Gå til innhold
Arkivverket

[#61078] Lauritz Mathias Jensen, f 1859, Thuv


Gjest Aud Karin Sande
 Del

Recommended Posts

Gjest Aud Karin Sande

Er det noen som kjenner til Lauritz Matihias Jensen sin historie? Jeg har hatt en del diskusjoner om hvem som er den biologiske moren til Lauritz Mathias Jensen. Så jeg er kommet opp i et problem. En mener at den biologiske mora til Lauritz fikk tvillinger, men hun døde i 1862 barsel. Jeg mener at denne tvillingen si mor var ei Pernille Pettersdatter., f ca 1838. Men jeg mener at Lauritz Mathias´s biologiske mor var ei Pernille Johanne Pedersdatter Helt, f ca 1833 - d 1888. Ser på en oversikt over døpte når det gjelder Lauritz at mora var ei Pernille Pedersdatter. Det samme navnet var påført når det gjaldt Lauritz sin konfirmasjon i 1877. Der var det heller ikke notert at mora var død. Så nå er jeg noe i villrede. Er det noen som kan hjelpe meg? Mvh Aud Karin Sande

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum

Dåpen til Lauritz Mathias.Mora var Pige Pernille Pedersdatter Thuv og faren var Jens Engebretsen Evenstad: Kildeinformasjon: Nordland fylke, Flakstad, Ministerialbok nr. 885A04 (1859-1877), Fødte og døpte 1860, side 6. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=10001&idx_id=10001&uid=ny&idx_side=-10>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum

Finner Petronelle Petersdatter Tvuv,24 år,død 31 mars 1862.Er det feilskriving navnet Pernille,tro?Kildeinformasjon: Nordland fylke, Flakstad, Ministerialbok nr. 885A04 (1859-1877), Døde og begravede 1862, side 197. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=10001&idx_id=10001&uid=ny&idx_side=-193>Lenke Permanent bildelenke: LenkePernille's sønner Petter Niels Zacharias og Hans Angel,født 30 mars 1862.Mora er avdød Pernille Petersdatter Thuv og faren er Hans Olai Johannessen: Kildeinformasjon: Nordland fylke, Flakstad, Ministerialbok nr. 885A04 (1859-1877), Fødte og døpte 1862, side 17. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum

Her er kanskje den ene tvillingen, Peter Niels Zachariasi 1865,pleiesønn på Thuv: [url="http://www.rhd.uit.no/folketellinger/ftliste.aspx?ft=1865&knr=1859&kenr=001&bnr=0018&lnr=00>LenkeKonfirmasjonen til Petter Niels Zacharias 16 juli 1876: Kildeinformasjon: Nordland fylke, Flakstad, Ministerialbok nr. 885A04 (1859-1877), Konfirmerte 1876, side 139. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum

Hei Anne! Se på dåpen til tvillingene i innlegg 6.Det står at mora er AVDØD Pernille Petersdatter THUV. Mvh Ann-Mary

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne J. Engmo

Ja,jeg så det,men denne Mette Pernille var jo et helt annet alternativ som mor til Lauritz. Men jeg er helt enig med deg at den Pernille som fødte tvillinger,og som døde i barsel,er det beste alternativet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum

På tellingen 1865 på Thuv bor pleiesønnen Petter hos Peder Petersen og Anne Iversdatter. Petter Niels Zacharias ble vaksinert i 1864: Kildeinformasjon: Nordland fylke, Flakstad, Ministerialbok nr. 885A04 (1859-1877), Vaksinerte 1864, side 294. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=10001&idx_id=10001&uid=ny&idx_side=-252>Lenke Permanent bildelenke: LenkeEt par som heter Peder Petersen og Anne Iversdatter gifter seg 23 juni 1836 i Flakstad.Bodde på Skjelfjord: Kildeinformasjon: Nordland fylke, Flakstad, Ministerialbok nr. 885A02 (1820-1837), Ekteviede 1836, side 399-400. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke: LenkePeder Pedersen og Anne Iversdatter fikk en datter Petronelle Sophia,født 16 feb 1838: Kildeinformasjon: Nordland fylke, Flakstad, Ministerialbok nr. 885A03 (1838-1859), Fødte og døpte 1838, side 5. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke: LenkeHun ble konfirmert i 1854: Kildeinformasjon: Nordland fylke, Flakstad, Ministerialbok nr. 885A03 (1838-1859), Konfirmerte 1855, side 140. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke: LenkeFinner IKKE Petronelle Sophie Pettersdatter i 1865!Kan foreldrene og Petronelle ha flyttet til Thuv etter konfirmasjonen og at det er petronelle's foreldre som bor på Thuv i 1865?Kan det være Petronelle Sophie Petersdatter Thuv som er mor til tvillingene,og IKKE Pernille Peterdatter Thuv,som det står ved dåpen?Dødsfallet på Petronelle som jeg fant i innlegg 6 viser at hun var 24 år da hun døde,og det var 1 dag etter disse tvillingene's fødsel.Kan det være en feilføring på navnet av moren til tvillingene ved dåpen av barna,og at presten har kopiert dåpsopplysningene ved konfirmasjonen,siden moren også der kalles Pernille Petersdatter Thuv?Her er vel denne Pernille Petersdatter Helt som Aud Karin nevner i innlegg 1.Født 1 nov ,døpt 8 des 1833,.Foreldre var Peder Johan Andreassen og Beret Pettersdatter.Øvervalle er nevnt: Kildeinformasjon: Nordland fylke, Flakstad, Ministerialbok nr. 885A02 (1820-1837), Fødte og døpte 1834, side 144-145. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke: LenkeKonfirmasjonen hennes i 1849.Her er fødestedet oppgitt å være Øvervalle.Foreldre Peter Johan Andreassen og Beret Christine Pettersdatter : Kildeinformasjon: Nordland fylke, Flakstad, Ministerialbok nr. 885A03 (1838-1859), Konfirmerte 1849, side 128. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum

Anne Engmo (innlegg 7)mener at det kan være METTE Pernille,datter av Peter Knudsen og Karen Maria Nilsdatter, som er mor til Lauritz Andreas,men skriver at man ikke kan være sikker .Ser på dåpen til Lauritz at en av fadderne er Olaus Petersen Thuv.Kan det være sønnen til Anne Marie Iversdatter og Peter Petersen? De har en sønn med det navnet på tellingen i 1865(innlegg 8)Men jeg stusser på at en METTE Petersdatter Thuv står som fadder på Laurits.(er det samme dame som datteren til Peter Knudsen og Karen?)Mor til Lauritz kalles PERNILLE. Ann-Mary

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum

Angående Pernille Johanna Peterdatter Hilt.Er det hun som er nevnt i denne lenken?Utdrag: Bergitte Christine Berg, f. 25.5 1877 på Ramberg. Gift med Kristian Georg Lennertsen, f. 9.10 1871 på Ramberg. Han var sønn av Lennert Ulrik Rist Jensen og Pernille Johanna Hilt Pedersdatter*, datter av Berit Pedersdatter**. (Kilde: * Einar B. Benjaminsen i brev av 23. juli 2000 ** Tore Lennertsen, 6. nov. 2000. http://www.winnem.com/siec/nberg.htm Ann-Mary

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Einar B Benjaminsen

Pernille som er nevnt i siste innlegg (14) er ikke mor til Laurits i alle fall, hun er som lenken viser gift og bosatt på Ramberg.Den Pernille som nevnes i innlegg 6 som mor til tvillinger, og som deretter dør i barsel er nok også mor til Laurits, men slik jeg har tolket dette spørsmålet tidligere er hun nok innflyttet til Flakstad, idet hun verken kan finnes som døpt eller konfirmert her. Far til Laurits var jo fra Sogn, og min erfaring med Moskenes er at det på 1800-tallet kom mange innflyttere dit, og mange av disse giftet seg, eller fikk barn med hverandre.Problemet med denne Pernille er at hun dør før folketellingen 1865 som kunne gitt oss en pekepinne på hennes fødesogn, en opplysning som ingen av hennes innførseler i kirkeboken for Flakstad/Moskenes gir ved dåpen til hennes barn eller ved hennes dødsfall.Mvh Einar B.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Karin Sande

Tusen takk til alle som har kommet med innlegg. Har vært bortreist noen dager. Skal se på alt nå over helga. mvh Aud K.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.