Gå til innhold
Arkivverket

[#61104] Oppslag Sømna : gård og slekt, Erik Jons og Søster Jensd Schjelderup Sønderborg!


Gjest Arnfrid Mæland
 Del

Recommended Posts

Gjest Arnfrid Mæland

Søster Jensdatter Schjelderup Sønderborg og Erik Jonsen skal ha bodd i Sømna. De ble gift i 1752, da står det Steensøen. I 1753 ble deres første datter, Ellen, født, da står det Bø.Jeg ønsker opplysninger om Søsters etterslekt frem til 1900, -dette i forbindelse med utarbeding av en slektsbok. Dessuten litt om Erik Jonsens herkomst.Mvh Arnfrid M

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Margaret Miller

Du kan finner familien paa Sømna Bygdebok bind II paa Kvaløya ytre A:9. Det er en 'paperback version' av bygdeboka som tar slektshistoria i en bok som har vaert 'updated'. Erik f. ca. 1726 d. 1770, sønn av gbr. Jon Hansen og Doret Sørensdtr. Bø Sømna. Søster hadde barna: Anna Pettersdtr. f. 1748 Nordhus Brønnøy d. 1771 Nordhus ugift. Far var Petter Garbrandsen Bech Nordhus; Søren Kristensen f. 1751 Torget Brø., levde i 1771. Far var gift mann Kriten Nilsen Lovollen (Torget indre Brø.); Elen f. 1753 Bø, trolig d. 1783 Skaaren Sømna ug.; Marie f. 1757 Bø, levde i 1770; Brynold f. 1759 Bø, d. 1785 i Lofoten ugift; Jens f. 1762 d. 1790 Kjørsvika Sømna ugift; Johannes f. 1768 Kvaløya ytre d. 1847 gift 1799 Karen Andrea Olsdtr. Kvaløya Brø. Hoved bosted for dem var Torget ytre som husmannfolk. De hadde 5 barn: Elen Katrine f. 1799 (se Mardal Sømna h:1); Olava Olina (kalt Olava Sirina seinere) d. 1874 g. 1825 Ole Kristian Jensen Skaaren Brø. De hadde 3 barn, 2 levde opp og giftet seg; Henrik f. 1806, reiste trolig fra Brø. etter 1830; Jense Maria f. 1809 (se Sømhovd Sømna h:4); og Johan Kristian f. 1816 d. 1862 g. 1844 Kristianna Katrine von Aphelen Hansdtr. Bosted for dem var Tilrem Brø. og de hadde 4 barn med 3 som levde opp og giftet seg.Hvor ser du navnet Sønderborg? Vet du hvor Søster kom fra? Hvor kom du inne i bildet? For Bygdebok for Brønnøy er vi interessert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Dear Margaret,Ja, det har lenge være en stor utfordring å finne Jens Pedersen Sønderborgs første hustru, som han inngikk ekteskap med i Bergen i 1720. Takket være Ivar Vaksdal kom det i dag et viktig gjennombrudd. I og med datteren, Søster, som ble døpt i Bergen i 1721, har jeg lenge trodd og ment at det måtte være en forbindelse bakover til Schjelderup. Noen kjappe søk i dag ga altså svaret.Søster Jensdtr (Schjelderup) Sønderborg f 1721 i Bergen, mor: Anne Dortea Wrangel, far: Jens Pedersen Sønderborg. Søster ble konfirmert i 1728 i Os, der de nå bodde. Moren Anne Dortea døde i Os i 1729 og far, Jens, ble gift igjen i 1734 med Anne Malen Morbech/Mørbech (har ikke funnet hennes herkosmt enda).her kommer litt fra manus:Jens Pedersen Sønderborg (ca 1696 - † 1754) gm1) Anne Dortea Ananiasdtr Wrangel i 1720 (ca 1686 - † 1729), dtr av Ananias Engelbretsen Wrangel og Søster Jensdtr Schjelderup, 1720,2) Anne Malene Jansdtr Morbech, 1734Lenke til manusutkast, som enda ikke er oppdatert med de nyeste opplysninger: LenkeMvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Margaret Miller

Stor takk Arnfrid! Vi har lenge søkte etter Søster! Jeg har skrevet slektsh. for Sømna, naa kommer Brønnøy. Hvis jeg kan 'update' deg videre om etterkommere til Søster, skriv meg paa margaretmiller4@charter.net. Vi har familiene opp til minst 1900.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Arnfrid Mæland

Ad 'Søren Kristensen f. 1751 Torget Brø., levde i 1771. Far var gift mann Kristen Nilsen Lovollen (Torget indre Brø.)'Er det noen som har funnet Søren igjen etter 1771?Brukte noen av Søsters barn gårdsnavn/slektsnavn eller kun patronymer?Mvh Arnfrid M

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Og her er da det jeg har om Søsters etterslekt tom generasjon 7: (√ = ingen etterslekt iflg opplysninger. ?? = ønsker å finne vedkommende.) 1.3.2.6.1. Søster Schjelderup Jensdatter Sønderborg & Petter Angell Garbrandsen Bech OK 1.3.2.6.1.1. Anna Pedersdatter √ 1.3.2.6.1. Søster Schjelderup Jensdatter Sønderborg & Kristen Nilsen Lovollen OK 1.3.2.6.1.2. Søren Kristensen f 1751 levde 1771 ?? 1.3.2.6.1. Søster Schjelderup Jensdatter Sønderborg & Erik Jonsen OK 1.3.2.6.1.3. Elen Eriksdatter √ 1.3.2.6.1.4. Marie Eriksdatter & Ole Hermansen Ferset OK 1.3.2.6.1.4.1. Herman Olsen Ferset √ 1.3.2.6.1.4.2. Baard Olsen Ferset √ 1.3.2.6.1.5. Brynold Eriksen & Berit Juelsdatter Reinfjord OK 1.3.2.6.1.5.1. Dødfødt jente √ 1.3.2.6.1.6. Jens Eriksen √ 1.3.2.6.1.7. Johannes Eriksen & Karen Andrea Olsdatter OK 1.3.2.6.1.7.1. Elen Cathrine Johannesdatter & Åge Johan Andersen Mardal OK 1.3.2.6.1.7.2. Olava Serina Johannesdatter & Ole Kristian Jensen Skåren OK 1.3.2.6.1.7.3. Henrik Johannesen f 1806, reiste trolig fra Brønnøy etter 1830. ?? 1.3.2.6.1.7.4. Jense Marie Johannesdatter & Jens Olsen Sund OK 1.3.2.6.1.7.5. Johan Christian Johannesen & Kristianne Katrine Hansdatter von Aphelen OK

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Kan ta å legge inn litt fra skiftene fra Brønnøy som vedrører Søster:skifter i Brønnøy 1770-1771.'Skifter fra Brønnøy (Nord og Sørsem) 1686/1780 ' ved Svein Edvardsen, Kvaløen ytre;Brønnøy 1770 Erich Jensen hovedpersonSøster Jensdatter Schjeldrup ektefelle Bryndel Erichsen, 11år Jens Erichsen, 8år Johannes Erichsen, 1 1/2 Elen Erichsdtr.. 17år Maria Erichsdtr., 12år' Så brevet fra Statsarkivet i Trondheim: 'Den 18.01.1770 ble det holdt skifte etter Erich Ionsen Yttre Qvaløen i Sørsems fjerding. Han etterlot seg enken Søster Ionsdatter Schielderup (og barna Bryndel, Iens, Iohannes, Elen, Maren).Den 22.05.1771 ble det holdt skifte etter Ane Pedersdatter. Arvinger var hennes mor Søster Schielderup og hennes halvbror Søfren Schielderup. (Hennes to barn før ekteskap).' Alt dette er hentet fra Schjelderup-debatten på DIS; LenkeMvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann Pettersen

I skiftet etter Anna Pedersdtr i 1771 omtales (halv)broren med navnet Søren Schjeldrup.(Her bruker han ikke Kristensen) Vet ikke mer om han.Har ikke funnet han igjen i Sømnabøkene,så det er vel mulig at han har bodd i Brønnøy (Margaret vet kanskje mer).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Hei Ann. Ja, jeg var akkurat innom Schjelderup-debatten for å se om der var noe nytt. Vi holder nemlig på med de siste generasjonene på Slektsboken etter Hr Peder og Elin i Strandebarm, og da må jeg ta en gjennomgang på de vi mangler opplysninger om.Margareth tror jeg ikke har noe mer, hvis hun da ikke har funnet det nå i det siste. Har du peiling på kilder i Brønnøy, Ann? Jeg antar jo at han ikke er i 1801-tellingen, for da ville han vel være funnet nå.Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann Pettersen

Har ikke så veldig mye kjennskap til Brønnøy utover nilesing av kirkebøker o.l. på jakt etter slekta som har bodd der i århundrer.Søren har jeg ikke klart å 'sette fingeren på' etter skiftet i 1771.Og har ikke Margaret heller funnet han i området så har han nok flyttet på seg. Han var jo 20 år i -77,og klar for den store verden.Kanskje militæret? Brukte han navnet Schjeldrup blir han enklere å finne enn om han kalte seg Kristensen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Hei,1) Jeg skulle gjerne visst litt mer om Erik Jonsen, som blir gm Søster Schjelderup Jensdatter Sønderborg 1721 – 1791.Her er det jeg har: Erik f. ca. 1726 d. 1770, sønn av gbr. Jon Hansen og Doret Sørensdtr. Bø Sømna.Fødselsdata, bosted (er det Bø? eller Ytre Kvaløen?), yrke osv.??? 2) Deres datter Marie (1757 - † 1829) var gm Ole Hermansen Ferset ( - † ) i 1795.De hadde to barn sammen, Herman og Baard, som begge døde. Hadde noen av dem andre barn? Når og hvor var Ole født, hvem var hans foreldre, når og hvor døde han, yrke osv.3) Deres sønn Brynold (1759 - † 1785) fikk et dødfødt barn med Berit Juelsdtr Reinfjord.Hvem var hun? Hadde Brynold og/eller Berit flere barn? Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann Pettersen

Hei. Her er litt inf. hentet fra Sømnaboka.Erik ble f. ca.1726 på Bø. Han og Søster holdt til på Bø og indre Kvaløy til det ble ledig bruk på Kvaløya ytre først på 1760-tallet og de ble bygselfolk. Skiftet etter Erik i 1770 viste fallitt.Søster og barna måtte flytte fra bruket.(1782-1790 bodde hun i Skåren understøttet av fattigvesenet.Da hun døde i 1791 var hun på Sund.)Marie vet jeg nesten ingenting om.Brynold død 1785 i Lofoten. Ugift. Berit (ca.1750-d.før1809) som han fikk barn med var datter av Jul Nilsen(ca.1742-1770) og Mille Iversdtr.(1716-1785)fra Reinfjorden Store. Berit fikk 3 barn . 1784 dødf. jente med far Brynold Eriksen. 1786 dødf. gutt med far Kristoffer Larsen 1789-ca.1819 Anders Jonsen med far Jon Jonsen.(Erik og Søsters første barn Elen døde spedalsk)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Men dette var ikke så lite, Ann. Takk skal du ha.Hvor tror du jeg kan finne mer info om Marie og Ole Ferset. Vet man hva barna døde av? Jeg synes å ha lest at den ene døde i en ulykke.Vet man om der var flere spedalske i familien til Søster?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann Pettersen

Hei. Har ikke funnet flere spedalske i Søsters familie(,men man skal ikke se bort i fra at det kunne vært flere tilfeller). Har sett andre spedalske i området på den tiden. Bl.a. var han som bygslet gården før Erik og Søster overtok (Jakob Knudsen fra Bindalen)spedalsk.Ole Hermandsen Ferset vet jeg ingenting om. Hvor bosatte Han og Marie seg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Her er det jeg fikk fra Margaret:'Elen f. 1753 Bø, d. 1783 i Skåren Sømna ugift, spedalsk (we have deleted trolig about her death) Marie f. 1757 Bø, levde i 1770 (kan være d. 1829 g. 1795 Vega, Ole Hermansen Ferset Vega. Bosted Hestvika Vega. De hadde 2 barn: Herman f. 1798 d. 1810 ved en ulykkelig fall, og Bård f. 1801 d. 1804) Brynold f. 1759 Bø d. 1785 i Lofoten. Bosted var da Øyan Sømna. ugift. Han hadde ei dødf. jente i 1784 på Øyan. Mor var Berit Julsdtr. Reinfjord store Sømna. Jens f. 1762 Kvaløya ytre Sømna trolig d. 23/12 1890 i Kjørsvika Sømna ug. Johannes f. 1768 Kvaløya ytre.'Så har jeg fått et eget skriv om den yngste, Johannes.Men kan du ikke sende meg en epost affi krøllalfa online dot no For du er jo liksom med på laget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Siv   voigt

Hei Arnfrid ! Dette var interresant. Erik Jonsen og Søster Jensdatter Schjelderup Sønderborg er mine 4 tippoldeforeldre. Hvis du klarer å finne flere aner med søsken av Søster ville det være fint. Erik Jonsen ble født 1726. Han døde 1770. Hvilken dato ble han døpt ? Hvilken dato døde han og når ble han gravlagt ? Jeg klarer ikke å tyde skriften i kirkebøkene for Sømna. Hilsen Siv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.