbindelse med slektsforskning for en mann jeg har kommet ned til Mons i Storrøvatnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Bjernes

I følge Frode Holthes 'Frode sine slektssider' var det Mons Larssøn på Finnbekken i Hemnes, f. ca. 1625, som var far til Mons Monsen på Storrøvatnet. Han har ikke noen fødselsår på Mons på Storrøvatnet, men sier at han døde i 1759.Hvorvidt Mons Monsen på Storrøvatnet kan ha vært fra Nesna, vet jeg ikke noe om!Mvh Geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Bjernes

Nei, han var nok neppe 141 år gammel i 1666! Alderen hans burde nok vært sjekket mot originaldokumentene vedrørende manntallet i 1666!Mvh Geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg gikk inn på Frode Holthes hjemmeside, men han oppgir bygdeboka for Rana som kilde. Der står det at Mogens eller Mons ble født i Nesna. Det var også der jeg hadde den opplysningen fra, men jeg vet jo at Finnbakken faktisk er i Hemnes. Ved å gå inn i den bygdeboka på internett fant jeg at Mons faktisk var fra Finnbakken, for der er det nevnt noe om et skifte det skulle komme frem flere barn av Mons Larsen i Finneide. Det er faktisk skifte etter Ole Monsen i Finneide i Nesna i 1746, og der kommer hele søskenflokken frem. Der kommer det også frem noen flere barn enn dem Geir skriver om i innlegg 3:-Marit Monsdatter som var gift med Niels Jensen Tomeide-Anne Monsdatter som var enke i Wiig-Dagmar Monsdatter som var gift med Aron Olsen Hundalen Hvor er Hundalen?Skal prøve å finne disse som gift, og også gå igjennom kirkeboka for 1704-1717 for å se om jeg finner flere barn av Mons. Finner jeg noe legger jeg det inn her, og det var jo også det opprinnelige spørsmålet. Jeg skal forøvrig videre på Anders Monsen i hans 2 .ekteskap med Catharina Eliasdatter Almli(døpt 22.09.1731-død 07.09.1826). De ble trolovet 08.05 og gift 26.06.1757. Anders døde 10.06.1769, og ble gravlagt på Moe kirkegård 02.07.1769. Catharina var forvrig halvsøster av en av mine forfedre Johannes Andersen født i Almli 1708 og senere i Alterskjær. Det er en annen historie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 måneder senere...
Gjest Geir Bjernes

I følge FT 1801 for Vefsn finnes gårdene Hundal Nedre og Hundal Øvre her. Kanskje det var på en av disse gårdene Dagmar Monsdatter og Aron Olsen bodde?Mvh Geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Sund

Det er skifte på Einmoen i Nesna 1746 etter Anna Andersdatter og Ole Monsen. Tar bare med det som går på Ole Monsen.Mogen Monsen, bror StorrøvatnetLars Monsen, bror, Reinåmoen, han er død hans barn: Nils Larsen Reinåmoen, Marit Larsdatter Soelhaug og Elen Larsdatter.Ingeborg Monsdatter, søster, enke, TommeidMarit Monsdatter, søster, gift med Nils Jensen TommeidAnne Monsdatter, søster, enke på WiigDagmar Monsen, søster, gift med Aron Olsen på Hundal i VefsenFra Skifter i Nesna 1686-1780 av Svein EdvardsenJeg har notert at disse søsken er født på Finnbakken i HemnesMens faren Mons Larsen har jeg født i NesnaMvh Solveig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.