Gå til innhold
Arkivverket

[#61095] Procurator og tallotteri-kollektør Sønderborg med fire uekte barn


Gjest Arnfrid Mæland
 Del

Recommended Posts

Gjest Arnfrid Mæland

I forbindelse med kartlegging av Sønderborg-slekten er jeg blitt oppmerksom på denne karen; Uldrick Friederick Sønderborg, Procurator og tallotteri-kollektør i Bergen på 1700-tallet.I 1801 finner vi han som ugift 69 åring med husholderske i rode 17, Østre Skostrædet 2: [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=4&filnamn=f11301&gardpostnr=1534&personpostnr=11079&merk=11079#ovre>LenkeMen før dette har han rukket å få fire uekte barn (i Bergen); 1755; Axel med Barbara Axelsdatter: Lenke 1760; Ulrich Friderich med Michen Haag; Lenke 1760; Abel Cathrine med Siri Osmundsdatter; Lenke1767; Ulricha Friderica Sønderborg med Gunnelle Asbjørnsdatter;

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Her:Han er f 1694, nei,Far:Peter Petersen Sønderborg nevnt 1694 Arendal, Aust-Agder Barn:Ulrik Frederik Sønderborg f.1694 Arendal, Aust-Agder nevnt 1727 Kristiansand, Vest-AgderHan som jeg søker skal visstnok være f i Danmark, men aldersmessig kan han være f 1727, altså som sønn av den Ulrik Fredrik som er f 1694 og nevnt 1727, som kanskje kan være vielsen hans. Får sjekke KB og FS.Takk skal du ha,Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Ulderich Friderich Sønderburg født i Christiania, døpt Vor Frelser 02.11.1728 - rekker i mer før tidligst imorgen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Mao så er opplysningen ved hans død, om at han var f i København, trolig feil. På den annen side ser det også ut for at det kan være tale om to familier Sønderborg der navnet Ulrik Fredrik var benyttet....Finner jeg den dåpen i Vår Frelses kan jeg vel se hvem hans far var.Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Der var vi samtidig, ja, Kjell-Arne. Da blir jo spørsmålet om Procurator Sønderborg i Oslo i 1728 var identisk med Niels Sønderborg, der enken bodde i nr 257 i 1738 og i Grensen i 1744. Niels Pedersen Sønderborg, f 1695 i Os, Hordaland, er fadder i Bergen i 1721. I et skifte i 1733 står det at han befinner seg i Christiania.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Nå fant jeg enda et uekte barn, denne sønnen Ulrik Fredrik Lenke , fikk han med Elisabeth Burchart, Hop, Askøy. Dåp 2.2.1773.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Da tror jeg vi har fått et eller to gjennombrudd i dag også; Nils Sønderborg inngikk ekteskap med Maria Gunnerus 4. januar 1726 i Oslo Domkirke [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?uid=13859&urnread_imagesize=full&show=41#toppen>Lenke . Han kan være identisk med Nils Pedersen Sønderborg f 1695 i Os. Det kan være hans enke som bor i Grensen i 1744. Petter Sønderborg var imidlertid procurator (advokat) i Oslo, og kan være identisk med Peder Pedersen Sønderborg, f i Os i 1693. Han fikk sønnen Ulrik Fredrik i 1728. Mao kan den godeste procurator U. F. Sønderborg f 1728 i Christiania, kanskje ha prøvd å skjule sin bergneske herkomst. Det står at han er født i København ved dødsfallet i Bergen i 1812. Og iflg dødsmeldingen og skifte var det ikke mulig å oppspore arvingene. Peder Pedersen Sønderborg er imidlertid oppført å bo i Danmark i 1733. Dette kan da også være grunnen til at U.F. står oppført med fødested Danmark.Procurator Petter Sønderborg og hustru Anna får sønnen Petter Nicolai i 1727 Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Så finner jeg dem ikke lenger i Oslo Domkirke, og det kan jo stemme med det som står i skiftet i Bergen i 1733, at han da bor i København.Skulle absolutt ha funnet vielsen deres...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Se også dnne debatten LenkeDet kan se ut for at den 'godeste' Ulrik Fredrik Sønderborg kan ha betalt seg fri fra sine synder. Det er da merkverdig at ingen av de fem barna han fikk mellom 1755 og 1773, eller deres mødre, skal la seg finne igjen. Der finnes imidlertid noen rundt omkring i landet som kan være hans barn, iflg deres alder og fornavn, Ul.. Fr...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Mor til procuratorens barn, Ulrik Fredrik, d 1760 i DK, Michen Haag, fikk et uekte barn i 1762 også; Charlotthe Amalia. med bortreist Jacob Christiansen. I Merkanden står det at hun er gm Jeremias Figenschov, 'hun 2 ganger før'. Dette betyr at hun altså var gift i 1762, og trolig at hun hadde to leyermål før dette med Jacob Christiansen. [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=44&filnamn=dp12011719dk&gardpostnr=9614&personpostnr=78083&merk=78083#ovre>Lenkeog da ser vi at hun fikk tvillinger i 1755 med sin mann; Karen Abigal Lenkeog Elias

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Her er vel da dåpen til Michen i 1725 Lenke foreldre Joachim Haacke og Catharina Berrig. Joakim var regimentfeltskjærer. Han og konen fikk 6 barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Nå skal jeg forhåpentligvis holde meg i ro en uke eller to her på Gotland. Det har vært nye innlegg og med to 'tråder' har jeg ikke lest igjennom alt og gjentar sikkert 'selvfølgeligheter'. Jeg må også tilføye at min interesse er noe perifer da jeg arbeider med Christiania og de 'urbane' deler av Aker.Prokuratoren Peter Petersen Sønderborg (jeg tror jeg knapt har sett familienavnet skrevet Sønderborg i hans samtid) var født i Arendal i 1698 og sønn av fogeden med samme navn og (i hans 2. ekteskap) Sophia Catharina Mathiasdatter. Gift i Røyken som nevnt med Anne Adler. Hun var en 'uekte' datter av Nicolai Adler i Kragerø og Ingeborg Augustinidatter (senere gift 23.10.1699 med Oluf Mogensen i Vor Frelsers Kirke, begr. i Christiania 28.10.1705).Såvidt jeg kunne se har dere funnet de 4 barna som ble døpt i Vor Frelsers Kirke; Peter Nicolai - Ulderich Friderich - Christian - Sophia Catharina.Sønderborg (for å bruke 'trådens' navn) ble 29.10.1725 prokurator ved alle retter i begge riker ekskl. Høiesteret og 'Cammer Raad', men 19.10.1731 kgl.bestalling somborgermester i Christiansand og snaue 5 år senere lagmann i Christiansands lagdømme. Dere kan finne ham og 'hands Kierristes Barn' døpt i Christiansand (Catharina Ernestina) 19.03.1735. Han dør på Holme Gaard 02.02.1743 (idag Holum), han var i mellomtiden (1739) blitt (rettere sagt; kjøpte tittelen) justisråd .Om Ulderich Friderich har jeg ikke så mye å føye til, sin første stilling hadde han meg bekjent som byskriver i Hobro i Danmark. Han tok juridisk eksamen 12.07.1751. At han senere virket som prokurator vet dere fra før.Hadde jeg hatt bedre tid mens jeg var hjemme en snau dag, skulle jeg nok funnet mer om ham.Var det noe i den stil dere var ute etter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Hjertelig takk for utfyllende svar. Da viser det seg likevel at Procurator Peder Pedersen Sønderborg gm Anne Adler IKKE er den P.P.S. vi søker. 'Vår' er født i Os, i Hordaland ca 1693, av foreldre Peder Pedersen Sønderbog, danskfødt, forvalter ved Lysekloster, og Ellen Hansdatter, dtr av presten Hans Pedersen og Anna Jensdatter Loss. Han er videre fadder flere ganger i Bergen rundt 1720. Ved skifte etter hans grandtante i 1733 oppgis han å være bosatt i København.Det hadde likevel vært moro å vite litt mer om denne Sørlands-grenen, om der var noen forbindelse. Det er helt klart samkvem mellom U.F.S. i Bergen n fra 1753 og utover og etterkommere etter 'våre' Peder og Ellen i Bergen.Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.