Gå til innhold
Arkivverket

[#61093] Gårdnavnet i Orkdal 1808


Gjest Joy Sundrum
 Del

Recommended Posts

Gjest Finn Oldervik

Det står ikkje noko gardsnamn på Johannes Andersson. Derimot står det at han var klokkar. Truleg var det ein klokkargard i bygda som du kan finna fram til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grete Jøraas

Kan Svorkmo være rette gården? På Svorkmo hadde de en 'Verks-kirke', men hvilket 'verk' den var knyttet mot, vet jeg ikke.vennlig hilsen grete

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Løkken Verk ligger vel ikke så langt unna, men vet ikke om det også var noe verk på Svorkmo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Bjørnaas

Tror Johannes Andersen, klokker, død 1808, må være identisk med Johannes Torset/Forset el. Aunemo.Her er familien i 1801: [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=141&filnamn=f11638&gardpostnr=9&personpostnr=424&merk=424#ovre>LenkeHer er han fadder, og oppgitt som underklokker: LenkeHer er underklokkeren kaldt Forset:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Robert Monsen

Klokker Johannes Andersen, som døde den angitte dato under nr. 10 for døde, er begravet den 13. mars 1808 på Orkdal kiregård. Mini 668,D3. Vennligst Robert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest John Tore Kvernmo

Hei!Her døpes Johannes Andersen Fandrem [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=17&filnamn=dp16381715&gardpostnr=1449&personpostnr=9777&merk=9777#ovre>Lenke Han er nok sønn av Anders Joensen Fandrem (Tverdal/Moe) og Ingri Joensdatter Vasli som jeg antydet i ditt tema 60591 Lenke sundrum&nr=2&antinnlegg=5&startnr=&antall=&spraak=#ankerI tema 53845, innlegg 43 fra linje 10 finner du disse igjen. De blir trolovet her

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Joy Sundrum

Takk til dere som skrev mye om gårdnavnet og familien. Når jeg er hjemme på mandag har jeg tid til å lenke med lenkene. Veldig hjelpsome alle! Takk, Joy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grete Jøraas

Ingri Joensdatter f 1714 var datter av Jon Larsen Vassli og Eli (Ellen) Andersdatter Vassli f ca 1680 skifte etter henne i 1738mvh grete

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Folke Forfang

Klokker Johannes Anderssen er knyttet til husmannsplassen Tørset under Aunemo. Skrivemåtene Torset og Forset er sannsynligvis feiltydinger av Tørset.Tørset var ein husmannsplass under Aunemo. Denne plassen er omtalt i Eklisboka av Gunnar Eikli, side 75-78, under omtalen av Jørgen Jonsen som seinare busette seg på Ekli.Jørgen Jonsen budde på Tørset til 1778, da han kjøpte ein gardpart av Øyen og bygde seg gard der. Dette passer inn med opplysningane over, der Johannes Anderssen er knytt til plassen Tørset første gongen i 1779, ved dåpen til dattera Ingri.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Joy Sundrum

Takk igjen. Jeg lurte på om gårdene Aunemo, Torset, Forset og Tørset var i det samme området. Er Eklisboka en bygdebok? Er gården Ekli inkludert i Ordals bygdeboka? Jeg setter pris på opplysningene. Mvh, Joy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.