Gå til innhold
Arkivverket

[#61097] Skifteopplysninger Uldrich Fredrik Sønderborg, Bergen 1812


Gjest Arnfrid Mæland
 Del

Recommended Posts

Gjest Arnfrid Mæland

Hei igjen,Advokat Uldrich Fredrik Sønderborg dør 85 år gml og ugift i 1812 LenkeEr der noen skifteopplysninger etter han?Mvh Arnfrid M

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Skiftet er datert 1. februar 1812. Arvingene kunne de tilstedeværende ikke oppgi, men boet var fallitt, og det ble følgelig heller ikke nødvendig å leite etter dem. Gjelden var på 292-4-0, og formuen 280-4-2.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Tusen takk.Den godeste procurator og tallotteri-kollektør Sønderborg hadde fire uekte barn med fire forskjellige kvinner. Jeg har ikke klart å finne igjen verken barna eller mødrene etter de ble døpt i 1755, 1760, 1760 og 1767. LenkeMvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Uektefødtebarn tok ikke arv (til barnelovene 1915) etter far, så sant han ikke hadde lyst dem i kull og kjønn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

OK,Tror ikke jeg ville likt U. F. Sønderborg, med det var det tydeligvis noen som gjorde,Hilsen Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

God morgen Yngve, hvis du leser dette.Vi har nå funbet U.F. Sønderborgs dåp i Oslo Domkirke 2. november 1728. Hans foreldre var Peder Pedersen Sønderborg og Anne Nikolaisdtr Adeler (barnebarn av Nils Søfrensen Adeler, bror til Cort). Peder og Anne bodde på dette tidspunktet i Oslo, men siden var Peder Sønderborg borgermester og lagmann i Kristiansand. Peder døde i København, derfor står det nok at den godeste U.F. var født der.Det som jeg lurer på, -vi har funnet enda et uekte barn, dette fikk U.F. i 1773 med Elisabeth Burchart, på Hop, Askøy, er om det ikke var noen STRAFFERETTSLIGE REAKSJONER etter 5 LEIERMÅL med 5 forskjellige kvinner.Det andre, som du sikkert ikke kan hjelpe men i og med at de 5 barna hans ikke var nevnt i skiftet, er at det er da merkelig at ingen av barna eller deres mødre lar seg finne igjen i noen kilder. Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Etter lovens bokstav skulle han bøte for sine lyster, og det var kanskje derfor han døde fattig og forgjeldet?Jeg har søkt i tingbøkene for Nordhordland rundt 1773, og finner prokurator 'Sønderburg' flere ganger, men kan ikke se at han har møtt for retten i forbindelse med sine egne kvinnehistorier. Det kan tenkes at det var i Bergen han var stevnet. Men det er nok sjelden menn fra de høyere sosiale lag ble straffet for brudd på det sjette bud.Som prokurator har han vel kjent både lov og praksis, og visst at han var temmelig usårlig, om han spilte kortene rett.Han skulle - etter lovens bokstav - ha stått offentlig skrifte i kirken, men det gjorde svært få menn. Jeg har forsøkt å ta opp noen sider ved problemstillingen her: http://home.online.no/~fndbred/barnef.htm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Tusen takk, Yngve. Nei han hadde jo å slekte på ogsa da, den godeste U. F. Sønderborg, -holdt på å si både på godt og vondt.Og at det ikke var arvinger i byen ved skifte er jo bare tull. Der var jo mange barn av hans kusiner og fetre, i tillegg til hans egne barn?, hvor de må var. Merkelig at de ikke finnes i noen kilder.Denne Elisabeth Burchart, som han fikk Ulrik Fredrik med i 1773, hvem kan hun ha vært da? Finner ingen ved det navnet.Ellers så fikk tre av barna hans navn....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Hei igjen, om du er innpå i løpet av helgen,Nå har jeg funnet ut at i hvertfall en av 'damene' til U.F.S. var av 'bedre' folk. Michen Haag, mor til Ulrik Fredrik f 1760, er identisk med Marie Elisabeth Haag, datter av brigadefeltskjærer Joachim Haacke og Catharina Berrig. Hun var gift med Jeremias Eliassen Figenskaug, og hadde tvillinger med han f i 1755. Hun fikk nok et uekte barn i 1762, og da står det anmerket 'hun to ganger før', noe som jeg tolker til at dette er hennes 3. leiermål. Hun døde i 1769 LenkeJeg tror også at mor til Axel, f 1755, Barbara Axelsdatter, kan være fra borgerskapet, men har ikke funnet hennes herkomst enda.Kan U.F.S. ha betalt seg fri, eller sendt barna bort i pleie? Er der noen kilder jeg kan lete mer i?Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.