Gå til innhold
Arkivverket

[#61118] Oppslag i Ovenstad militærbiografier ønskes


Gjest Kari Thingvold
 Del

Recommended Posts

Gjest Arnfinn Kjelland

Det er to Jens Kraft i Ovenstad (bd II s. 62): JK f ca 1734 i Norge, sønn av kpt.(?) og Jens Evensen Kraft f. 14.7.1722 av foreldre bonde Even Jensen Kraft og kona Magdalena Chortogæa på Bårstad i Eidsvoll. Hvilken er det du er interessert i?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Thingvold

Jeg svarte feil. Er det ikke en Jens Kraft født ca 1673, sønn av Enebakkpresten Peder Evensen og Kirsten Jensdatter Kraft?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristin S. Aasen

Hei Kari.Jeg lurer på hvor du har funnet opplysningen Jens Kraft, f. 1673.Jeg har selv sidene 61 og 62 i Ovenstad pga. min interesse for Kraft noen år tilbake i tid, men jeg har ikke alt. Jeg sendte mail om igjen til en forfatter. Fikk ikke svar. Det skyldes nok sykdom som hun sa i tidligere mail. Jeg legger ved lenke til omtale av ny bok (nr. 2) http://home.online.no/~okjoelst/litteratur.html I omtale av bok nr. 2 blir det nevnt Magnhild Pedersdtr. Leuthen Kraft. Det ser ut som det er blitt endringer på hjemmesiden. Men det er oppgitt tlf.nr. Pga. hørselshemningen min er det vanskelig å ringe. Hvis du har lyst å ringe for meg og deg, så hadde det vært kjempefint og kanskje få bestilt bok nr. 2. Det var derfor jeg har sendt mail for å bestille og i tillegg få noe info. Ellers har hjemmesiden til Per Nermo nermo.org en del info om Kraft.mvh. Kristin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Thingvold

Takk for at du så etter. Det er broren til Even Pedersen Kraft jeg er ute etter. Han var major og bodde på Rostrupgaard i Thisted i Danmark. Han var gift med Øllegård Sofie Søltoft. Jeg prøver egentlig å finne ut om han hadde noen barn. Jeg har sett skifteutdrag, men i disse utdragene står bare ektefellene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Thingvold

Kristin, jeg søkte på både navnet til forfatteren og telefonnummerer i telefonkatalogen 1881, men fikk ikke opp noe. På websiden sto det endel om at hun var syk.Ellers er jeg ikke spesielt interessert i hans søster Magnild Pedersdatter. Det er som sagt evt brorens etterkommere som er interessante for meg.Jeg har vel skummet gjennom det som fins på Internett, så jeg må nok på danske kirkebøker og skifter på Landsarkivet på Nørrejylland. Et oppslag på det siste kan jeg nok få hjelp til på DIS-Danmarks forum ettter ferien siden jeg ikke har andre ting å se etter på det arkivet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristin S. Aasen

Hei igjen.Jeg tenkte at kanskje det stod også noe om søsknene til Magnhild i bok nr. 2, f.eks. Jens. Jeg fant nå notis om Jens gift med Øllegård hos nermo.org. Det fins ikke lenke til Jens og hans etterkommere. Sikkert fordi han dro til Danmark. Min ane er Jens bror som het Even.Det er lurt å prøve i Danmark. Vi har arkivalieronline bl.a. (kirkebøker/folketellinger) og DIS-Danmark som du nevner. Kanskje noen allerede har etterlysning på Jens.mvh. Kristin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per B. Lilje

Hvis han kun var offiser i den danske hær og ikke i den norske vil han ikke være omtalt av Ovenstad. Det finnes et håndskrevet manuskript av J.C.W. Hirsch og K. Hirsch, 'Fortegnelse over danske og norske officerer fra 1649 til 1814' som står i innbundet kopi i en rekke bind på lesesalen i Rigsarkivet i København. Det har omtrent tilsvarende opplysninger for danske offiserer som Ovenstad har for norske. Jeg tror mikrofilm av det finnes på Riksarkivet i Oslo, men jeg har bare brukt det i København.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Thingvold

Ja, så fant jeg det likevel på Internett: http://www.byhistorie.dk/1735/?indberetning=136 'Jens Kraft var f, ca. 1673 og S.a. Sognepr. til Enebak Peder Evensen (Løiten) og Hustru Anne Jensd. Kraft, blev 26/8 1701 Løjten. i Riberstiftske nat. Inf. Reg., 4/11 1709 Kaptajnløjten., 1/8 1710 forsat til Aalborgstiftske nat. Inf. Reg. 26/11 Kapt. og Chef for Hillerslev-Hundborg Herreders Kompagni og tog 27/11 1728 sin Afsked med Majors Karakter. Han blev 22/3 1726 i Hundborg g. m. Øllegaard Sofie Søltoft f.c. 1670 og D.a. Herredsf. Knud Søltoft og Dorthea Jespersd.; hun havde tidligere været g. m. Raastrups 2 foregaaende Ejere Jens Sørensen Hesberg og Poul Maes, over hvem der paa D. Atlas Tid fandtes et Epitafium i Hundborg Kirke. 1751 solgte Jens Kraft Gaarden til Fuldm. Søren Sørensen i Thisted, hvis Hustru var født Søltoft. Majoren og hans Hustru døde begge paa Raastrup henholdsvis 13/9 1751 og 1/6 1747. Deres Ægteskab var barnløst.'Jeg gransker den familiære bakgrunn til filosofen Jens Kraft (1720-1765). Han ble tidlig foreldreløs og ble oppfostret av sin onkel me dsamme navn. Det er gurnnen til at jeg lurte på om Jens Kraft d. e. var barnløst, og det var han.Kristin, jeg overså spørsmålet om hvor jeg har funnet informasjon om Jens Kraft d. e. Bl. a. i Norsk biografisk leksikon om Jens Kraft, filosofen, Manntall 1701 Enebakk som jeg har lagt ut på Digitalarkivet og mer informasjon finnes i tidligere nevnte skifte på Landsarkivet Nørrejylland.Even hadde en sønn som het Peder. Han var samtidig med filosofen Jens på Sorø Akademi. Jeg har litt info om han, om du er interessert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristin S. Aasen

Hei Kari.Fint at du nevnte at du fant info om Jens Kraft i Norsk Biografisk leksikon. Tenkte ikke på at det finnes. Kan bruke det i andre sammenhenger. Fint at Per Lilje kom med det tipset. Så har jeg det i bakhodet.Ja takk, jeg vil gjerne få info om Evens sønn Peder. Det kan være nyttig hvis jeg jobber mer med Kraft en dag. Jeg sender e-post til deg på din mailadresse som starter med navneregister hvor du ser min mailadresse.mvh. Kristin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...
 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.