Gå til innhold
Arkivverket

[#61073] Odd Monsen født på Voss ,Militære ruller


Gjest Terje E Skrolsvik
 Del

Recommended Posts

Gjest Terje E Skrolsvik

Hei. Har fått opplyst at: en Mons Oddsen Ullestad f 1706 død 1801,soldat g. på Voss 17/6-1738 m Marta Bårsdat Littlere. Disse får en sønn 12/6-1740 Odd. Odd Monsen blir gift 1 m Ragna Kristoffersdat Qvitne. De får en sønn Mons Oddsen som skal være født 1753 ?,mest trulig 1758 døpt 21/9- på Voss. MEN av foreldre Odd Gierstad og kalt Odd Monsen Veka g1.Ingierd Vikingsdat og g2 Sigvor Andersdat Giukastein. Også ett MEN disse var vel gift 1734 og denne Odd Gierstad må da være en annen .Jeg får ikke dette helt til å stemme. Den første Odd er født 1740 og skal ha ett barn 1753 mest sansynlig 1758 (18 år). Mens den andre Odd er gift 1734.Finnes det noe om disse Odd og Mons i militære ruller for Voss som kan sette rette foreldre til disse to Odd ene? Mvh Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje E Skrolsvik

Har nu funnet i bygdeboken at Odd Monsen f 1746 og Ragna bor i Bergen 1772. Mulig det er han som er død der 1776.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje E Skrolsvik

Ved å sjekke kirkebok, ser jeg nu at det er feil i Bygdeboken på nettet. Odd Gierstad er en Larssøn ikke en Monssøn og gift 1763. Og Odd Monsen Lofthus, som jeg søker opplysninger om, er gift 17/10-1765 og ikke 1764, og hans kone heter Ragna Knudsdatter og ikke Kristoffersdatter.Vel fortsatt søker jeg opplysning om millitære ruller for Odd Monsen Lofthus som oppholdt seg i Bergen 1772 med sin kone.Det skal ikke være lett. Mvh Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne Bakketun

Visst det er Vossaboki du har sjekka (www.ullstad.com), så er det akkurat dei same feila og manglane i originalen.Marianne Bakketun

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje E Skrolsvik

Hei Marianne. Takk for svar. Ja det er Vossaboki på nett jeg har sjekket. Det er nok 'noen' feil der. Men det ser de vel selv de som søker noe der. Kjempefint at den er lagt ut i alle fall. Til stor hjelp, sammen med de utlagte kirkebøkene.Jeg har nevnt ett par småfeil. Kan ta ett til med det samme. Bruk 3 Gjerstad. Står at Odd Monsen Veka var gift 1734 med enkja Ingjerd Vikingsdr. Gjerstad og 1741 med Sigvor Andersdr Gjukastein. I neste linje står sitat: Med Ingjerd hadde Odd borni: Anders f.1760... ? osv .Inger Vikingsdatter døde 1740, 53 år gml. Anders f 1760 (13/9) var av annet ekteskap med Zigvor Andersdatter Djukasten. Mvh Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.