Gå til innhold
Arkivverket

[#61074] Spøkelse i Petersbakken, i nærheten av Follebu


Gjest Marius Græsby
 Del

Recommended Posts

Gjest Marius Græsby

Dette er kanskje et litt malplassert spørsmål, men jeg holder på å skrive litt om oldefaren min og kom borti en spesiell historie. Han var født i 1887 og mente at han som ung hadde sett et slags gjenferd på en slede i Peter/Pettersbakken i nærheten av Follebu. Jeg kjenner ikke noe til dette stedet, men selv hadde han lurt på om han kanskje kunne ha vært synsk ved et par ganger og sett ting fra fortiden. Er det noen som kjenner stedet og eventuelt noen hendelser knyttet til det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne Solli

Hei Marius.Hva din oldefar så, er ikke så godt å si, men kanskje trodde han at det var et spøkelse. Kanskje var det tusmørkt og da kunne det se ut som om det han så på denne sleden, var noe skummelt, mens det muligens var noe annet naturlig. Kanskje gikk han gjennom en skog og hadde hørt skumle historier på forhånd og derfor var lettskremt, ikke vet jeg.Jeg kan ikke dy meg for å fortelle en sann historie fra mitt hjemsted: Min venninne og jeg var midt i tenårene og var ute midt på natta, og det var måneskinn. Vi var kommet til et sted der de før i tiden hadde avrettinger, og stedet ble kalt Galgebakken. Så fant vi ut at vi ville drive ap med folk og gikk helt opp i bakken. Der stilte min venninne seg over sparken og bøyde hodet ned mellom skuldrene, så det så ut som om hun manglet hodet. Jeg satt på sparken gjemt bak hennes vide kåpe, og når det kom folk nede i bakken utstøtte vi fæle lyder. Det var mange som kom nede i bakken, men det var ingen som vågde seg opp. Huff så ekle vi var.Hilsen Marianne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marius Græsby

Hei!Ja, selv er jeg heller ikke en som lett tror på slike historier. Det interessante er at det var heller ikke oldefaren min. Han trodde ikke på noe som hadde med overtro eller spøkelser å gjøre, allikevel snakket han om den mannen han hadde sett en søndag formiddag i Petersbakken hele livet. Hva som egentlig hadde passert han på veien den dagen er vel ikke godt å si. Morsom historie iallefall. Ble nysgjerrig på hvor dette stedet ligger.Takk for svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ruth Gaustad

Kan opplyse at denne bakken befinner seg litt nord for Aulestad. Min søster bor like ved og hun hadde hørt om at noe skummelt skulle ha skjedd der, kanskje var noen blitt drept. Hun lovte å snakke med noen gamle folk, så hvis vi venter litt så kommer det kanskje noe nytt om saken fra henne, gjennom meg.Mvh.Ruth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marius Græsby

Hei Ruth!Oldefaren min vokste opp i Gausdal, så det kan jo stemme bra. Blir spennende å høre om søsteren din finner ut noe.Takk for hjelpen hittil!mvh marius

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Ruth Gaustad

Hallo igjen.Omsider skal jeg fortelle hva jeg har fått høre om Pettersbakken(Petterbakken er brukt i lokalmiljøet). En husmann som bodde i baklia (vestre side av dalen)hadde hengt seg i skogen i Petterbakken, årstall har jeg ikke fått greie på. Han var visst lei av slit og armod. Dramatisk nok, men etterpå så ble det en skummel plass for folk såg både karen som de trodde gikk igjen, og andre hadde sett en sort dame på stedet. Det blir fort fem høns av en fjær.Snakket med en 78-åring som husket at da han var liten var det så tett og høy skog ved Petterbaken at veien forbi var nesten som en tunell. I disse dager er det stor graving på gang i Petterbakken p.g.a. bygging av ny Rv.255 Fåberg - Segalstad bru. Kanskje de setter igjen en liten del til minnesmerke?? Stedet er helt inntil boligfeltet sørover fra Segalstad bru.Håper opplysning er til nytte i det du skal skrive.Hvor i Gausdal var din oldefar fra?Mvh.Ruth.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.