Gå til innhold
Arkivverket

[#61096] Jakten på tømmermann Jens Holte i Trondheim


Gjest Frank H. Johansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Frank H. Johansen

Jeg har i lengre tid - med varirende intensitet - jaktet på min tipp-tipp, tømmermann Jens Holte i Trondheim, som levde på begynnelsen av 1800-tallet.På denne siden: http://www.frankhj.net/jensholte.html har jeg summert opp det jeg har funnet så langt.Er det kanskje noen som har noe å bidra med på disse late sommerdagene...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Andersen

Jeg skumleste siden din (Bra oppsett!!) og har noen kommentarer til videre jakt.Har du indikasjoner på at bryllupet fant sted i Trondheim? Kanskje du bør bruke Familysearch til en sjekk i distriktene rundt byen.Du bør jo også sjekke om han finnes på gården Holt*.En tømmermann var et av de mobile yrker. Kan Aurskog være på hans hjemtrakter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Broli

Det kan tenkes at fadderen gullsmeddreng Martinus Holthe er identisk med Eilert Martinus Holthe, født 28/4 1811 og døpt i Domkirken 12/5. Foreldrene var soldat Jens Jonsen og Martha Larsdt. Brodahl tror det kan være de samme som hadde en sønn Eilert Martinus u.e. til dåpen 30/4 1809, og som kan være død som liten.I 1825 opprettet Jens Holthe tømmermann lærekontrakt for sin sønn hos gullsmedmester Gottlieb Middelthon. Eilert Martinus ble utskrevet som svenn i 1832. (Joh. E. Brodahl: Trondhjems Guldsmeder IV s 80-91.) Det jeg har skrevet er bare et lite sammendrag fra begynnelsen av artikkelen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frank H. Johansen

Takker til Randi og Astrid!Den uekte Eiler Martinus var nok sikkert deres første barn, ja. Da var forøvrig Oliva Jensdatter en av fadderne. Dette kan jo være en søster en Jens Johnsen (Jensen).Lenker:Vielsen i Domkirken 31/10-1810, nederst til høyre her [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16334&idx_id=16334&uid=ny&idx_side=-45>Lenke Jeg får tak i datoene av navnene, men det står også en del tekst jeg ikke får taket på.Dåpen i Vår Frue 30/4-1809, nr. 25 her Lenke Jeg får ikke helt taket på teksten som står under navnene på foreldrene. Det ser ut til å beskrive hvor de jobbet...?Dåpen i Domkirken 12/5-1811, nr. 59 her

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erlend Eriksen Mæhlum

Jeg foreslår på vielsen: Den 14 Julü forlangte ungkarl Jens Joensen at der maae lyses til Egteskab for ham og pigen Marithe Larsdatter. For Egteskabets lovelighet ?cavere? ?Smeden? Petter Lund, Fredrix K?strømfor barnet i 1809 Forædrenes navne: Jens Jensen Holthe Tienestedreng hos kiøbmand Matz Nissen og Marithe Larsdatter logerende hos Anders ?inersen i øvre jomfruegade. 1.leiermaal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Hei Frank.Jeg kom til å se at Jonetta Jensdatter oppgir Tolgen som fødested i 1865 Aurskog. Hun er muligens konfirmert i Tolga i 1831, Joneta Jensdatter Hulbotmoe, født 8. juni 1816. Som foresatt oppgis hennes husbonde Lars Knudsen Hulbotmoe. Nr 4 på høyre side:Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frank H. Johansen

I FT 1865 står Tolga som fødested for Jonetta og alle barna, så det lurte meg en stund også. Men så fant jeg barna født og døpt i Aurskog, Jonetta oppgitt som født i Trondheim ved Vielsen, samt dåpen til Jonetta i Vår Frue. Så dette med Tolga er riv ruskende galt, og jeg vet ikke hvordan det har sneket seg i 1865-teliinga...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Det er nok en del mennesker som står med feil fødested i 1865-tellinga. Av og til lurer jeg på om de visste hva de svarte på! Men jeg tror at det sted som står som (feil)fødested er et sted hvor personen har oppholdt i mange år av sitt liv. Min oldefar var ifølge 1865-tellinga født i Løten. Han var i virkeligheten født i Christiania og oppvokst og konfirmert i Løten.Derfor var ikke jeg så overrasket da jeg fant en Jonetta Jensdatter konfirmert i Tolga!Jeg forsøkte før idag å finne Jonetta konfirmert i Domkirken eller Vår Frue, men fant henne ikke. Har du funnet henne? Tenkte det kunne være en mulighet til å finne ut om faren levde eller ikke (det står avdød om faren ikke lenger er i live).Det vesentlig er å finne Jens Holtes død for å kunne få et omtrentlig fødselsår på ham. Men det et langt arbeid å lete gjennom lange dødslister.Vet du forresten noe om Marta/Marit Larsdatters bakgrunn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Jeg håper ikke du tror jeg benekter at Jonetta er født i Trondheim, for det gjør jeg ikke.Men det er fullt mulig at folk blir født og døpt et sted, konfirmert et annet sted og at sistnevnte sted står som fødested i 1865. Min erfaring er at angitt fødested i 1875 og 19oo er langt mer korrekt enn 1865.Jonetta Jensdatter konfirmasjon i Tolga vil jeg kalle et spor man kanskje bør undersøke nærmere. Det finnes mange blindgater før man finner frem til som er korrekt.Nå skal jeg ikke plage deg mer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frank H. Johansen

Takk for innsatsen, Astrid! Jeg blir slett ikke plaget :-)Det er jo fullt mulig at Jonette var innom Tolga, det har jeg faktisk ikke sjekket ennå.Siste spor - foreløpig - i Trondheim er dåpen til yngste sønnen Erenst Andreas i 1827.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frank H. Johansen

Fødselsdatoen for Jonetta i Tolga stemmer jo med Jonetta fra Trondheim. Vider har vi vaksinasjonsdagen. Iflg. databasen her på DA, ble Jonetta i Trondheim vaksinert 10/6-1816. Ved konf. til Jonetta i Tolga står det vaksinert 8/6-1819, men av en helt annen enn de andre som ble vaksinert i 1819...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Hei.Jeg holder på å vaske hus, og det var like før jeg kastet noen notater som kan være deg til nytte. (kanskje har du det fra før)Guldsmedmester Eilert Martinus Holte og Randi Gellein ble viet i Domkirken 26/5-1839.Ad Jonetta Jensdatters husbonde ved konfirmasjonen: Det finnes på Hulbækdahl i Tolga 1865 en Lars Knudsen 71 med kone Olava Larsdatter 78. Jeg fant at disse ble gift i Tolga 14/10-1826. I kirkeboka står Lars Knudsen Rød 31 og enken Olava Larsdatter Hulbækmoen 38.Jeg mener det er MULIG at Jonetta kunne ha slekt i Tolga.For alt hva dette er verdt: Alt er foreløpig i den spekulative fase.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Broli

Jeg kan komme med noen andre persondata fra artikkelen, men du vil sikkert også ha interesse av å lese den selv senere. Det ble forlangt lysning for gullsmeden og Randi Gellein 22/4 1839. Hun var født på Leinstranden og var 30 år gammel. Faren var smedmester Lars Gellein. I 1855 nevnes en konstituert sakfører Gellein som mellommann for et lån som gullsmeden opptok i Levanger Sparebank. Det er kanskje han som bor på Levanger i 1865: LenkeRandi døde 13/3 1862, og det skal være en dødsannonse datert 20/3. Gullsmeden døde 1/11 1863, og der skal det være en dødsannonse innsatt av hans søsken, datert 10/11. Ekteparet var barnløse iflg Brodahl. Han sier at det neppe har vært noe rettslig skifte etter dem, høyst muligens et samfrendeskifte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Gjest Frank H. Johansen

Nå har jeg endelig vært på biblioteket og lest meg opp på Torndheims gamle gullsmeder. Det var interessant lesning om gullsmed Holthe - jeg ante ikke at vi hadde gullsmeder i familien!Jeg slo også opp i bygdeboka for Tolga for å lese litt om Lars Knudsen og Olava Larsdatter på Hulbækdal. Men jeg fant dessverre ingen åpenbare forbindelser til Trondheim blant deres nærmeste slektninger...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Frank H. Johansen

I kofirmasjonsinnførselen til Jonette (lenke i innlegg 9), står det vel at hun er vakstinert av Schladermund.Nå har jeg googlet det navnet, og har funnet en Wilhelm Christian Schladermund (1768-1823), som var stadskirurg i Trondheim fra 1813. Var det vanlig at en med den tittelen vaksinerte barn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 måneder senere...
Gjest Frank H. Johansen

Først: Beklager at det har blitt to tråder om denne familien, men vi får konsentrere oss om Jonette her, så tar vi foreldrene hennes i den andre tråden.Liste over vaksinerte i Trondheim i den aktuelle perioden finner vi her: Lenke mens nettdatabasen er basert på lister rett fra Stadsfysikusen.Nå finner jeg ikke Jonette i lista i farta, men det viktige er at det ved mange står 'vaccineret af Schladermund', altså det samme navnet som står som vaksjonasjonsmann til Jonetta som ble konfirmert i Tolga.Dermed skulle vel tampen snart stå i lys lue :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Hei igjen.Jeg er enig med deg i at vi ikke tar opp foreldrenes opprinnelse her, men søsken og familiens bevegelse forøvrig må være av interesse. Vi trenger også å få vite når foreldrene døde for å kunne spore deres opprinnelse.Jeg så gjennom noen år av konfirmasjonlistene for Domkirken i dag uten å finne noen av barna konfirmert der.Nå har jeg funnet Ernst Andreas Holte konfirmert i Vor Frue i 1841, nr 11 her:Kildeinformasjon: Sør-Trøndelag fylke, Vår Frue Kirke i Trondheim, Ministerialbok nr. 602A08 (1840-1854), Konfirmerte 1841, side 139. Permanent sidelenke: LenkeMora står som Marta Jensdatter, men det er vel en feilskrift?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Her er Jonetta Jensdatters husbonde ved hennes konfirmasjon i Tolga i FT 1865:LenkeSom nevnt i et innlegg ovenfor ble Lars Knudsen Rød 31 gift 26/5-1826 i Tolga med enken Olava Larsdatter Hulbækmoen 38. Anders Simensen Hulbæk 39 ble 14/7-1820 gift med Olava Larsdatter Tolgen 32.Olava er å finne sammen med foreldrene Lars Estensen og Marit Andersdatter i 1801. Olava Larsdatter Tolgen ble døpt i Tolga 15/6-1788 med de samme foreldre som hun bor hos i folketellingen.Olava har en søster Marit som ifølge FS ble døpt 23/10-1779. Marit Larsdatter Tolgen 16 år ble konfirmert i Tolga i 1796.Jeg fant det meste på FS her, men var inn i kirkebøkene for å få med gårdsnavn/bosted. Dette er kanskje ikke relevant, men det vet man jo aldri på forhånd.Mvh Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.