Gå til innhold
Arkivverket

[#61121] Bottolf Knudsen Rukke og kone - trenger hjelp


Gjest Astrid K. Natvig
 Del

Recommended Posts

Gjest Astrid K. Natvig

I mars 1787 blir Botolph Knudsen Ruche begravd, 84 år, LenkeHvis alderen er riktig, skulle han være født ca. 1703, men jeg finner ingen i Nes mellom 1703-10. Han blir trolovet 24. juni og gift i oktober 1742 med Gunild Kittilsdatter, som var 59 år da hun døde i 1773. Jeg finner ingen opplysninger om henne, heller, men i 1739 blir det konfirmert en hmd (husmannsdatter, trolig), Gunild Kitilsd. 16 år, og jeg har funnet en passende kandidat i Sigdal, døpt 16. juni 1723, datter av Kittil Baasen, men her snakker vi i såfall om et slingringsmonn på 10 år...Det yngste barnet (som jeg har funnet) til Bottolf og Gunhild, ble døpt i 1761, så hvis riktig alder er oppført ved dødsfallet, var hun godt voksen i 1761. Jeg er etterkommer av deres sønn, Kittil, døpt i januar 1751, og det hadde vært flott hvis noen kjenner opphavet til foreldrene hans,vennlig hilsen Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid K. Natvig

Nå har jeg saumfart kirkeboka for Nes, inkl. Flå, Gol og Hemsedal fra 1700 - 1715, men intet napp. Dog ikke bortkastet tid - fant mye 'snadder', samt at skriveren har en svært lesbar hånd! Nåja, Bottolf er muligens et 'Rollag-navn', men de bøkene har ingen grei skriver...Eidal-navnet/gården knyttes mye til Bottolf, samt at Gunhild trolig har en søster, Liv Kittilsdatter, som giftet seg i Nes kirke med Gulbrand Gulbrandsen 24.10.1745. Får dette en bjelle til å ringe hos noen?Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torleiv Imingen

Hei i sommervarmen. Har du sjekket om han kan være født lenger vest, f.eks. i nabobygdene Tunhovd, eller Dagali? Da finner du han kanskje i kirkebøkene for Rollag, Nore eller Uvdal. Lykke til. Torleiv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid K. Natvig

hei, kirkebøkene for Rollag starter først i 1708 - de andre ennå seinere, dvs. Nore og Uvdal er vel inkl. i de eldste Rollag-bøkene, hvis jeg ikke husker helt feil, så lett skal det ikke være....vennlig hilsen Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Hva med Ål ? Folk derfra har drevet seterdrift i området vest for Rukkedalen. Desverre så finnes det ikke kirkebøker fra Ål for det tidsrommet, bare bygdebøker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Iflg. FS fikk de 7 barn. Samme sted står Gunild oppført som Rotegaard.Rygh: Søkte etter Rotegaard og fikk 2 gårder i Buskerud. Gnr.66 Rukkelien, Nes, Nes og gnr.124 Rotegaard, Dagalien, Nore, BU Lenke Det er jo ganske artige opplysninger om disse 2 gårdene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnulf Pedersen

Ikke store hjelpen kanskje, men sønnen Kittil Bottolvsen Rukke (1751-1824) ble gift 18. mars 1781 med Birgit Aslesdtr. (f. 1755)fra Knipenborg i Skurdalen, som den gangen hørte til Uvdal. De bodde en stund i Guttormsgard også det i Skurdalen og kom senere til Søre Rotegård i Tunhovd. Dette har jeg funnet i Bind 5 av Uvdalsbøkene. Birgit Aslesdatter er forøvrig i min kones slekt. Jeg finner ikke noe om foreldrene til Kittil, men siden han er kalt Rukke, er det vel sannsynlig at han er født i Nes. Arnulf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid K. Natvig

hei - nå begynner det virkelig å lukte litt svidd her (og da tenker jeg IKKE på det kroppslige resultat av sommervarmen...). Torleif: takk for lenken (jeg må ha svidd øynene mine som ikke så den boka). Ikke verdens letteste skrift, men forholdsvis få navn, og jeg fant ingen, men kanskje du/andre har bedre syn enn meg.Berit: skikkelig flott det du fant. Kan det være faren, eller farfaren, til Bottolf som kom fra Rotegaard og ryddet Rukke??? Bottolfs sønn, og min ane, Kittil, jfr. Arnulfs innlegg, var 'Inderst' på Rotegård da han døde, så ting hører i hop!Arnulf: vet du når Birgit døde? Har du ellers opplysninger å komme med, tar jeg gjerne imot, enten her eller via e-post (agnatvig@lifi.no).vennlig hilsen Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Det finnes jo bygdebøker fra Nore, og hvor langt Nes har kommet vet jeg ikke. Men nå har du jo gårdsnumrene så det skulle bli enklere å finne fram til riktige gårder, forhåpentligvis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid K. Natvig

Nore-bøkene har jeg saumfart (Kittil er svigerfaren til min 'kjempenøtt', Ole Mikkelsen Nøstedokken, jfr. egen debatt). Må tilstå at jeg heller ikke vet om Rukke er omtalt i Nes-bøkene ennå, men det er det kanskje andre her på nettet som vet,Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnulf Pedersen

Skal sjekke litt i morgen. Det jeg ser nå er at Birgit fikk sitt siste barn ca 1800. Jeg har endel om etterkommere etter Kittil og Birgit. Bygebøkene fra Nore har jeg, men det står sannsynligvis ikke når Birgit døde, siden jeg ikke har det. De døde fra Tunhovd ble som oftest gravlagt i Dagali, men noen ble også gravlagt på Nes så hun kan kanskje finnes i kirkebøkene. Bygdeboken fra Nes som skal inneholde Rukkedalen tror jeg ikke er kommet kommet ennå, men her er jeg ikke helt sikker.Arnulf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid K. Natvig

Jeg har notert disse barna på Kittil og Bergit: Gunhild, begravd 4 måneder gammel 7. august 1782. Asle, døpt 18. juli 1784. Gunhild, ca. 1786 (ikke funnet dåpen. Nes??) Barbro, min ane, 28. juni 1789 (ikke sammen med foreldrene i 1801-tellingen). Jøran, 4. oktober 1791. Botol, 21. juni 1795. (Heller ikke han i 1801-tellingen, men har ikke funnet evt. dødsfall). Kari, 1. januar 1799.hilsen Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnulf Pedersen

Jeg ser du har saumfart Norebøkene og her står det at når Birgit døde er ukjent. Det ser ut til at det ikke er skannede kirkebøker fra Dagali/Uvdal i det aktuelle tidsrommet, men det er mest sannsynlig at hun ble gravlagt der. Eller ser jeg at Kittil hadde 2 brødre, Bittil og Knut Bottolfsen som begge var fra Rukke og trolig også hadde eiendom der. Kittil solgte søre Rotegård i 1800 til Bjørn Michelsen Nystuen eller Arnegård, Nes. Kittil og Birgit ble boende i Rotegård, kanskje som brukere. Nevner dette fordi du etterlyser Ole Mikkelsen Nøstedokken. Kan Bjørn og Ole være brødre, eller er det bare en tilfeldighet at de begge er Mikkelssønner?. hilsen Arnulf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid K. Natvig

hei, jeg har funnet opphavet til Ole Mikkelsen Nøstedokken, trur eg, jfr. debattinnlegg 41143 her på Forumet, så det med to blad Mikkelssønner var nok en tilfeldighet. Jeg har ikke gitt opp håpet om å finne dødsfallet til Birgit - mener det som omhandler 'distriktet' står i Rollag-bøkene, eller muligens Nes.vennlig hilsen Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Østro

Rukke kommer i bindet for Øygardsfjerdingen, kommer en gang i den nære framtid. Botolv var sønn til Magnhild Gulliksdtr. fra Øygarden, som blei gift med Knut Syversen Rukkelien. Magnhild og Knut hadde ikke barn sammen, og det er på nåværende stadie uvisst om Botolv var fødd uekte, eller om Magnhild hadde et tidligere ekteskap. Gunhild Kitilsdtr. var altså datter til en Kitil, og Kari Knutsdtr. fra Børtnes eller Børdalen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid K. Natvig

Snadder i boks! Da er det bare å glede seg til bindet om Øygardsfjerdingen. Håper det er veldig nær framtid,vennlig hilsen Astrid.PS: Botolv hadde farsnavnet Knut, som passer 'bra' med Knut Syversen Rukkelien, men bevares, det er mange Knuter..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Jeg vet ikke om du allerede har det Astrid, men jeg legger inn navnene på de før nevnte 7 barn. Men om det er riktige opplysninger tør jeg ikke si noe om da de er fra FS:Margit 1744-1801, Knut 1746, Magnild 1749, Gulleik 1756, Kari 1761, Kittil 1751-1824 og Magnild 1759.Margit er et navn som ikke passer inn i oppkallinga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid K. Natvig

hei, joda, barne-oversikten stemmer den, og jeg er enig i at Margit-navnet ikke passer inn. MEN det er en ting jeg lurer på; hvis oppgitt alder ved dødsfallet stemmer, var Botolv godt voksen, nesten 40 år, da han gifta seg med Gunhild i 1742. Jeg har ikke sjekket dette, og skal gjøre det, men kanskje han var gift tidligere med ei som het Margit????? Isåfall er det forklaringen, men dette er bare en tanke, altså,Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid K. Natvig

Takket være opplysningene til Terje Østro, innlegg 16, har jeg funnet ut litt mer. Magnhild Gulliksdatter og Knud Syvertsen Rukkelien trolovet seg 3. april og giftet seg 24. juni 1718. Jeg har gått gjennom 'Publ. abs.' i årene 1700 - 1715 (Nes kirkebok), for HVIS Bottolv var født utenfor ekteskap, ville nok Magnhild vært oppført, men nix, ingen oppføring. Muligens var hun enke da hun giftet seg 1718, men har heller ikke funnet ut av det, ei heller dåpen til Bottolv.Jeg har tidligere lurt litt på alderen hans, men da jeg fant dette under 'Publ. abs.' 30. mars 1727, lenke:Lenke er det mye som tyder på at han er født omtrent 1703. Så vidt jeg kan skjønne, hadde både Søren Tygesen og Baatol Knutssen besovet Helge Larsdatter (NB: under dåpen 18. mai, står det Søren Tygesen og Helge Larsdatters barn Christian. Så hvis jeg har tolket oppføringen av Bottolv feil, håper jeg noen retter meg).Har også funnet Bottolv som fadder flere ganger, bl.a. til Biørn Gulechsons barn Siver (august 1731), samt Bjørn Olsens barn Gjertrud i 1733, der ei Margitt Tollevsgard er oppført som fadder etter Baatolf Knudsen, jfr. Margit-navnet, men har ikke funnet ut om det var 'noe' mellom dem (det tusser av Margitter i Nes....), men søket pågår fortsatt,Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.