Gå til innhold
Arkivverket

[#61090] Arctander


Gjest Jan Erling Haugland
 Del

Recommended Posts

Gjest Jan Erling Haugland

Jeg hadde ett innlegg, 60524, hvor jeg søkte hjelp til opphavet for Trelasthandler Halvor Nielsen, Skien og hans kone Anne(a) Jacobsdatter. Jeg fikk mye ny info her. En el annen gang hadde jeg hørt Anne referert til som Falck, men det kan etter all sansynlighet være en sammenblanding med en annen dame. Når jeg ser info om barn av Halvor og Anne så er det merkelig at i hvertfall to av disse bruker etternavnet Arctander, nemlig Presten Niels Halvorsen Arctander (se 60524, innlegg 28) og hans bror Postmester Jacob Nielsen Arctander. Hva er bakgrunnen her? Kan Anne ha vært en Arctander, og er det morens navn de bruker, el er det en annen forklaring ? Er takknemlig for all hjelp, her ! Mvh Jan Erling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Hei igjen!Jeg fant litt om Arctander-navnet i Norge her om lenken går inn. Husker ikke om jeg har sendt deg dette før: http://home.no.net/karlter/arctander.doc prest Arctander slektLitt av en utfordring til spesialister dette, tror jeg!Lykke til med leting fortsatt etter slektssammenheng til Arctander.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Nei, den lenken var ikke lett å få åpnet.Ser at i Slektsforum har det vært debatt om Arctander slekt.Her er også henvisninger til litt litteratur i dette innlegget: LenkeTror ikke jeg kan hjelpe deg med å gamle kilder, her må nok ekspertise til.Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Erling Haugland

Ja, jeg tror du har rett Gunn. Her må antagelig ekspertise på Arctander komme inn. Det var hva jeg håpet på da jeg startet ut dette med en ny titel, men vet ikke om intr er på topp for denne type virksomhet nu i fellesferien ? En får smøre seg med tålmodighet, og la tiden jobbe. Uansett så er det spennende å se hva som kan komme frem. Mvh Jan Erling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.