Gå til innhold
Arkivverket

[#61076] Sønderborg-barna; når var de født, hvor ble de av, etterslekt?


Gjest Arnfrid Mæland
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjellaug R. Petit

Jeg lurer litt på Runes innlegg igjen (370), kan det være at han/Jørgen Olsen har fått navnet Brygger fordi han VAR brygger??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Ja, han har fått navnet Brygger etter yrket. Mener det er han som er født i Nordfjord. Hvor han giftet seg 2. og 3. gng vet jeg ikke, men der er jo lakuner i de tidlige KB for Bergen, både mht dåp, vielser og dødsfall.Dersom det ikke er riktig mann har Sollied sine gjort feiltolkingen.Dødsfallet til Else i 1679 kan ikke være vår Else, fordi hun lever ved koppskatten i 1689. Det ser ut for at hun døde i 1696. Lurer på om det er henne som står oppført som Anders Rangeles datter i dødsfallsprotokollen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Grunneboken:15-124 Bet. 1686, -87, 88, -89 -91, -92, -93, -94, -95, -96 Jørgen Olßens grund, ingen grundbref, gifuer 1 ort 2 ß Formynder 1714:Her Michell Snog, wærger for Jörgen Olßen bryggers Sön, Olles fæderne Arv rd 148-4-4. Herforuden hans faders Signet og en Sölfknap.Harmand Lodding, Værger for Christian Konigs tvende döttre Margrette og Annis fæderne, faderfader och fadersösters arv rd 115-0-12. Effter Værgens forklaring beroer denne Arv i Janiche Arentz huuß. Endnu for Jörgen Olßen bryggers datter Elßes fæderne og Möderne Arv rd 374-2-2. For denne Arv har Værgen stillet Overformynderne tilfridz med en Caution.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

378) Ja, det er mye mulig, hun er ihvertfall den eneste kandidaten. Kan dette være Jørgen Olsen montro? [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/WebCens.exe?slag=visbase&sidenr=60&filnamn=borg1600&gardpostnr=4449&merk=4449#ovre>LenkeEller denne: LenkeI begge tilfeller fra Nordfjord.Dette kan være Elses bror (har jo ingen betydning for slekstboka selvsagt):

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

229) Etter å ha kikket mer på lenken her til Marithes (og Knuts) dåp i 1738, ser jeg at det står Isachsen: LenkeKanskje det alt ble rettet? Men finner ikke lenken til den Marta Hansdtr Boga (gaugstad) som skal være født i 1739. Dette gjelder altså barna til Johanne Pedersdtr Sønderborg i hennes andre ekteskap med Hans Hansen Gaugstad. Vi kom jo bort i dem i tråden om Herborg Galtung! Og nå har jeg leita meg frem til der det hører hjemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.