Gå til innhold
Arkivverket

[#61066] Skikkelig mysterium: gjensatt gutt


Gjest Astrid K. Natvig
 Del

Recommended Posts

Gjest Astrid K. Natvig

På Rotefossen i Finnemarka i 1865-tellingen for Buskerud, finner jeg en liten gutt som jeg hittil ikke har klart 'å spore', utallige forsøk til tross. Sammen med mine tippoldeforeldre, Iver og Gunhild, og deres barn, står oppført Johan Alfred Olsen: gjensat der og forlat af sin Moder. Ukjent hvor han var født og alderen oppgis til 7 år.Har lett grundig, inkl. dåp i Lier mellom 1858 og 1861, men bevares, han og moren kan ha kommet fra Eiker- eller Modumtraktene, for alt jeg vet. Er det noen skikkelige detektiver som kan finne ut mer om denne pjokken? Jeg har hittil ikke funnet ut noe om ham utover oppføringen i 1865,spent hilsen fra Astrid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid K. Natvig

Takk for lenkene, både til 1865-tellingen artikkelen i 'hisorieboka', - som du skjønner, Jan, har jeg hatt gutten i tankene en stund.... Spennende med 'ungmannen' i 1875. Han jeg leiter etter ville vært 15-16 år da, så sånn sett passer vel alderen bra på en 'ungmann'. Er det mulig å finne ut noe mer om båten/bestningen? Den skulle tydeligvis til Liverpool, men hvor var avreisen?Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eik

Siden det står at hjemmehavnen var Arendal, var det kanskje derfra den seilte. Men endel båter fikk vel nytt oppdrag såsnart ett var utført, så det kan vel hende at den hadde hatt en last til Drammensområdet og derfra fikk en frakt til Liverpool.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid K. Natvig

Det er mye som tyder på at det er 'min' Johan Alfred Olsen som er ombord på denne båten, 17 år gammel og fra Drammen, så da har han vel oppholdt seg i Lier/Drammensområdet fram til mønstringen i 1875. Er jeg heldig, finner jeg ham kanskje som konfirmant. Moro iallefall å komme så langt i løpet av noen timer sammen med dyktige sporhunder.....Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.