Gå til innhold
Arkivverket

[#61068] Ole Stiansen Gaaskjenn og Erik Stiansen Kvastadlien i Holt


Gjest Benn Limann
 Del

Recommended Posts

Gjest Benn Limann

I mars 1850 gifta Anne Marie Olsdr f.1825 seg med Ole Eriksen f.1824. Hun var datter av Ole Stiansen(1799-1866) og Ingeborg Olsdtr.(1798-1870) Gaaskjenn Han var sønn av Erik Stiansen og Marthe Olsdtr Kvastadlien. Ekteparet dro samme året til Amerika. Samtidig emigrerte hennes foreldre og brødre. Hele familien endte opp i Doniphan Co., KS. Nå lurer jeg på om Ole Stiansen Gaaskjenn og Erik Stiansen Kvastadlien var i familie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Ole Stiansen og Erik Stiansen var brødre. Foreldre: Stian Eriksen Kvastad og Anne Christoffersdtr. Øynes. Erik Stiansen og kona Marte Olsdtr. var for øvrig søskenbarn, siden hun var datter til Stian Eriksens søster, Marte Stiansdtr. Kvastad (g.m. Ole Christensen Godderstad).Ole Stiansen Gåskjenns kone, Ingeborg Olsdtr., var fra Gliddi, men for å gjøre bildet enda mer komplisert, kan jeg jo føye til at Ingeborg Olsdtr. Gliddi igjen var niese til Marte Olsdtr., siden hennes mor, Karen Olsdtr. Godderstad (g.m. Ole Grundesen Gliddi), var søster til Erik Stiansen Kvastads kone!Dette er likevel ikke komplisert nok. Se her: Ole Christensen Godderstad hadde nemlig to døtre som hette Karen. Karen d.y. ble gift med Anders Tengelsen Torp (bror til min tipp-tippoldefar) - og deres datter Marte Andersdtr. giftet seg med Erik Stiansen Kvastad(lien), etter at han var blitt enkemann (Marthe Olsdtr. Godderstad døde i 1825).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Benn Limann

Takker for god tilbakemelding. Jeg hadde en anelse om at Ole Stiansen og Erik Stiansen kunne være brødre, men jeg hadde aldri drømt om at familiebanda var så kompliserte som du har vist. Det emigrerte ekteparet Ole Eriksen og Anne Marie Stiansen hadde en sønn med navn Ole S. Eriksen, f. 1859 i Kansas. Han ble forøvrig gift med ei søster til en av anene mine.Ellers undrer jeg meg litt over hvorfor denne familien emigrete til Missouri og Kansas. Var dette et enkeltstående tilfelle, eller var det vanlig at familier fra Holt reiste mot det målet. Jeg forestilte meg vel at emigraspioner J.R. Reiersen på den tida stod på kaia i New Orleans for å føre folket videre til Texas.Legger inn adressa til en annen etterkommer av Ole Eriksen og Anne Marie Stiansen.Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jo, det stemmer at Reiersen lokket ganske mange holtinger til Texas, men en del av dem ble nok skuffet fordi forholdene viste seg å ikke svare til Reiersens løfter. Derfor dro noen av dem videre nordover, og paret Ole Eriksen-Anne Marie Stiansen kan jo godt ha vært blant dem. Ellers har jeg inntrykk av at de fleste holtingene som dro til Amerika fra midten av 1800-tallet og noen tiår framover, havnet i Wisconsin. Det er i hvert fall tilfellet for de fleste i min slekt.Når det gjelder kompliserte familieband i Holt, kunne jeg ha kommet med mange eksempler, men det vil falle utenfor denne tråden. Jeg kan jo likevel nevne at folka på gårdene Kvastad, Solberg, Langang og Buene var ekstremt tett sammenvevde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.